Friday, October 21, 2011

Kuih LapiS Kacang Hijau....2nd versi....



Assalamualaikum....Salam Kesejahteraan....

Bila tekak dah teringin nak makan....bdn tak bape nak sihat pun digagah2kan jugak...macam tula aku kebiasaannya....bila usia makin meningkat ni tahap kesihatan selalu je tak menentu...tup2 kalau sakit nak datang  ...cam ribut je...nak baik cam semut...tuhan menguji lagi hambanya....Masa entry ni ditulis ni pun...kepala masih terasa bengap je...Ingatkan nak cuti lagi hari ni...fikiran tak tenteram...nak jenguk jugak ke opis..walaupun kejap....he he he...bila dah sampai opis...tak de maknanya kejap la kan...Masa yg sedikit terluang...updatela apa yang patut...tak mo pikir banyak2...leka la kejap bila depan lappy ...mengupdate blog...ilang stress la kononnya....

Sebenonya tekak kita teringin nak makan kuih koleh kacang...tapi takla berapa rajin nak buatnya...so jadila menu...Kuih Lapis Kacang Hijau...yang rasanya seakan2 kuih koleh kacang...asal boleh je aku ni kan...2nd time buat kuih ni...buat pun cam biasala...separuh sukatan je...kat rumah ni tak ramai penggemonya...jadi tak yahla buat byk2 pun...cukupla tuk melepaskan hajat dihati...



Masih guna resepi yang aku buat sebelum ni...asal resepi ami kat Yat @ easybake ...Yat pulak amik dari  Ika ...Mek Siam......jadi nak timakasih byk la kat diorg ni sume..kongsi2kan resepi yg best2 ni...
Kali ni aku letakkan resepi yg dah kuubah utk separuh sukatan je ya.....

KUIH LAPIS KACANG HIJAU
Resepi Asal  ;  CITRASAWAN @MyR
Salinan Dari  :  YatMaria @ Easybakes..



BAHAN-BAHAN A

  • 100 gm tepung kacang hijau 
  • 25 gm tepung hoon kwee
  • 20 gm tepung kanji>>Tepung Ubi>>Tapioca starch
  • 1/4 sudu kecil garam
  • 1/2 - 1 sudu kecil pewarna hijau

BAHAN-BAHAN B
  • 150 gm gula melaka
  • 50 gm gula halus
  • 2 helai daun pandan
  • 400ml santan pekat KARA ( ku guna jenama AYAM Brand...)
  • 200 ml air

CARA-CARA PENYEDIAANNYA..
  • Satukan bahan B, masak sehingga gula larut. Ketepikan.
  • Satukan semua bahan A, kecuali pewarna didalam mangkuk dan tuangkan bahan B tadi, kacau rata dan tapis.
  • Bahagikan adunan kepada 2 bahagian satu bahagian warna asal dan satu bahagian lagi dimasukkan pewarna hijau.
  • Panaskan acuan lompang dalam kukusan lebihkurang 5 - 10 minit...
  • Tuangkan 1 sudu kecil adunan kaler hijau @ warna asal kedalam setiap acuan lompang...kukuslah lebihkurang 5 minit dengan api sederhana kecil....Setelah lapisan pertama masak...tuang 1 sudu kecil kaler hijau @ warna asal atas lapisan pertama tadi...( nak letak kaler yg mana dulu terpulang memasing ya...) Ulangi proses mengukus dengan diselang selikan adunan sehingga habis....
  • Keluarkan dari kukusan...biarkan sejuk...keluarkan kuih dari acuan lompang....siap tuk dihidangkan dan dimakan....





Punyala lama nak siapkan satu entry...he he he...tulisnya semalam...sambung lagi hari ni...tak yahla celoteh byk2...kepala pun masih dok bengap...ngan selsema dan batuk lak dtg menyerang...aduhai!...
Rasanya ramai yang dah buat resepi ni....tapi kalau yg belum pernah merasa sila2lah cuba...sedappppp... :D

Happy & Enjoy Cooking ....KitchenIsMyWorld.....





