Showing posts with label Sayur-sayuran. Show all posts
Showing posts with label Sayur-sayuran. Show all posts

Tuesday, June 18, 2013

Sempoinya....




Assalamualaikum...Salam Kesejahteraan...

Bila suami kedapo...hati isteri mesti bunga2 kan....nak2 kalau yg sekali sekali singgahnya ....he he....Malam ni cik abg kita tunjuk skill lagi....masakan yang cukup sempoi...biasa biasa je....tapi memang sedappppp....
Apa yang dimasaknya tu....meh kita intai2.....


Tarraaaaa....nilah hasilnya....nampak sedap tak....jangan tgk pada rupa tau....rasanya ada ummphhhh....cooking with luv...Malam ni memang tak makan nasi....ratah lauk ni...makan cekodok bawang ikan bilis....alhamdulillah....syukur...kenyang dah.....Mimi pun dok meratah je....bukan senang kan nak dapat makan makanan dari air tgn suami....Timakasih ya....senang2 nanti leh la masak2 lagi....


Happy&Enjoy Cooking @ KitcheIsMyWorld....


Wednesday, April 13, 2011

" TAHU TELUR " GORENG + CENDAWAN.....


Assalamualaikum.....Salam Kesejahteraan


Cik abang kita teringin lak nak makan menu cam gini....penah makan kat kedai makan lama dulu dah....tak sama dan tak serupa pun aku masaknya...ikut style sendirilah....Senang sgt nak masak menu ni....Ratah je sayur  ni pun sedap...ish2 aku ni sumenya sedap....dah memang sedap pun....he he...Resepinya...jom kita tgk....



"TAHU TELUR" GORENG + CENDAWAN...

BAHAN-BAHANNYA....
  • 3 paket " Tahu Telur " ....dipotong..digoreng...( guna minyak sedikit je utk menggoreng...)
  • 1 paket cendawan....(...dicuci ...betul2 bila dah nak masak...jgn cuci awal2 nanti cendawan jadi lembik...)
  • 1/2 biji bawang besar..dihiris2 kasar...
  • 2 biji cili dihiris2...
  • 2 ulas bwg putih...dititik...diracik...
  • 1/2 inci halia....dititik...diracik...
  • 1 ketul chicken kiub...
  • 1/2 btg leek dihiris2..
  • 1 - 2 sudu besar sos tiram..
  • Beberapa titik sesame oil...
  • Sedikit minyak utk menumis....


CARA - CARA PENYEDIAANNYA....
  • Susunkan " Tahu Telur " yg telah digoreng kedalam bekas yang sesuai...ketepikan..
  • Panaskan minyak dalam kuali...
  • Tumiskan sume bahan2 hiris/titik/racik...kecuali "leek"....sehingga naik baunya....
  • Masukkan chicken cube...kacau sebati...tambahkan sedikit air je...
  • Masukkan cendawan ....kacau sebati lagi....
  • Akhir sekali masukkan sos tiram  dan "leek"....sebelum diangkat letakkan beberapa titik sesame oil....harum baunya....curahkan keatas " Tahu Telur " tadi....
  • Siap utk dihidangkan dan dimakan....


Upsss " Tahu Telur " tak nampak...adala mencelah2 tu...terlebih cendawan dari tahu...he he..


Pejam mata je masak menu ni...ha ha ha...kelako2...kalau pejam mata camana pulak nak masak....Resepi ringkas2 cam ni memang sedap....kalau nak tambah isi ayam ...udang atau daging dalam menu ni tak jadi masalah...lagila sedap...masa ni aku kes malas nak kuarkan dari fridge...nak cpt siap....he he...tak larat... dah petang....boleh relax pas tu....ade2 je aku ni...
Oklah....Enjoy Cooking.....




Wednesday, April 6, 2011

GORENG BERLADA IKAN BILIS JERING....

Assalamualaikum.....Salam Kesejahteraan.....

My favourite menu....Aku cukup gemo kalau menu ringkas cam ni....sume bahan2 dihiris2 je...nak2 bila di campur lak ngan petai ke jering ke....Wah! terbuka selera makan....cuma tak berani nak tambah nasi....ratah je lauk ni....lagi sedap....

Kalau ikutkan jering ni dah kena hukum buang dah....eeeee....sayang.....jangan...kalau kat rumah ada jering2 yang dah tua boleh masak2 menu cam ni atau pun dimasak Lomak Cili Api....confirm abisnya....he he aku ni sesuka ati je ckp sedap dan ikut selera sendiri....Kalau sesape pembaca yang kat luar sana tak pernah makan jering....kalau org Jawa panggil Jengkol.....cubala makan....Jering....memang fav. anak daraku Mimi....he he....Aku memula khawin dulu pun tak makan sangat petai2 ....jering2 ni....tapi bila sekali dah makan....eh eh....sedapla pulak....Kalau dulu beli petai ke jering ke...sampai itam ...kecut2 tak de yang nak makan....tapi sekarang tak lagi....boleh katakan ahli keluarga sume makan cuma anak bujangku jela kurang la pulak gemonya nak makan jering ni....tapi kalau masak cam ni dia sukala....

