Thursday, June 27, 2013

Kuih Lopes ....



Assalamualaikum....Salam Kesejahteraan...


N3 yg tertangguh lagi...maklum sajelah...bertapa lama bebenornya...he he....
Kuih Lopes diberi nama....pun macam2 versi ada....macam biasa versi yang senang dan mudah menjadi pilihanku....kalau versi yang tradisional punya...memang agak rumit....kena pakau daun pisang..ikat2 lagi...alahai! memang tak rajin....makan suka...:-)....Amik resepi kat blog Diana@SkyBlueKitchen...resepi ni asalnya dari tulip77@MyResepi...dan memang dah ramai yang mencuba resepi ni....mintak izin sume ya letak resepi kat sini pulak...pun aku dah modified sikit....jommm jamu mata...nak jamu selera lama dah abisnya...



KUIH LOPES
 Resipi Asal/Sumber  : tulip77@ My Resipi/Diana@Skybluemelleymey
Salinan/Olahan  :  KitchenIsMyWorld

BAHAN-BAHAN

  • 2 cawan beras pulut ( ku bahagikan 1/1/2 cawan kaler hijau 1/2 lagi tanpa warna )
  • 2 cawan santan cair ( bahagikan 2 jugak tuk dimasukkan kedalam pulut yg diasingkan)
  • 1/2 cawan air pandan ( d kisar dan ditapis )
  • 1 sudu teh air kapur ( 3/4 sk dalam pulut warna hijau pandan..1/4 sk  dalam pulut tanpa warna)
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 sudu teh gula ( yg ini ku tambah )
  • Beberapa titik pewarna hijau
  • Kelapa parut yang d gaul dengan sedikit garam
***Campurkan garam dan gula kedalam santan kavau hingga larut
      Santan yg aku gunakan tak sampai 2 cawan ...anggaran utk 2 cawan pulut aku cuma guna   
      dalam  lingkungan 1 cawan santan sahaja.


BAHAN -BAHAN Untuk Air Gula

  • 3 ketul gula melaka
  • 5 sb gula
  • 3 cawan air
  • 2 helai daun pandan _ d simpul

CARA-CARA PENYEDIAANNYA

  • Cuci beras pulut... 11/2 cawan direndam bersama air juga air pandan yg ditapis bersama air kapur juga pewarna hijau dan 1/2 cawan lagi direndam bersama air dan air kapur..rendam dalam lingkungan 3 - 4 jam @ semalaman pun boleh...
  • Kemudian toskan beras pulut dan masukkan dalam loyang. yang berasingan jugak...satu loyang tuk pulut berwarna hijau dan satu lagi pulut tanpa warna.. Kukus selama 25  - 30 minit. 
  • Lepas tu...bila pulut dah kelihatan kembang dan berkilat...kuarkan masukkan dalam mangkuk besar...gaulkan sebati santan bersama pulut tadi (juga digaul berasingan ya.. )kukus lagi selama 10 - 15 minit.
  • Alas acuan/loyang ngan cling wrap ( utk bentuk lopes yg ku buat ni sila tgk gambar yg kat bwh ya )  Ambil pulut hijau dan tekan padat² dgn plastik , kemudian tekan acuan kecil keatas pulut hijau tadi sehingga berbentuk separuh bulatan..angkat acuan...masukkan pulut tanpa warna tekan padat pulut didalam pulut yg berwarna hijau....
  • Biarkan sejuk... Kemudian potonglah ikut bentuk yang anda suka. Golekkan dalam kelapa parut.
  • Semasa mengukus pulut.. boleh lah buat air gula. Masukkan semua bhn² dalam periuk... bila dah mendidih kecilkan api dan masak hingga agak likat. Bila dah sejuk boleh d makan bersama pulut.

*** Air gula nie bergantung pada saiz gula melaka yang anda gunakan.. jika guna yang besar  
      bolehla di kurangkan..



Acuan yang aku guna tuk buat kuih lopes ni...ada 2 bahagian...acuan yang kecil boleh dimasukkan kedalam acuan yang besar....removable...
Kuih Lopes versi moden sebenonya ni....tak pe la kan...asalkan dapat makan hasil air tgn sendiri...he he...kalau nak buat guna daun pisang kemudian nak ikat2 bagai confirm ntah apa jadi kuih lopes yg ku buat nanti...apa2 pun tepuk dada tanya selera...pilihla yg mana kita suka....yg pasti kuih org lama tak pernah mengecewakan....pun terpulang pada selera memasingkan....

