Friday, July 8, 2011

Pemanis Mulut...tapi bukan puding....apa2 jelah... :D



Assalamualaikum....Salam Kesejahteraan....


Burppppp.....Alhamdulillah.....kenyang dah...penangan ikan masin...sambal belacan...ulam2 pas tu ngan Telur Itik masak cili api + belimbing buluh....perghhhh...tak sedo bertambah nasi....nak berdiet camana la gayanya...dua tiga hari lepas timbang bdn baru turun....nampak gayanya kalau timbang lagi sekali naik berkilo ni...aduhai! payahnya....takkan tak makan lak kan...penat2 masak ...perut kenala diisikan...he he he...pas ni diet baliklah....ha ha ha...nak sedap kan ati je lah tu.....

Lepas2 makan...lepak2 depan tv....tekak mulala nak makan benda yg manis2 la pulak...org putih kata dessert...alaaa...pemanis mulut @ pun pencuci mulut..tak pun kudap-kudapan...tak kira la apa yang dipanggil...janji dapat makan....

Selesai masak aritu...sempatla aku menggodeh....buat Kuih Bakar Pandan ....amik resepi dari blogger tersohor adik kita tu CMG...semenjak dapat resepi CMG ni aku memang tak penah dah tukar resepi ni...memang sedap...cuma cam biasa la aku modified sikit...sikit je ya dik CMG...ape2 pun timakasih sesgt kongsi2 resepi ni...aku suka kuih bakar pandan ni.....Kuih Bakar ...pencuci mulut ke...selalu org buat puding ke agar2 ke....he he ...kira bolehla kan.....





Kebiasaannya org masak kuih bakar ni dalam loyang....kononnya kreatif la ni...kali ni aku masak dalam muffin baking pan....cecomel je...tak yah susah2 nak potong lepas dimasak....terus kuarkan dari baking pan...siap dah utk dimakan...senangkan....Meh2 kita tgk resepinya....rasanya ramai yg tau dah resepi ni...tak pelah aku letak gak ya....cuma resepi yg ku buat adalah 1/2 adunan dari resepi asal...tak leh buat banyak2..tak de sape yg nak makan nanti....


KUIH BAKAR PANDAN....

BAHAN-BAHANNYA....
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 - 3/4 cawan gula..( nak kurangkan pun boleh...)
  • 1/4 sudu kecil garam
  • 1 sudu kecil serbuk kayu manis...
  • 2 biji telur gred A
  • 300 ml santan...( aku guna sekotak santan Ayam Brand -200 ml + 100 ml air...)
  • 125ml jus pandan...(kisar 3 - 4 helai daun pandan dgn air....tambahkan air kemudian tuk dapatkan 125ml jus pandan...)
  • 1 sudu besar minyak masak canola...( resepi asal guna minyak sapi yg dicairkan....)
  • 1 sudu kecil pandan paste Nona...( nak guna jenama lain pun boleh...)
  • Beberapa titik pewarna hijau apple STAR BRAND...
  • Bijan secukupnya utk ditabur atas permukaan kuih....


CARA-CARA PENYEDIAANNYA....
  • Campurkan bahan2 kering ...tepung...gula ....garam dan serbuk kayu manis kedalam mangkuk....gaul sebati...ketepikan....
  • Campurkan pula bahan2 cair....telur....santan...jus pandan  dan minyak masak canola...kacau sebati....
  • Campurkan bahan2 cair kedalam bahan2 kering tadi....gunakan whisker gaul sebatikan adunan.....masukkan pandan paste dan juga pewarna hijau....tapiskan adunan......
  • Panaskan oven 200 darjah celcius...( aku guna microwave...)panaskan baking pan sekitar 3 minit....kuarkan dari oven...sapukan/spray minyak masak kedalam acuan baking pan....
  • Tuangkan adunan kuih bakar kedalam acuan baking pan....taburkan bijan diatas permukaan kuih...bakar dalam lingkungan 20 - 30 minit atau sehingga kuih bakar masak...kalau suka kuih bakar yg agak garing permukaan dan bahagian tepinya bolehlah dipanjangkan sedikit waktu membakarnya...terpulang citarasa masing2 k....jgn lama2 sgt lak dibakar...garing dan keras lak jadi kuih bakar tu nanti....
  • Siap dah...biarkan sejuk...sebelum dikeluarkan dari acuan....senangkan....






