Monday, October 31, 2011

Steamed Cassava and Sago Kuih....Talam UbiSago....



Assalamualaikum...Salam Kesejahteraan....


Beli ubi kat pasar malam minggu lalu....kebiasaannya aku mesti buat bingka ubi...asyik2 la bingka ubi...carila resepi lain pulak....Lepat ubi tak berapa minat nak makan....tak taula ngape...last2 jumpa resepi kat blog Table for 2....Juara MasterChef Blogger.....ada ubi...ada sago biji....bolehlah try....sume bahan2 ada kat dapo....Semalam lepas siap masak2 ....sambung aktiviti buat kuih ni pulak....

 Minta izin ngan Wendy nak linkkan resepinya kat sini.....Thanks ....share resepi yang sedap ni....

STEAMED CASSAVA & SAGO KUIH....TALAM UBISAGO...
Resepi Asal  :  wendy@Table for 2
Terjemahan/Olahan  :  KitchenIsMyWorld


BAHAN-BAHANNYA...


Lapisan Bawah - Ubi Kayu

  • 500 gm ubi kayu yg telah dibuang kulitnya...
  • 150 ml air
  • 100 ml santan pekat
  • 2 sudu besar tepung ubi
  • 100 gm gula pasir ( aku tambah 2 sudu besar lagi....)

Lapisan Atas -Sago Biji

  • 150 gm sago biji
  • 100 gm gula pasir ( aku tambah 2 sudu besar lagi...)
  • 250 ml water
  • 375 ml jus pandan ( 3 - 4 helai daun pandan...dikisar bersama 375 ml air....perah/tapis jusnya )
  • 100 gm kelapa parut ...putihnya sahaja...
CARA-CARA PENYEDIAANNYA....



Lapisan Bawah - Ubi Kayu

  • Ubi kayu dipotong kecil....campurkan gula...santan pekat...air.....tepung ubi....kisar halus dalam food processor @ blender....
  • Masak campuran ubi diatas api sederhana kecil sehingga pekat /likat....Tuangkan adunan yg likat/pekat kedalam loyang bersaiz 8" x  8" yg telah dilapik ngan aluminium foil melepasi ketinggian loyang....
  • Panaskan kukusan.....sementara itu sediakan pula utk lapisan atas - sago biji....
Lapisan Atas - Sago Biji
  • Didihkan air dalam bekas yang sesuai...masukkan sago biji dan gula....kacau sehingga campuran ini sedikit pekat....
  • Campurkan jus pandan....masak lagi menggunakan api sederhana besar....( sementara menunggu campuran ini dikacau sehingga pekat....lapisan pertama tadi bolehlah dikukus dengan api besar lebihkurang 15 minit....)
  • Pastikan campuran sago biji dikacau selalu menggunakan api kecil sehingga sago biji separuh masak...campurkan kelapa parut...kacau lagi sehingga campuran pekat/likat....
  • Perlahan2.....tuangkan campuran sago biji keatas lapisan ubi kayu yang telah dikukus tadi....( pastikan air kukusan mencukupi...kalau kurang air kukusan perlu ditambah...)
  • Kukus lagi anggaran 20 minit dengan api besar....
  • Setelah masak...angkat kuih dari kukusan....biarkan betul2 sejuk sebelum dipotong...untuk memudahkan kuih dipotong ...lapikkan pisau dengan plastik...potonglah kuih mengiukut saiz kesukaan memasing...
Nota : 
Kuih agak lembik ketika baru lepas dimasak....pastikan betul2 sejuk sebelum dipotong...aku     masukkan sekejap kedalam fridge setelah kuih sejuk....keluarkan semula...proses memotong kuih jadi lebih mudah....Dalam resepi asal..tidak dinyatakan bila nak dimasukkan kelapa parut...so aku agak2 je masukkan kedalam adunan sago biji ....kacau sebatikan sehingga betul2 pekat sebelum dituang keatas lapisan pertama tadi....maaf ya Wendy....mungkin typing error...biasa terjadikan...its ok...