50 comments:

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..saya belum pernah lagi makan kuih lapis ni..mesti sedap kan, ada rasa2 kacang ijo...

nuwairani ismail said...

xde tepung hoen kew nak buat ni...acuan lompang pon xde kat sini...kene carii mende2 tu dulu la..

Anna Qawina said...

aslmkm...akak tak sihatyer..meh nak picit pale tuh..pastu nak upah kuih ni yang elok dok tersusun tu yer...heheh

ady said...

as-salam cik cek
ermmm cantiknye...ni belum lagi rasa..mesti sedap..rajinnya cik cek melapis...

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Nampak cantik la cik cek..rasanya pun mesti sedap kan?

tun_telani said...

kesiannye kak cek.. x sihat ye.. dh mkn ubat belom? tun kalau x sihat tu, mask nasi pun malas, nk wat kuih2 ni lagiii laaa malasnya..
sedap nmpk kuih kacang hijau nih.. rasa mcm kleh kacang ye? tun sukaaa mkn koleh kacang. tp time raya je laa kalau nk makan pun, sbb ada makcik sebelah umah tu suka wat koleh kacang time raya. nk wat sendiri x pandai. (lebih ke malas sebenarnya.. hihi)

mala said...

kakcek,
I like kole kacang oso. kuih lapis cheq ambik seketoi saja la dari rmh kakcek.

have a good rest & nice weekend :-)

Zaliedana said...

Assalam kak owh xsihat ek,jgn lupa mkn ubat n air 0 banyak2 kak,skang nih cuaca xmenentu kan,alahai sedapnyer kuih akak tuh,layer pon sama jer,kalo sy yg melapis nih,alamat huduhlah kak..XPERNAH LAGI WAT KUIH LAPIS KACANG IJO NIH..

cik cek said...

Salam sue...

memang sedap...pada yg suka mkn kuih kole kcg...lagila confirm suka kuih ni...nanti try buat ek..:D

cik cek said...

Nani....

Kalau tak de acuan lompang ...leh guna loyang saiz 6" x 6"....dah cukup bahan2 cuba buat nanti ek...:D

cik cek said...

Anna...

Alahai! bestnya nak tolong picit pale...lega rasanya...jgn lupa bwk balik kuih ek...:D

cik cek said...

Waalaikumsalam Ady...

He he...bukan rajin ni Ady...punyala malas nak potong kekecik kalau buat dalam loyang...tu yg kak cek buat dalam acuan kuih lompang...siap masak..kuarkan dari acuan...boleh makan dah..he he..Ady tryla buat nanti...suka rasanya yg ala2 kuih kole kcg...:D

cik cek said...

Kak Ros...

Cantik ke...he he..tq tq...rasanya memang sedappp....:D

cik cek said...

Tun...

Kesihatan tak menentu..makan ubat dah..kak cek kalau demam cam tula...bila tak buat apa lagi tambah demam..he he..pelik2...
Buat koleh kcg memang tak rajin sebab nak kena masak tahi minyak tu yg lama..he he...ni kes malasla ni...tak dpt mkn kole kcg..mkn kuih ni pun jadilah...:D

cik cek said...

mala...

Jan lupa bwk balik kuih ni...kak cek dah siap tapaukan dalam tupperware ni...:D

Lieya said...

Wahhh menarik, biasa 4 sehi je rupe bentuknya... ehehehee

cik cek said...

Waalaikumsalam Zaliedana...

Makn ubat dah...bdn tak menentu rasanya...memang minum air masak byk skrg ni...
Cubala buat kuih lapis kacang hijau ni...memang sedap....tak nak buat dalam acuan lompang leh masak dalam loyang empat segi je...:D

cik cek said...

Lieya...

Tukar penampilan sikit...he he :D

EmbunRosaliza said...

Assalam cik cek..moga cepat sihat ya..sedapnya nam[pak kuih lapis kacang tu, saya tak pernah makan lagi la, kole kcg tu pernah juga

cik cek said...

Waalaikumsalam Rosa...

harap2 cam tulah..bila tak sihat...fikiran pun tak sihat..sume jadi tak best...:(
Cubala try buat kuih ni...sedappp...kenalah ngan selera kak cek...:D

Asmara said...

wow! cantik dan halus rupa kejadian kuih ni. mesti rasanya pun sangat sedap!

