Monday, June 17, 2013

Bingka Ubi Ala Nyonya.....



Assalamualaikum...Salam Kesejahteraan....


Memang dah lama sgt teringin nak makan bingka ubi....ubi pun ntah bape kali dah beli....lain yang nak dibuat lain lak yang jadi...ubi goreng lah...lempeng ubilah....last2 dapat gak buat n makan bingka ubi.....alhamdulillah....saje cari resepi lain lak....nak resepi asli ala kuih2 nyonya....cari punya cari....resepi dari CMG@Dapur Tanpa Sempadan menjadi pilihan....hasilnya....wow! resepi simple n mudah....tapi rasanya...bila dah makan tak nak begenti...dan paling tak percaya....cik abg kita yang memang tak pandang sebelah mata kalau kuih bingka ubi ni....dia makan satu...satu masuk mulut...sambil dok memuji akan keenakkan kuih ni..." emmmm...serius...memang sedapla bingka ni...sedapla...." aku cuma senyum dalam hati...akhirnya tewas selera  cik abg kita kali ni...alhamdulillah....licin dah kuih ni.....TQ TQ CMG share resepi yg sememangnya best.....mintak izin link resepi kat sini ya.....




BINGKA UBI ALA NYONYA
Resepi Asal /Sumber :  CMG@DTS
Salinan / Olahan  :  KitchenIsMyWorld

BAHAN-BAHAN
  • 500 gram parutan ubi kayu ( ku guna lebih kurang 650 - 700 g)
  • 70 gram parutan putih kelapa (pilih yang kulit basah)
  • 225 gram gula halus ( ku guna lebihkurang 230g)
  • 1 sudu besar tepung kastard ( yg ni ku tambah )
  • 2 camca besar mentega, cair dan sejukkan
  • 1/2 camca teh garam
  • 2 camca teh esen vanilla
  • 1 sudu besar susu pekat ( yg ni ku tambah )
  • 1/4 camca teh pewarna kuning
  • 250 ml pati santan ( ku guna santan kotak 200ml + 50ml air panas )
  • 2 biji telur


CARA -CARA PENYEDIANNYA
  • Panaskan oven pada suhu 190C, lenser tin 7 inci x 7 inci x 3 inci dengan mentega, alas dengan aluminum foil. Biar berlebih sedikit pada kiri dan kanan tin, agar senang untuk mengangkat kueh keluar nanti. Lenser aluminium tadi dengan mentega., ketepikan.
  • Satukan ubi parut, garam ,tepung kastard bersama kelapa parut. Gaul rata dan masukkan ke dalam mangkuk besar, ketepikan. 
  • Dalam satu bekas, masukkan gula,susu pekat,telur dan santan, kacau rata dengan whisk hingga gula hancur. Tuang ke mangkuk berisi ubi dan kelapa parut tadi. kemudian dikacau rata.
  • Masukkan esen vanilla, mentega cair dan pewarna kuning, gaul hingga sebati. Tuang dalam tin tadi, ratakan dan bakar 50 minit hingga 1 jam atau hingga masak. Untuk mendapat permukaan kueh yang perang, tukar api oven pada fungsi grill bila kueh telah masak dan bakar 5 - 7 minit atau hingga mendapat tahap kegaringan yang anda gemari. Sejukkan kueh sebelum dipotong. Boleh hidangkan...


Nota Tambahan :
Aku parutkan butter( yg sejuk baru kuar fridge ) kat atas permukaan adunan bingka yg telah dimasukkan kedalam loyang sebelum dibakar...
Ku guna suhu 180C microwave Convection....masa memasak lebihkurang dalam 1 jam juga...untuk mendapat permukaan yg sedikit garing ku guna grill dalam tempoh masa 4 - 6 minit...


Simple kan resepinya....tak yah nak perah atau ditapis pun ubi yang telah diparut....kali ni terajin sikit...aku parut ubi tu...selalunya masuk  dalam blend ...kisar je....hasilnya beza memang berbeza....maaf ya CMG kite dah olah sikit resepi ni...
Sila2 lah mencuba ya....

Happy&EnjoyCooking@KitchenIsMyWorld....





10 comments:

Gee® said...

Peberet k.gee ni... sedap tuh....

cik cek said...

Kannnn...kuih2 lama ni memang kena sangan ngan selera....lemak2 gitu...

tun_telani said...

sedapnyerrr.. tun suka mkn bingka ubi.. tp xpandai nk beli ubi.. last time berkobar2 nk buat bingka ubi nih. pastu bila belah ubi tu byk dh rosak, ada yg dh terlebih tua.. sedih je masuk tong.

cik cek said...

Memang pun Tun...akak pun nasib2 gak bila beli ubi...kali ni rasanya ubi memainkan peranannya...cewah! memang rasa lemak manis gitu...bila makan tak leh nak stop....heeee...suka sgt mkn yg garing sebelah tepi kan...:)

Ayu said...

Assalam kak cek,
bingka ubi nampak sedap ...kalau cik abe dah berulang kali makan tandanya sedapplah tukan..hilang penat bila tengok dia makan tu kan kak cek..
kita sekarang kalau buat bingka ubi kita suka buat yang tak gunakan telur..memang dah stick to that ajelah kak cek..buat order pun begitu juga gunakan yg tak ada telur..:)

Dah lama tak singgah sini..macam segan i nak comment tau..hehehe

mala said...

Salam kakcek. suka-suka sangat ni. Kalau buat talam ubi Kayu pun suka gak.

cik cek said...

Waalaikumsalam.....yayyyyy...dia dtg....rindunyaaaa....he he...Ayu...hug2 dulu....ya kan...kalau mkn tak stop2 kira okla tu...sebelum2 ni akak pun buat guna resepi yg tak de telur...cuma tekak bila dah meniti usia ni berubah2 pulak...try lak yg ada telur...emmm sedap jugak....apa2 pun dua2 versi resepi dari CMG memang sedap...
Aik! jgnla segan2...selalu2lah singgah jenguk kat dapo akak ni...:)

cik cek said...

Salam mala...rindunya....tq ya dtg lagi kesini....bila nak balik M'sia...ya kalau buat talam ubi pun mesti sedappp....:)

rinduan citarasa said...

cik cek. pokoknya kalau bingka mmg sedappp ooo

ayu kan kalau bab2 olah tapi menjadi okey jer janji atas bawah kering garing syok!?

cik cek said...

Kannnn....yang garing2 tula yang abis dulu....cik cek suka sgt...kali ni kejap sgt ada...kejap tagi tak de dah bingka ubi...:)