 

Rasa kuih yang lemak2 manis...lembut je bila dikunyah....okay...bestnya....my hubby suka gak makan...he he...so berbaloila membuatnya kan...nak rasa....cuba2 lah buat ya....bahan2 pun yang senang2 je....mudah dicari...murah dibeli...senang dimasak...sedap dimakan....
Happy & Enjoy Cooking....KitchenIsMyWorld....


47 comments:

rahel said...

Mat mlm Kak Cek..dah sampai ni..ada lagi k kuih sago tu?..nak ambik separuh wat sarapan esok pagi..

wendyywy @ Table for 2..... or more said...

Ish ish ish.. lawanye....
TQ banyak banyak cik cek kerana memberitahu kesilapan saya, dah betulkan dah. Masuk kelapa dalam sago tu, kekekeke.
Maaf ye.. membuat cik cek menggaru garu kepala ni.

Cheq Sue said...

piwittt... xpernah pulak buat kuih camni. kalau ubi kayu selalu rebus aje cicah kelapa... :)

AZLINA said...

Assalamualaikum kak Cek...udah sihat ke tu? amboi2 lawonye talam sago, mintak le 2 potong pon jadi ler...rajin betui akak yg sorang ni!!

cik cek said...

Rahel >>
Selamat malam....jom kita makan kuih sambil2 tgk tv...ngan segelas teh dangdut...Wah!...he he :D

HomeKreation said...

Salam CikCek. Wow, kombinasi ni mmg best. ok, masik list! TQ!

cik cek said...

Wendy >>
Tq Tq...singgah kesini....
Hal kecik je tu...tapi memang tegaru2 kepala gak ....sib baik betul ek...kalau silap tu dah kira kes menderhaka ngan tuan punya resepi tu...he he...anyway...kuih ni memang sedappp....kena ngan selera kak cek...kak cek siap bwk p opis...staff sume suka makan...happy kak cek..tq ya Wendy....:D

cik cek said...

Cheq sue >>
tak penah buat...cuba2 buat...sedappp...
he he..ubi rebus...makan panas2 cecah ngan sambal tumis ke ikan masin ke..ish2 teringat masa kekecik dulu...sedapnya....

cik cek said...

Waalaikumsalam Azlina...
Alhamdulillah...kak cek beransur sihat...batuk2 pun dah byk kurangnya...cuma sora lum pulih sepenuhnya...tq ek tanya kabo kak cek...
jgn lupa lak bwk kuih balik nanti...kak cek dah tapaukan ni...:D

cik cek said...

Along Roz >>
Memang gabungan serasi...lembut dikunyah...rasanya yg lemak2 manis...dan kenyal2 sago biji tu memang sedap dimakan...nanti cuba la along....:D

Zaliedana said...

Assalam kak Cek,
alahai sedapnyer kuih ni,sy suka bingka ubi kayu,sagu pon suka gak,kuih nih msti sy suka gak,kale pon cantik kak..Kak cek jgn lupa minum byk air suam,madu juga eks,insyaAllah nanti oklah tuh,take care tau..

cik cek said...

Waalaikumsalam...Zaliedana....
Memang sedap...gabungan ubi dan sago biji ni memang serasi...lemak2 manis...lembut bila dikunyah...emmm...memang best...Tq Zaliedana...memang byk minum air suam...tekak tak leh kering...asyik nak batuk je...

Along Maklong said...

cek..
maklong suka makan kuih muih ni.. tapi nak membuatnya yang malas banyak.. bukan sikit tau.. hehe.. so, apa kata cek bagi maklong sepiring.. untuk sarapan pagi ni..

Sheila Shafeareen said...

As'salam wahhh menarik kuih ni ada sagu dan ubi...warna pun lawa boleh le mencuba nnt..