Liza said...

Kak cek...nak sikit blh? Liza suka sgt kuih2 kalau buat dgn tpng hijau ni..marbelesss

rahel said...

Salam Kak Cek,
Rahel datang ni..nak ambik kuih lapis tu..comei2 semua...lemak..

dZana said...

wahh.. cantik lapis2 .. tk pernh akk cuba..

quinnie said...

rajinnya kak cek..saya kena fikiran tenang baru leh buat kuih ni..sebab tak sabar nak menunggu...kekekek

Ucu Faridah said...

comel2nya ...tak larat rasa nya nak buat mcm tu..nak2 masa proses ngukus..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak cekk..

mesti sodap ni.. terasa kacang hijau tu ada tak rasa mcm koleh kacang? sy ada buat dulu tp resepi yg kak nur singapore kongsikan.. sedap! sampai 2 kali buat.. hehe.. yg ni pun mesti sedap kan kak..

cik cek said...

Asmara >>
Rasanya memang umpphhh...:D

Liza >>
Tak de halnya...meh2 amik kuih ni bwk balik...:D

Rahel >>
Salam kembali Rahel...jemput masuk rumah...sebelum balik jgn lupa bwk kuih tu sekali ya...

dZana >>
Nanti cuba buat ek...:D

Quinne >>
kkkkk..tenang2 nanti quinne try buat k...:D

Ucu >>
Bukan rajin sgt ucu...cuma bila buat dlm acuan kecik..tak yah la nak potong kekecik...kes tak rajin gak ni...he he...:D

Salam Madiha >>
Memang sedap kan kuih ni..he he tu yg sampai dah 2 kali buat ...:D

Mamasya said...

Aslmkum Cik Cek

Alahai cik cek tak sihat ke...byk2 rehat..mkn ubat.moga cepat semboh. sypun suka kuih kole kacang... tak pernah buat lagi tp nampak kuih lapis kacang hijau cik cek nipun sedap. samalah kat rumah kalau kuih manis kena buat sikit..anak2 tak berapa gemar.

azi said...

Kak Cik Cek..
Cantiknya kuih akak...berkilat2...mesti sedapkan...:)

Akak dah sihat dah ke..?

MakNgah said...

sedap ni..mak ngah duk mengidam lama dah ni nak buat koleh kacang.... tapi kena ada taik minyaknya kan...hehe

cik cek said...

Mamasya >>
Waalaikumsalam...demam kurang dah dok ada batuk sesikit ngan selsema..sora poun dah tuko dah...serak2 basah gitu...he he...
Bebudak manala suka kuih2 cam gini...jadi bila teringin buat gak sesikit...memang sedap kuih ni....

cik cek said...

Azi...sedapppp...nanti azi try buat ek....alhamdulillah...kurang dah demam...bebalik2 demam ni...maklum jela bila dh meningkat usia ni....

cik cek said...

Mak Ngah...

Kuih koleh kacang memang sedap..tu la tu...sebab tak rajin nak buat taik minyak dia tula...last2 buatla kuih lapis kcg hijau ni...ada rasa ala2 kuih koleh kcg pun jadilah...:D
Nanti mak ngah try k...

Citarasa Rinduan said...

assalmualaikum..
kak cek, sungguh.... ayu rindu sangat2 nak singgah sini..nak lepas rindu,, nak manja2..
nak naik jet agar cepat sampai sini....

tapi, tulah kan.....
sibuk benor hujung2 nie...

cik cek, karang ambil no hp ayu ya, boleh lah kalau ayu dah tak berblog lagi kita sama2 tukar2 pandangan dan khabar berita
0177914181

cik cek said...

Waalaikumsalam Ayu....

Sampai jugak adik cayang kak cek sorang ni...rindu tul ngan Ayu...hu hu hu....bz sungguh dia...tak pe2 kak cek paham....

