Sunday, October 9, 2011

KuiH CARA PandaN with Kaya Filling....



Assalamualaikum....Salam Kesejahteraan....


Bila badan semakin sihat....hati rasa riang dan ceria...dalam kepala ni mesti dok pikir kuih apa lak nak dimasak petang semalam....tetiba teringin lak nak makan Kuih Cara...nak buat Kuih Cara berlauk cam malas lak nak buat inti dia...so ...paling ringkas dan cepat buat jelah Kuih Cara Manissss....memang agak lama tak buat Kuih Cara ni....bertahun jugak rasanya....Wah! betul2 lama tak buat tu....he he he....Belek2 la resepi yang pernah aku buat dulu....resepi asal amik dari http://rinnchan.fotopages  ....Masa belum jadi blogger dan ketika  dok jadi silent reader....selalu pegi blog ni....Tq...Tq Rinnchan share resepi senang ni....kita linkkan kat sini ya....





Jom kita semak resepinya....

KUIH CARA PANDAN with KAYA FILLING
Resepi Asal : Rinnchan
Terjemahan/Olahan  :  KitchenIsMyWorld


BAHAN-BAHANNYA

  • 1 cawan tepung gandum
  • 1  -  1 1/2 cawan air
  • 200 ml santan kotak 
  • 1 biji telur
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1 sudu besar minyak jagung/minyak sayuran
  • Pandan paste dan pewarna hijau secukupnya...
  • Kaya utk inti secukupnya...
  • Sedikit minyak utk disapu kedalam acuan...


CARA-CARA PENYEDIAANNYA..

  • Panaskan acuan diatas dapur...lapikkan acuan ngan tudung periuk....Setelah panas sapukan minyak @ semburkan ngan Cooking Spray kedalam acuan...tutupkan semula ngan tudung periuk...kecikkan api....
  • Campurkan sume bahan kering kedalam mangkuk pengadun..ketepikan...
  • Campurkan sume bahan2 cair kecuali kaya...kacau sebati...kemudian campurkan kedalam bahan2 kering...gaul dan kacau sebati...
  • Tuangkan adunan separuh sukatan kedalam acuan...
  • Masukkan kaya dalam piping bag...picitkan kaya kedalam adunan didalam acuan....kemudian tuangkan sebahagian lagi aduanan menutupi inti kaya...
  • Tutupkan ngan tudung periuk..dan biarkan sehingga masak....bila permukaan bawah kuih sudah keperangan sedikit dan bahagian atas juga masak...kuih bolehla diangkat menggunakan lidi ...pencungkil gigi @ lidi satay...
Nota :
Utk sukatan air boleh diagak2...adunan jgn terlalu cair...



Gabungan rasa pandan ngan kaya memang serasi dan ngamlah...kalau ada kaya pandan lagi sedap...masa ni cuma kaya biasa je yg ada kat dalam fridge...jadi tu jelah yang aku gunakan....Kebiasaannya Kuih Cara Manis diletak inti gula pasir kat dalamnya....terpulang pada selera memasing....boleh letak yang mana suka k...bila ku makan kuih cara berkaya ni...emmmmm....memang sedappppp....Nak tau rasanya...kenalah cuba ya....resepi ada dah...bahan2nya pun.simple dan mudah....kena rajin sikit je.... :D
Happy n Enjoy Cooking @ KitchenIsMyWorld...

26 comments:

Deliah's Deli said...

nmpak sedap!! blh cuba letak kaya juga nnti. :)

cik cek said...

Memang sedap Del..lehla dicuba nanti...kalau letak kaya pandan rasanya lagi sedap... :D

Diana @ Melley Mey said...

Alahai.. sedaaapnya.. dah lama x makan kuih cara... letak kaya pandan lg.. mmg best kan...

dZana said...

tgok lelehan kaya tu dah trasa kesedapanya. akk nk cuba jugak la nanti..

cik cek said...

Kuih org lama yg senang nak buat ni Diana...basic resepi sama tapi leh buat macam2 kuih kan...:)

cik cek said...

dZana...memang sedappp...cuba la nanti ek...berbaloi2...simple ...mudah dan sedapp..:D

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Salam cik cek, satu kelainan ni.
Mesti sedap ya cik cek..

cik cek said...

Salam Kak Ros...

Lain sikit dari biasa...tapi sedappp..:)

Citarasa Rinduan said...

kak cek............
nampak lainlah..
ayu suka kuih cara..
tapi versi nie nampak lagi lain, pasti lebih enak.....

ayu hulur piring kosng nie..
hheheheh

cik cek said...

Ayuuuuu....jom2 masuk....tak yah risau...kak cek dah tapaukan tuk Ayu bwk balik nanti...
lain sikit je..tapi rasanya memang berbeza...ikut selera kak cek...memang sedap...harum pandan ngan kaya...memang serasi..padan sgt... :D

Anna Qawina said...

ada lg tak kuih ijo nie? nak beli 4 ringgit yer..hehe..sdpnya..tk pernah lg buat..

MULAN said...

best nya..... sedap nya....

cik cek said...

Anna...

He he..nak beli 4 hinggit ke...uppsss...sorry dik abis dah...tak pe2...nanti lenkali kak cek buat...kak cek anto p ghumah k..:D

cik cek said...

Mulan....

Memang sedappp....:D

rahel said...

Adoiiii..
Nape la..tiap kali singgah kat cini..selalu je leleh air liur..Kak Cek...bagila sikit kuih cara tu...tergoda tul ngan inti yg meleleh tu...

tun_telani said...

kak cek..... tun datang bawak tupperware besar nk tapau kuih cara nii.. sedappnyerrr!! suka sgt kuih cara manis! kalau cara berlauk tu tun x suka. hehe.. nk buat sendiri xde acuan tu. agak2 kalau letak dlm bekas mini mapin pastu masuk oven jd x kuih cara ni ye? hihi

cik cek said...

Rahel....

Alaaa..ciannya adik kak cek sorang ni...kechur2 dah ek...tak pe2...ni kak cek dah tapaukan tuk Rahel bwk balik...he he :D

cik cek said...

Tunnn....

Wah! besonya tupperware...Tun sama selera ngan anak dara kak cek...dia pun lebih suka kuih cara manis dari yang berlauk...tapi memang sedap kuih cara inti kaya ni....
Menarik idea Tun tu...cuba je....berinovasi...kreatif...kita yang buat dia...mesti boleh nya....kalau dah try buat nanti bagi tau kak cek k...:D

mala said...

salam kakchek - kuih fav anak teruna kami ..

cik cek said...

Salam Mala...ye kee...leh la buat nanti Mala...mesti suka anak teruna Mala tu...:D

Treat and Trick said...

Amboi sedapnya kuihnya, tak pernah buat lagi, tapaukan sikit boleh?


http://treatntrick.blogspot.com

lina said...

salam - menarik nya kuih cara kaya ituu.

Sue @ Nenie said...

Salam...oh nampak cam mudah jeeee nak buatnya..boleh gak cuba ni...oh, kena lapik bawah ngan tudung priuk juga yaaa....

cik cek said...

Treat & Trick...

Memang sedap...jgn lupa bwk balik kuih ni...kak cek dah tapaukan...:D

cik cek said...

Salam Lina..

Menarik..tertarik...cuba2 buat..cuba2 rasa...berbaloi sedapnya...:D

cik cek said...

Salam Sue..

Ha ahh...kena lapik...kalau tak tak stabil acuan tu kat atas dapo kita...disamping tu kepanasan api kat dapo terkawal bila ada lapik ni...
Sue cubala buat...memang senang ...dan sedappp...:D