Yatie said...

waduh terliur betul tngk kuih talam ni..satu konbinasi yg baik..sagu dngn ubi mmng best..masuk list gak ni...tq..

cik cek said...

Maklong >>
Tak de halnya....maklong punya pasal...cek dah siap tapaukan satu bekas...maklong jgn lupa bwk balik lak...:D

cik cek said...

Waalaikumsalam Sheila >>
Sila2kan dicuba...memang best....lemak2 manis...lembut bila dikunyah....:D

cik cek said...

Yatie >>
Kalau Yatie yg buat confirm cantik dan kemas je lapisan dan potongan kuih talam tu...kak cek ikut dan je potong kuih...he he nampak tak kemas je...nanti try la buat...memang kombinasi yg serasi...:D

mala said...

kakcek - macam best saja talam ni tak dak orang nak mai hantaq ka?

Kakwan (K1) - citarasawan said...

ubi kayu ngan sagu,, walawei chek,, kena sesnggat laa musim ujan pekena talam ubi sago ni.. mggu dpan K1 blik kpung gali ubi kayu hi hii :)

Totie@Tomy said...

sedapnya lama betul tak makan..hehe sagu..kuih lemak2 manis ni pebret saya,..hehe

cik cek said...

Mala >>
Bukan macam best...memang best...tak yah risau...sat2 lagi kak cek pi hantaq kat ghumah Mala noo....:D

cik cek said...

Kak Wan >>
Betul tu kak Wan..bila hujan...mulut ni mesti nak mengunyah je...kuih ni memang sesuai la sgtnya...
He he..ada jugak ubi yg nak digali kat kg kak wan...cek kena p beli je kat pasar malam...he he

cik cek said...

T&T >>
Dulu kak cek kurang gemo kuih2 cam gini...tapi bila dah makin meningkat usia ni...berubah lak selera...suka lak buat kuih2 cam gini...sedap je dimkn...lepas2 mkn nasi...sambil minum kopi...sambil2 tgk tv...:D

JaSSNaNi said...

assalamualaikum.. kak cek.. nani datang ni, kaki terencot2 jalan.. hehehe.. sib baik sampai gak umah kak cek.. ehehe.. :)

kak cek.. ubi kalau asben nani tu, dia buat kepek je.. selalu kalau balik kg, singgah kat kuala selangor beli ubi, selalu asben nani mmg suka makan kepek ubi, tapi yang buat sendiri lagi best.. bila nak hiris2 kasi tebalkan sket, baru leh rasa ubi manis2 tu.. eheheh.. kan kan.. ok la kak cek.. sedap nampak talam ubi kukus ni,, nak buat cam renyah plak. kena tunggu rajin baru leh wat.. hehe.. :D

psstttt... time ngandung anak ke3 dulu,, pernah mintak mak nani wat kuih talam "tak jadi" sebab suka bila tak jadi dia lembik2.. leh sedut2.. kalau jadi tak suka plak.. jenuh mak abah wat kasi tak jadi.. ehehehehe.. tingat kisah lama bila tengok talam ni..

cik cek said...

Waalaikumsalam Nani...
Siannya...terencot2 pun sampai ghumah kak cek....ada cerita disebalik kuih ek Nani....kena lak buat kuih bagi tak jadi ...payah tu...he he...jenuh nak buat bagi tak jadi kan....
He he...lain org berbeza lak seleranya...hubby kak cek pulak...kalau setakay ubi2 rebus ke kerepek ubi ke..tak memandangla nampak gayanya...selalunya yg berasaskan ubi tak bape nak suka...cuma semenjak 2 menjak ni...bila kak cek dah modified sikit menu ubi ni...nak pulak dia makan...alhamdulillah...anak2 ...emmm...tak suka pun kuih cam gini...he he....
Cepat2 sembuh...pas ni leh berlari2...

Ucu Faridah said...

k.Cek..
mula2 baca resipi..mak aii panjang berjelanya..mcm susah je nak buat..

baca 3@4 kali baru faham..al maklumlah ucu ni x pandai buat kuih yg ada ubi2 ni..selalu mkn ubi rebus je...

cik cek said...