Tq tq...bagi no phone Ayu...kak cek amik dah...sesenang nanti kita msg2 ke calling2 ke ...kan kan...:)

anymz said...

tirguda betul akak tgk talam lapis kacang hijau ni tau..ni kalau si izah daut nampak ni mesti dia kutuk2 kata talam yg kita lompangkan.wakaka
seyes mmg dah lama akak teringin nak buat talam lapis ni tapi kena tunggu rakyat jelata semua berkumpul dulu..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam..LM lum pernah mkn lg kuih ni.klu rasa cam koleh kacang mmg LM suka..nyum2

Deliah's Deli said...

artistic :) too good to eat :) cantik sangat.

Nuridah said...

Assalamualaikum cik cek,

sihat ke?? Mcm mana Nur boleh tertinggal byk entri...nk tepuk dahi sekejap nie...kdg tak tau kenapa tak dpt n3 terbaru dari blog list...hmmm mana silapnya....haha.

Hmmm sedapnya dan cantiknya kuih tu...kalau boleh nk tenung aje tk nk makan...sayang gitu!

Yatie said...

alahai comelnya kuih lapis kkacang hijau ni, geram Yatie tngk tawww...mcm skrng je nak buat....yatie suka kuih2 mcm ni....

Nieza said...

wahhhh cantiknya lapisan kuih akak ni..terbaik dan comel lak tu.harap akak cepat baik yer..:)

Ida,Japan said...

alahai comelnyer kuih lapis kcg hujau ni.....lum pernah mkn dan lum pernah buat he..he

cik cek said...

Kak Nim >>
Sudah tergoda ek...nanti bila dah ramai kat rumah lehla kak NIm buat kan..kan...kalau tak de org sape pulak yg nak makan...last2 kita jugak yang kena perabihkan...hu hu...gebu bdn nanti...:D

Lydia >>
Memang rasanya ala2 kuih koleh kcg...cubala buat...berbaloi...sedappp..:D

Del >>
Kak cek ubah je penampilan...sebenonya tak rajin nak potong2 bila masak dalam loyang...he he...cantik ke...tq tq..:D

Waalaikumsalam Nur >>
Itupun biasa terjadi kat kak cek...kenala rajin dok nengok kat dashboard...tak pe...
Jgn tenung lelama....nanti jatuh cinta...bila dah jatuh cinta...kena buat tu...:D

Yatie >>
Alamak! Yatie lagila pakar buat kuih2 cam gini...macam2 jenis talam ada kat ghumah Yatie..pilih je mana satu yg nak dibuat....he he..tapi memang kuih ni kena ngan selera kak cek...kak cek amik byk dah resepi Yatie...ntah bila la nak buat...anak2 kurang sikit kuih cam gini kan..:D

Nieza >>
Harap2 nya begitulah...ni sora pun dah ilang...hu hu hu...Nieza ada petua ke...

IdaJapan >>
Kalau lum penah buat nanti lehla try buat k....:D

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum kak cek..
wah yg nie diana hanya perna makan.. tp x perna buat sndiri... comel ler kuih lapis kcg hijau tu akak... cantik!

Treat and Trick said...

Cantik dan sedap kuih Cek ni...rajin betul duk melapis...

http://treatntrick.blogspot.com

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak Cek..
Harap bertambah sihat dah ye.. Mmg skrg senang demam.. Mungkin cuaca dan persekitaran mempengaruhi.

Cantik dan comel2 kuih akak.. Rajin tol akak buat dlm bekas lompang yg tecik2 tu..

Wattie said...

Salam Cik,
Saya belum cuba lagi....huwaaaa, selalu saya aja yg asyik terlepas bas. Cantik nampak kejadian kuih yang Cik buat, mesti sedapkan.

Jangan lupa makan ubat dan rehat2kan badan ya, InsyaAllah nanti sembuhla tu...

Wattie said...

Salam Cik,
Saya belum cuba lagi....huwaaaa, selalu saya aja yg asyik terlepas bas. Cantik nampak kejadian kuih yang Cik buat, mesti sedapkan.

Jangan lupa makan ubat dan rehat2kan badan ya, InsyaAllah nanti sembuhla tu...

Juwita Jamaludin said...

salam kak.. menariknya resepi ni.. sedap nampak halus je lapis nya