Monday, October 24, 2011

SambaL TempoyaK.....



Assalamualaikum....Salam Kesejahteraan....

Memang musim demam agaknya sekarang ni...ramai gak antara teman2 blogger yg tak berapa nak sihat termasuklah aku...harap teman2 yang lain beransur pulih....nak baik cam semut kan...Aku ni pun hidung dok la tesumbat...sora pun hilang dah...dah jadi sora serak2 kering...nak becakap pun malas...hu hu hu....My hubby dok gelak bila dengo sora ku yg garau kan main...ha ha ha...gelakkanla....Dah jadi satu kemestian...kalau diserang batuk ngan selsema...sora ku confirm ilang...aduhai!....sabo jela kan.....

Sambal Tempoyak ni buat minggu lepas...hari ape memang tak ingat dah..yg pasti lepas hari Selasa...he he ...sebab beli daun2 yang nak dimasak sambal tempoyak ni kat pasar malam hari tu...sebelum dedaun tu layu...baik aku masak...kebetulan Mimi pun ada....memang fav dia sesgtnya....aku pun sama...my hubby pun suka...anak bujang sorang tu je tak berapa nak kena ngan selera dia...





Resepi sambal tempoyak ni memang senangla sgtnya...bahan asas utama mesti ada tempoyak ngan petai....daun2 tu kalau tak byk yg ada...cukup je ngan pucuk ubi dan daun kunyit....Memang ada macam2 jenis daun kayu yg digunakan utk buat sambal tempoyak ni...aku pun tak berapa nak arif pasal nama dedaun ni....Boleh rujuk kat sini kalau nak tgk resepinya...tak ada sukatan yg tepat untuk bahan2 yang digunakan...aku pun main agak2 je....sesedap dan secukup rasa....Tak susah...senang je....Pada penggemar tempoyak dan ulaman petai mesti suka menu2 cam gini...sedapnya bila makan ngan nasi panas...ada ikan goreng ke ikan masin ke...emmmm...cukup dah...betambah nasi kat pinggan tu nanti.....





Bagi mereka yang pernah merasa...tapi tak tau camana nak buatnya bolehlah cuba ya...aku pun bukan pakar sgt pun...Sekadar mencuba melalui apa yang kulihat...family sebelah mertua ku masak...kugodeh..kuubah....dan yg paling penting bila Mimi tanya nenek ke yang bagi sambal ni....WaH! tentunya hati ku berbunga...masakan ku setaraf mak mertua ku ke....he he...terperasanla kejap....apa2pun bila family kita suka...kita lagila suka....kan kan kan....
Happy & EnjoyCooking...KitchenIsMyWorld.....







35 comments:

lina said...

salam ya allah sedap nya sambal tempoyak..pekat je tu

Liza said...

salam kak cek...peberet Liza tu...masyaallah...bestnyaaa

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

cik cek ,warna kuning hijau..cantik tu..tapi kak sini semua tak makan petai.Tempoyak tu semua makan.

tun_telani said...

wahhh.. mmg lauk kampung betul niiihh.. tun xpenah makan pun sambal tempoyak gini. biasa tun tumbuk cili padi ngan tambah garam gula je dlm tempoyak tu. hihi..

JaSSNaNi said...

assalamualaikum...
cik cek tak sihat ye... demam lagi ke? keje tak ni? amik mc dok umah tido la.. leh rehat2kan badan.. :) semoga cik cek cepat sembuh ye.. :D

wow sedapnye sambal tempoyak tu.. nani ni tengah ngidam nak makan patin masak tempoyak.. tapi taknak makan patin bela tu.. nak makan patin sungai... camne tu? any idea nak cari kat mana tak? hmmm.. ngalah orang mengandung dah ni.. dah terliur2 nak makan.. hahaha

cik cek.. sori tadi tak letak resepi.. tu nani dah boh.. jom singgah umah copy resepi ye.. ehehehe.. :) khas buat cik cek yang manis..

rahel said...

Selamat pagi Kak Cek..Rahel dah sampai ni..ada orang kat umah tak? sodapnya nampak sambal tempoyak tu,tapi Rahel lg suka yg hijo2 kat tepi sambal tempoyak tu..rangup2..

Kak Rose said...

betul tu cik cek, kalau keluarga suka makan lagi la maknya rajin nak masak kan.... tp kak rose x makan tempoyak, petai bagai...

mala said...

uish! sambal tempoyak.... baru tengok dah terangkak bontot ni! hehehe harus tambah nasi

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak cek..
Uwaaaaa...terliur... Nak kak cek.. Paberet Naz ni tp kalau masak, Naz sorang jer makan. Nak tumpang sepinggan nasi kat sini boleh???

hazila said...

Sedapnya sambal tempoyak, tapi kat rumah saya sorang je yg makan,

cik cek said...

lina...memang sedap...kak cek suka ratah cam tu je...best...walaupun pedas...:D

cik cek said...

Salam liza...
Peberet ke...sama la kita...suka sgtnya...:D

cik cek said...

Kak Ros...

Tak makan petai ke...dulu cek pun tak mkn...sampai kecut2 petai tu tak bemakan..skrg ni berbeza..pantang jumpa....Kak Ros cuba la...kalau tak nak makan mentah...rebus je petai tu ngan kulit dia sekali buat ulam mkn ngan sambal belacan...sedapppp...:D

cik cek said...