Ucu...
Ubi rebus pun sedap....cecah ngan sambal tumis..ke ngan ikan masin ..tak pun ngan kelapa...pekena pulak ngan air kopi...perghhh...memang sedap...kan...kan....

ady said...

as-salam cik cek
panjangnye resepi ni cik cek..npk so colourful kuih ni..ada lagi talam tu nak rasa..

quinnie said...

wah talam ubi bersagu..tak susah ke nak potong tu kak cek? nampak elok je kuih akak ni...:)

akak..saya utk apam pisang tu saya guna pisang emas dan abu...:)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

aduhh kak chekkkk.. ngapa tak hantar sepiring ke rumah? terliur btl tgk kuih akak buat ni.. sy suka ubi kayu, saya suka sagu.. mesti sy suka kuih nii.......... hehe..

MULAN said...

oowwhhhhhhh kak chek... nak sikit.. nak sikit... tolong pos 3 ketol ya..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Cik Cek..
wow menggancam betul tgk ubi & sago yg digabungkan ..mesti sedap nih :P

Nieza said...

waduhh sedap bangat ni kak cik cek...terliur rasa nak ngap jer...hehe

kzai said...

Salam Cik Cek..
terpesona tgk talam ubi sago ni..bak mutiara..yumyumm

nuwairani ismail said...

kak cek memang pandai snap gmbr...kite baru nk belajar2 buat kuih tradisional. seronok rupenye buat kuih2 mcm ni...rasa mcm tinggal kat kg pulak (padahal memang duk di kg pon)

Naz / Nadz COSK said...

Alahaiiii..sedapnya kak cek.. Yg ada sagu2 ni mmg sedap..

Ida,Japan said...

nyumx3....sedapnyer kuih ni cik cek he..he

hazila said...

Kuih yang guna ubi kayu memang sedap. Makan ubi kayu rebus time hujan hujan cam ni pun sodap...

Juwita Jamaludin said...

suka makan kuih sago yang macam ni.. tapi tak pandai buat.. suka tgk warna warni tu

Nur-nba said...

Salam. Kak Cek, rindu kat Kak Cek.. Gambar2 di atas sangatlah cantik.. Hebat sungguh presentation kuih ni.. Nak sepotong?? hehe

Ayu said...

Assalam kak cek..wahhhhhhhhh banyaknya menu yang kita terlepas ni kak cek!!!!!!..macam mana ni mana nak start dulu ..huwahhhhhh..sedap ni kak cek sago & casava memang ngam betul ni..warnanya pun cantik kak cek..

CT Delima said...

As'salam Kak Cek

selamat petang kakak ku, rasanya macam dah lain lah rumah kak cek,terang benderang. sangat bersih dan cantik dipandang :) puji2 ni ada makna tau...hahaha

kak cek, kuih ni nampak sangat lain, suka pulak tenung lama2 kalau dapat merasa lagilah sedap. tengok resepi panjang sangat. agak2nya duk lama tak kat dapur baru siap..hehehe. (Versi malas nak bediri dah ni kak cek tumit sakit..hihih)

Mamasya said...

Aslmkum Cik Cek...lambat dtg rumah cik cek...batuk selsema skrg. sedapnya talam sago cik cek hidangkan ni..sy mmg suka kuih yg ada sago.

Mamasya said...

Aslmkum Cik Cek...lambat dtg rumah cik cek...batuk selsema skrg. sedapnya talam sago cik cek hidangkan ni..sy mmg suka kuih yg ada sago.

Jay said...

sounds amazingly delicious..;P
Tasty Appetite

Amie said...

Assalam Cik Cek,
kuih ni kan.... orang yang membuatnya kena cermat-cermat macam Cik, pinjam tangan Cik boleh tak...nak buat kuih ni di rumah Amie pulak... he heheh