Pada sesape yg kurang gemo ngan rasa kayu manis...tak perlu lah letak....selera memasing tak sama kan...aku memang suka sgt letak kayu manis setiap kali masak kuih bakar pandan ni...harum bau kayu manis tu memang best....bila digabungkan ngan rasan pandan dan telur kira ngam lah.....cuma kalau nak rasa perbezaan kuih ni dgn aroma kayu manisnya bolehla cuba ya....




Kekenyangan dah...alhamdulillah syukur.....puas hati dapat makan kuih bakar ni...memang lama dah nak buat ...tapi asyik la dok bertangguh...cik abg mkn sikit...aku makan sikit...soknya bawak ke opis....memang kat rumah tinggal berdua je...tak larat nak makan byk2....he he...berdua je...mana anak2 sume...sume pun dah balik kolej....bergelumang ngan buku semula....sunyi rasa rumah ni...ada tak de...peneman setia tetap ada....sape tu....nanti kita story k.....Ape2 pun sok dah Sabtu....cuti....selamat berhujung minggu....happy2 selalu....


....KitchenIsMyWorld....EnjoyCooking.....





34 comments:

anymz said...

salam cek,akak pun suka masak dlm bekas comel2 camni.nak cuci tu susah lah sikit kan?..tapi senang nak makan..

anymz said...

eh!cek..ce cari cajun kat giant senawang..

Mas said...

giant senawang.....i like..he..he..

cik cek....dok n9 kat mana yerk..

hmm..kuih bakar tu..
wahhh....garing2 tu yg best..
sedappnya...

Kjee said...

salam. bagusnya idea guna muffin pan. nanti kjee nak buat jugak. senang nak ngap yer. :)

cik cek said...

Salam Kak NIm...

He he..memang leceh sikitla nak cuci acuan yg comel2 tu...tapi senang nak makan...bolehla kan kak nim...untung satu perkara rugi satu perkara...kena extra keje cuci2 pas tu senang je nak makannya...:)

Kat giant senawang ke...nanti cuba carilah...tq ya kak nim bagitau...:)

Deliah's Deli said...

dah mkn nasi lauk pauk kat bwh tu,kena pula pencuci mulut kuih bakar..bau kat tangan x hilang lagi..mata kuyu..tarik bantal..zzz!! *bgn2x keje2! :))))

cik cek said...

Salam Mas....

Giant senawang...kak cek tak selalu pegi...sebab dok dekat je kat JUsco Seremban 2..VisionHomes...jom mas dtg umah....:)

Ha ah...kak memang suka kuih bakar yang garing sikit..sebab tu bakar dalam acuan kekecik...jadi sedap je garingnya....

cik cek said...

Salam kjee...

Ya....senang kjee bila bakar dalam acuan muffin ni...senang nak makan..tak yah susah2 nak potong2...

Sukanya kita kjee dtg rumah kita...tq ya kjee singgah jenjalan sini...senang2 dtg lagi ek...

cik cek said...

he he...memang lena tido bila perut kenyang...emmm...malasnya nak bgn kan....:)

tun_telani said...

kak cek: waaa... sedap nyerr!! tun mmg suka makan nii.. biasa tun wat terlembik sket, nnti nk try resepi ni pulak =) copy duluuuu

Kak Rosaliza said...

assalam kak cek, cecomelnya kuih bakar tu, terasa nk je seketui hehe, td ingatkan kuih akok

ijayuji said...

Salam cik cek! sedapppp! kita suke kuih bakar pandan, buat angus2 kalau kita tu kak lagi angus sikit hihihi mkn panas2 sedappp! :D

nuwairani ismail said...

dah salin resepi...pasni leh buat ni..daun pandan banyak kt belakang rumah..ehheh

cik cek said...

Tun...cubala buat...sedang elok je hasil kejadiannya...tak lembik tak keras...memang sedaplah....:)

cik cek said...

Ros...ha ah kan ada rupa cam kuih akok...hampir serupa tapi tak sama...senang masak cecomel...siap masak..dah sejuk boleh terus ngap..makan...he he..:)

cik cek said...

Salam Ika...he he ika suka yg angus ke...kira2 over garingla ni...memang sedap pun kan...yg angus..yg garing...he he..:)

cik cek said...

Nuwairani....