Tun...
Dulu2 pun kak cek tak penah makan...sekali makan...tu dia jatuh cinta terus..sib baik pasar mlm belakang ghumah kak cek ada jual dedaun ni...leh gak buat bila terasa nak makan...:D

cik cek said...

Waalaikumsalam nani...
Demam bebalik2...dtg opis gak...risau bila tak pi opis...jap2 lagi kak cek nak balik...rehat lak kat ghumah...susah nani bila business sendiri ni...byk cabaran dan masalah...sampai demam2 ni...he he he..
Alamak! ikan patin sungai..memang susah nak cari...memang ikan patin bela tak sedap kan...ada rasa cam lumpur2 kan...emmmm...ikan patin masak tempoyak WoW! memang sedap...tetiba kechur lak kak cek...
Orait nanti kak cek dtg amik resepi lak...:D

cik cek said...

Morning Rahel...upsss...dah tegahari la pulak....suka ek makan petai...awet muda tau...meh2 jemput masuk..leh makan sesama..:D

cik cek said...

Kak Rose....
Ye ke kak rose tak makan petai...tempoyak bagai...mengapa..mengapa...sedap tau kak rose....tak nak cuba ke...cuba2lah...mana tau pas ni jatuh cinta la pulak...kan kan...:D

Citarasa Rinduan said...

ayu sampai lambat rupanya...
hahahhaha.....

cik cek. nie mmg resepi yang sangat terbaik buat kita yang sakit tekak tau...

bukan apa, time nie tekak nak makan yang pedas2 dan masam... hehehe

semoga kita sama2 cepat baik...amin

cik cek said...

Mala...
Moh mkn sesama...langsung tak leh angkat punggung tau...asyik dok kambuh nasi bepinggan2...:D

cik cek said...

Waalaikumsalam Naz..

Peberet ke...memang samala kita...tak pe2 ...meh2 amik ni...kak cek dah tapau ...Naz jgn lupa bwk balik tau...mkn ngan nasi putih panas2..pas tu ada lak ikan goreng ke ikan masin...fuhhhh....berselera makan..:D

cik cek said...

Hazila...
Yg lain tak suka makan ke...cecuba buat sambal tempoyak cam gini..mana tau kot2 berubah selera diorg..kan...:D

cik cek said...

Ayu...
Tak pe2...org demam...he he
ya..memang pun..tekak ni..nak mkn sup2 yang pedas2...masam2...
Semlm...kak cek ratah je makan sambal tempoyak ni...walau pun pedas tapi nak makn jugak..he he...hope kita cepat sihat ek...aminnnn...:D

ady said...

as-salam cik cek

terliur gk tgk sambal tempoyak..kat kota singa ni mana nak dapat kan tompoyak..

azi said...

Kak Cik cek..
Akak..saya tak makan petai dan sambal tempoyak....:) tapiii..saya teringat satu kawan serumah masa duduk KL dulu..org.Perak...suka masak Sambal Tempoyak kak..emak dan Cik Abang saya pun suka sambal belacan letak tempoyak....

cik cek said...

Waalaikumsalam Ady....
memang best bila masak tempoyak cam gini....tempoyak leh buat sendiri....durian + garam + gula...masukkan dalam botol @ bekas kedap udara...biarkan lebihkurang seminggu...Insyaallah boleh dimakan dah tempoyak tu...
Kak cek pun mak mertua yg selalu buat dan bagi...lum penah lagi buat seniri..he he...

cik cek said...

Azi...

Rugi...rugi...tak makan tau..tak penah cuba ke...cuba buat sambal cam gini...mana tau kot berubah selera azi...cuba2 la buat k...tak de sume dedaun tu tak pe...asal ada pucuk ubi...daun kunyit...pun ok dah...menu wajib ada...tempoyak ngan petai...:D

Ida,Japan said...

alamak sambal tempoyak..febret2.sedapnyer...hubby jer tak suka, masa kt m'sia beli aja lah

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Cek..sedapnya tempoyak..saya pun suke tempoyak buat ulam nasi

quinnie said...
This comment has been removed by the author.
quinnie said...

slurppp sedapnya kak cek.saya memang suka tempoyak kacau..memang leh menambah kg kalau makan lauk pauk cam gini..ulam plak petai....adusss...nitik air liur st...hehheheh

cik cek said...

Ida....
Memang sedapkan...puas hati lagi bila buat sendiri...he he...cuba Ida buat..kot2 en hubby tetiba nak makan lak...:D

cik cek said...

Salam Sue...
Tempoyak kalau masak cam gini...fuhhh...sedap dimkn sekali pun pedas...lebih pedas lebih bagus...:D

cik cek said...

Q....
Kechur ek...he he tak nafikan ...bila mkn sambal ni...ngan nasi panas2...fuyoooo...betambah2 nasi dalam pinggan...:D

Nur-nba said...

Perghhh.. satu lagi menu menggoda dari Kak Cek.. Lama benar tak makan.. Nur nak kecek sikit, boleh tak??? hehe..

cik cek said...

Nur...
Menu kesukaan family kak cek ni...upsss...dah abis la Nur...lenkali kak cek buat...kak cek anto kat Nur k...:D