Happy&Enjoy Cooking@KitchenIsMyWorld



20 comments:

faa.rosli said...

fevret faa ni..sedapnyaa

mala said...

Kalau beli kuih mmg cari kuih ni. cantik la buat 2kaler. mala baru sekali kuih ni. nk balik cuti beli ja kat orang jual kuih :-)

ady said...

salam
ingatkan tadi cake pandan..bila tgk betul2 rupanye lopes.. cantik warna hijau and putih kuih lopes ni..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sy liat betul nak buat kuih ni kak chekk... mungkin sbb kurang suka agaknya.. pelik juga sy dlm byk2 kuih dari pulut lopes antara yg kurang suka.. tp bukan bermakna tak mkn langsung.. kalau ada org hidang dpn mata sy sapu juga.. hehe..

Tina Othman said...

Sedapnya kak cek, tina dah lama teringin nak buat tapi bab nak ikat yg tak reti tu, kira kena bagi betul2 padat ye, nak try lah puasa nanti

cik cek said...

Faa.rosli...
Memang sedappp..:)

cik cek said...

Mala...
Sebelim2 ni pun akak beli je kalau teringin nak makan...ni ntah angin rajin mana yg dtg..tu yg rajinla dok menggodeh buat kuih ni..siap buat 2 kaler bagai...he he...memang puas makan..:)

cik cek said...

Salam Ady...
Jgn tertipu ya...rupa je cam kek pandan...kuih lopes rupa2nya...:)

cik cek said...

Madiha...
Rezeki jgn ditolak kan...kalau dah depan mata ...mkn je la kannn...ni pun buat versi yang mudah je...:)

cik cek said...

Tina...
Kalau nak buat kuih ni versi yg kena ikat2 tu memang akak tak buatla jawabnya...memangla bukan pakar bab2 membungkus..mengikat2 sume...tu yang resepi ni versi masuk je dalam acuan...senang dan sedap gak dimakan...cubala buat nanti Tina..:)

tun_telani said...

Salam kak cek.. sedapnyerr.. tun xpenah wat sendiri lagi kuih lopez ni. masuk queue utk bulan puasa.

cik cek said...

Salam Tun....
memang fav akak kuih ni...buat seniri puas makan...ya kan...tak lama lagi nak posa dah...kkkk...nanti try buat kkk..:)

JaSSNaNi said...

assalamualaikum cikcek... nani datang dgn baby fiyya.. lambat masuk sini.. ternampak terus kuih lopes yang sedap dan manis ni.. sib baik ada bawa bekal air teh O ni.. boleh la makan kuih lopes sambil citcet kan.. :) kak... alahaii.. sori sejak kebelakangan ni jarang masuk sini.. mungkin bizi, mungkin terlepas pandang kunjungan balas.. sori kak ye.. :) muahhhhhhzz jgn marah-marah... nanti ade uban.. :P

cik cek said...

Waalaikumslam Nani...ala tomey2 fiyya....mami dia pun makin cunnn..he he...meh la masuk...leh sembang2...Nani...uban memang dah byk punnn..:)

Mieza said...

Cik cek..cantiknya kuih lopes ni...mieza selalu buat kaler ijau dan bentuk bulat je...pemalas betul kan hahaha..cantik bila digabungkan hijau dan putih tu..

Melly Octaviana said...

cute kuih lopes nya ada dua warna , apapun versi nya memang enak kan kuih yang satu ini..slurrp

m.u.l.a.n said...

saya tanak dalam periuk... lepas tu kepal2 & golek dalam kelapa... hehhee... versi paling rajin..

Puteri Nor Azah said...

Salam perkenalan. Cantik kuih lopes Cik Cek pattern baru dan kreatif. Acuan yang Cik Cek gunakan tu kalau buat puding lagi cantik rupanya. Puding kacang merah pun cantik rupanya kalau menggunakan acuan cik cek ini kerana di bahagian tengah puding tu akan nampak bintik-bintik merah.
http://fondant-cupcake.com

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

salam
sedapnyer...
telan ailio nengok ni..
kuih fav saya ni...

aquarius morius said...

Blogwalking sambil baca entri. :)

Aquarius recently post : Bagaimana akhirnya saya berjaya atasi masalah rambut gugur