Oklah....panjang dan lebo pulak aku berceloteh pasal jering dan petai ni....Moh la kita nengok resepinya pulak....






GORENG BERLADA IKAN BILIS JERING...

BAHAN-BAHANNYA...
  • 50 - 60 grams ikan bilis digoreng....ditoskan minyaknya.. ( ikan bilis ni kalau nak tambah boleh je....)
  • 10 - 12 biji jering ...direbus....dihiris kasar2...
  • 1 biji bawang besar dihiris kasar..
  • 2 ulas bawang putih dititik dan diracik...
  • 1/2 inci halia dititik dan diracik...
  • 1 batang serai dititik
  • 5 - 7 biji cili api ditumbuk kasar2
  • 2 biji cili merah dihiris...
  • 3 biji cili hijau dihiris....
  • Garam dan gula secukup rasa...
  • Minyak untuk menumis....

CARA-CARA PENYEDIAANNYA...
  • Panaskan minyak didalam kuali....
  • Tumiskan sume bahan2 yang telah dihiris/dititik dan ditumbuk kecuali ikan bilis dan jering....tumis bahan2 sehingga naik baunya....
  • Masukkan jering....kacau dan gaul sebati....tambahkan sedikit garam dan gula secukup rasa....( garam jgn letak byk ya....ikan bilis dah masin....nanti terlebih masin pulak....)
  • Akhir sekali masukkanlah ikan bilis....gaul rata.....siap dah....
  • Boleh dihidangkan ngan nasi putih....makan ketika panas2....Wah! sedapnyaaaa.....


Jom kita meratah je lauk ni...sedapppp....


Cukup ringkas dan mudah.....sesape teringin nak cuba2 makan jering bolehla masak cam gini....mesti lepas tu jadi penggemor makan jering....he he... :-)....Ape-ape pun....Enjoy Cooking.....




Monday, April 4, 2011

ASPARAGUS GORENG + CENDAWAN.....

Assalamualaikum....Salam Kesejahteraan....

Menu ringkas...mudah dan sedap...he he sedap ke....memang sedap....boleh ratah cam tu je....kalau tak nak makan ngan nasi....he he....org2 berdiet sesuai ni....makan sayur je....nasi jangan makan...ye ke berdiet tu....ape2 je la kan....Meh kita tgk resepi simple ni.....




ASPARAGUS GORENG + CENDAWAN......

BAHAN-BAHANNYA...
  • 1 paket kecil cendawan dipotong sederhana kecil....nak dimasak baru dicuci
  • 1 paket kecil asparagus dipotong panjang2...dicuci dan ditoskan...
  • 1 biji bawang besar dihiris kasar2
  • 1 ulas bwg putih ...dititik...diracik...
  • 1/2 inci halia muda...dititik...diracik
  • 200 grams udang dibuang kulitnya...
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar cili sos
  • 1 ketul chicken cube
  • 2 biji cili merah dipotong menyerong...
  • Sedikit minyak untuk menumis...


CARA-CARA PENYEDIAANNYA.....
  • Panaskan minyak dalam kuali...
  • Tumiskan sume bahan2 yang telah dihiris/diracik hingga naik baunya....
  • Masukkan sos tiram....sos cili....dan chicken cube.....kemdian masukkan udang.....
  • Kacau sebati...bila udang dah masak...masukkanlah asparagus.....kacau sebati lagi...boleh ditambah sedikit air....
  • Akhir sekali masukkan cendawan...cuci dulu ya sebelum dimasukkan.....kacau sebati....masak dah...
  • tutupkan api....
  • Siap untuk dihidangkan.....


Asparagus Goreng + Cendawan....kalau makan kat luar ni sepinggan dah berapa harganya....betulkan...masak sendiri lebih menjimatkan.....


Masakan yang mudah kan....kalau kat rumah tu ada anak2 dara yang dah beso panjang....boleh suruh diorg je goreng sayur ni....tak susah pun....hiris2 je bahan2nya.....Mula2 suruh goreng sayur...pas tu bolehla suruh masak2 menu utama pulak.....Alahai!.....anak dara ku yang sorang tu pun susah nak kusuruh bab masak2 ni....cam tak minat je...sok dah khawin kot baru timbul minat....he he....hopefully..... :-)
......Enjoy Cooking.....






Tuesday, February 22, 2011

BABY KAILAN GORENG...

Goreng menggoreng sayur....masak paling senang dan cepat....Satu ketika dulu masa aku belum ada pembantu rumah.....agak2 lebihkurang 3 tahun dulu....uuuuu lama dah tu....he he....bab2 goreng sayur ni memang kuserahkan kat anak daraku Mimi.....bukan nak memuji tapi memang sedap pulak bila dia menggoreng sayur....he he ....ayah dia pun puji sedapppp.....tapi tu cerita lama....masa tingkatan 5.....nak cuti masak tahun ni....exam.....alasan la tu....he he.....cutinya panjang sungguh.....sampai sekarang....dah masuk kolej pun...ha ha ha....masak-memasak bukan minat dia....sibuk2 kat dapo tu adala....alahai anak dara ku....hu hu hu.....harap2 masanya akan sampai....adik masak sedap tau....Jomla join ibu.....
 "  Kitchen Is My World...."  