Daun pandan ada dah tu...resepi pun salin sudah...jom buat kuih bakar...nanti siap leh la anto kat kak cek pulak...he he...:)

Nieza said...

sedapnya kuih bakar ni kak...suka yg kerak-kerak tu...kalau buat comel-comel gini lagi banyak kerak tu yer...sukax3..hehe

cik cek said...

Nieza...memang pun...kak cek pun suka yg kerak2 tu...garing je dan sedap dimakan...bila masak kecik2 cam ni lagi lah best...cam nieza ckpla...byk keraknya...tu yg bestkan...:)

Along Maklong said...

cek.. ni kuih feberet maklong tau.. tapi jarang buat sendiri.. main tunjuk je.. hehe..
banyaknya cek buat.. nak sikit boleh tak..?

Treat and Trick said...

Idea bagus ni, bakar dlm muffin tin, garing tu yg buat sedap....

http://treatntrick.blogspot.com

cik cek said...

Maklong....

Separuh adunan je cek buat dari adunan asal...tapi bila masak dalam acuan kecik2 ni byk la pulak dapatnya...he he tak de halnya...nanti cek anto sepiring kat mak long....:)

cik cek said...

Treat & Trick...

Ya...lagi byk kerak dan garing bila masak dalam acuan muffin ni...best sangat....:)

Mamasya said...

Idea yg bagus Cc buat kuih bakar dlm bekas kecik...tak yah potong2 kan..comei pun comei..bhg yg gelap..garing tu yg sedap.slmt berhujung minggu cc..!

cik cek said...

Bekas kecik2 lagi senang...kemas dan comey...he he paling best memang tak yah susah2 nak potong bila nak makan...lepas masak...kuarkan dari acuan dah ready tuk dimakankan...

Tq mamasya...selamat berhujung minggu juga utk mamasya...nun jauh dirantau org....bestnya....:)

AZLINA said...

Assalamualaikum kak Cek...sungguh terliur tengok kuih bakar pandan yg kiut2 ni..btw, steam bc tu senang je cuma kena praktis slalu. guna apa2 resepi bc, double boil atas api perlahan & kacau2 selalu hingga bc cair, ambil masa sekejap je, jgn sampai pecah minyak nnt x jd..lepas tu curahkn atas keseluruhan kek. utk lebih info cerr gi kat bakingproject.com. sy pun x smpt attend class just cuba2 sampai menjadi...cubalah kak cek...

cik cek said...

Waalaikumsalam Azlina....

Tq sesgtnya singgah sini dan bagi info teknik nak steam bc tu...Insyaallah kak cek berhajat jugak nak try...nampak kemas je kek yg dituang ngan steam bc ni kan...tq again Azlina...:)

HaSue said...

kak cek...lambat sampai ni..kite naik kuye2.hehe..
tak pernah lagi bakar dalam bekas comel2 gini.
pastu tak pernah lg buh kayu manis..kalo yg suka rasa rempah kompom suka kan kak..nampak yg berkerak2 tu best jer nak ngapp..

cik cek said...

Naik kuye2...kuye2 tu apa ek sue...he he...tak penah dengo ..jakun tul kak cek ni kan...

Ha ah...kak cek memang suka letak kayu manis...bila dah masak tak delah terasa sgt rempah kayu manis tu...sedap je bila dah gabungkan ngan telur, santan dan daun pandan...kalau buat serimuka pun kak cek suka letak kat lapisan hijau tu...sedap sgt...kena ngan selera kak cek...:)

Yatie said...

Assalamualaikum cik cek,
comelnya kuih bakar tu...akak pun nak buat gaklah guna acuan muffin...suka tngk...uwaaa bnyk kerak tu yg best..

cik cek said...

Waalaikumsalam Yatie....

Cubala buat Yatie...bakar dalam bekas muffin pan...senang pun senang...sedap lagilah...byk keraknya...he he...mcm2 kita ni ...suka makan kerak kuih...nak wat camana kan dah memang sedap...kan Yatie...:)

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Cik..Bagusssnya idea bakar dalam mufin tray ni...kuih ni pun nampak sedapppppp

cik cek said...

Salam Sue...tq singgah jenjalan kesini lagi...memang lama tak nampak sue...:)

Lenkali kalau buat kuih bakar pandan cubala masak dalam bekas muffin kekecik ni....senang dimasak sedap dimakan...:)

HomeKreation said...

Salam Cik Cek. Along suka kuih2 camni. Kreatip pakai acu mapin, nnt kita leh cuba gak.