 
 
 
BABY KAILAN GORENG...
 
BAHAN-BAHANNYA
  • 2 paket kecil baby kailan
  • 100 grams daging lembu dipotong kecil2
  • 1 labu bawang besar } dihiris
  • 2 biji cili merah } dihiris
  • 1 ulas bawang putih dititik kemudian dihiris
  • 1/2 inci halia dititik dan dihiris
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 ketul chicken kiub
  • 1 sudu besar minyak masak untuk menumis....


 CARA-CARA PENYEDIAANNYA...
  • Baby kailan disiang dicuci bersih dan ditoskan...
  • Panaskan minyak didalam kuali
  • Tumiskan sume bahan2 yang dititik/dihiris....bwg besar...bwg putih...halia dan cili merah sehingga naik baunya....
  • Masukkan daging lembu yang telah dipotong kecil2....kacau sebati ngan bahan2 tumisan tadi....
  • Tambahkan sedikit air....masukkan chicken cube....bila daging dah empuk  masukkan sayur baby kailan...
  • kacau lagi....akhir sekali masukkan sos tiram....kacau lagi....masak dah....tutupkan api....
  • Sedia untuk dihidangkan....
 
Mudahkan....anak2 kita pun leh tolong masak....Mimi....nanti tolong ibu goreng sayur k....he he....Sayur baby kailan ni memang fav.dia...selalunya kalau dia ada kat rumah...lepas masak mesti dia dok meratah sayur...adik...adik.... :-)

......Happy Happy & Enjoy Cooking....



Thursday, January 20, 2011

ASAM REBUS KELADI.....

Masak kuih dah....cookies pun dah....menu makan malam semalam....Asam Rebus Keladi....satu lagi masakan simple....ringkas ....mudah dan cepat....Memang lama dah tak masak...beli keladi kat pasar malam Seremban 2 hari Selasa ari tu....

Asam Rebus Keladi.....emmmm...sedappp...

Sesi menyiang keladi....kalau tak kena gaya boleh gatal tangan kita....he he...

ASAM REBUS KELADI + ngan daun kesum....

BAHAN-BAHANNYA
  • Seikat keladi
  • 1 biji bawang besar*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 2 sudu besar cili kisar*...( aku guna ready made cili kisar Puteri...best...)
  • 5 biji cili api....kalau yang suka pedas bolehla tambah lagi...*
  • Segenggam ikan bilis yang telah siap dibelah..*
  • 1 sudu kecil belacan serbuk Maggie*
  • 2 kiub Ikan Bilis Maggie*
  • Asam keping 2 keping
  • Seikat kecik daun kesum
  • Garam dan gula secukup rasa

CARA-CARA PENYEDIAANNYA
  • Keladi disiang kemudian dicuci bersih dan direbus sekejap...masukkan 1 keping asam keping ketika merebus.
  • Rebusan keladi diangkat dan dibuangkan airnya...
  • Kisar semua bahan yang bertanda *...
  • Masukkan kedalam rebusan keladi....tambahkan air secukupnya...masaklah seperti biasa...
  • Masukkan asam keping...garam dan sedikit gula secukup rasa....biarkan mendidih sekejap...
  • Masukkan daun kesum.....masak dah....tutupkan api....

Nota :
Masa menyiang keladi....tangan biarla kering....kalau tangan kita basah...nanti gatal tangan kita dibuatnya....he he....ini dari pengalaman akula....masa proses mencuci....cuci bersih dengan cepat...tapi bila dah siap masak...ok dah...tak de rasa gatal pun....sedapp je...he he...tapi memang ada jenis2 keladi yang tak leh dimakan....pernah sekali dulu exited aku masak ....pas tu....tak leh nak makan....kuahnya pun tak leh nak hirup...gatalnya sampai ke tekak....hu hu....

Cubala buat k.....resepi mudah dan jimat....tak perlu banyak bahan-bahannya....tapi rasanya emmmm....sedap....Enjoy....Enjoy....Cooking..... :-D






*******************************************************


 
CUTI-CUTI LAGI.......

Cuti Thaipusam....tak ada aktiviti....bangun pagi.....sarapan.....lepak depan tv sambil sibuk update blog....Anak bujangku belanja Domino's Pizza......Wah! tambah gebula aku dibuatnya....he he...apa2 pun rezeki jangan ditolak....thanks Atiq....belanja ibu Pizza.... :-)

Thin Crust Spicy Sambal Pizza....yummmy....my favourite.....
 Ape pulak nama pizza ni....he he ...lupa la pulak....sedapppp....
 Menu makan tengahari ni....brrppp....kenyang dah....alhamdulillah....

Alhamdulillah....kenyang dah....syukur dengan rezeki yang diberi olehNya.....salam...salam petang Khamis,,,,jumpa lagi nanti ......Enjoy Cooking.....Enjoy Eating.....Alhamdulillah......