Thursday, July 7, 2011

TELUR ITIK MASAK LEMAK CILI API + Belimbing Buluh.....



Assalamualaikum....Salam Kesejahteraan....

Menu penambah selera ada dah....he he tak kan makan nasi ngan ikan masin je...tak de salahnya kan...boleh dan sedap pe....Menu utama yang ku masak hari tu Telur Itik Masak Lemak Cili Api di campur lak ngan belimbing buluh....serasi kan ngan ikan masin tadi....ngam lah.....kechur tak kechur tak....kalau dah makan memang tak kechur la lagi...sesapa yg perut masih kosong confirm telan2 air liur tu....he he....

Masakan yang sgt senang....tak yag susah2 buh bawang....cik abg kita kalau letak bwg sikit pun dia dah leh rasa perbezaannya....fuyooooo....maklum je lah...anak jati N9.....Lagi la best...bahan2 yg sgt minimum....rasa yang sgt best...puji diri nampak....tak ...tak...dah tekak kita rasa sedap je...jadi kenala ckp sedap...tak gitu ke kengkawan....gitu...gitu...gitu..... :D




TELUR ITIK MASAK LEMAK CILI API + BELIMBING BULUH....

BAHAN-BAHANNYA....
  • 5 biji telur itik
  • 1/2 inci halia...  *
  • 1 1/2 sudu kecil kunyit serbuk  *
  • 25 - 30 biji cili api....kalau tak tahan pedas leh kurangkan ek... *
  • 1 biji cili hijau.... *
  • Segenggam ikan bilis....cuci dan toskan.... *
  • 9 biji belimbing buluh - dibelah dan dititik2
  • 1 btg serai dititik
  • 1 - 2 ketul ikan bilis cube
  • 100 ml santan pekat
  • 200 - 300 ml santan cair....
  • 1 keping asam keping
  • 1 helai daun kunyit dihiris2...
  • Garam secukup rasa....



CARA-CARA PENYEDIAANNYA...
  • Kisar sume bahan2 yang bertanda  *
  • Masukkan kedalam periuk...campurkan santan cair dan serai yg dititik tadi....tenggekkan kat atas dapo ngan api yang sederhana kecil....biarkan santan sebati ngan bahan2 kisar tadi...kacau sekali sekala....
  • Bila kuah dah mula mendidih ....pecahkan telur sebiji demi sebiji perlahan-lahan ke dalam periuk....api bior kecik dan jgn dikacau sampai telur masak....
  • Bila telur dah mengeras....tambahkan santan pekat....belimbing buluh....ikan bilis cube dan garam secukup rasa....kacau perlahan k.....masukkan asam keping....
  • Akhir sekali bila kuah santan dah cukup masaknya...tapi jgn  sampai pecah santan...bolehla masukkan hirisan daun kunyit tadi...siap dah....


Nota  :
Sukatan santan terpulang memasing ya...kalau suka kuah lebih bolehla ditambah sukatan santannya....dan tambahkanlah bahan2 perasanya....Kunyit serbuk tu kalau nak gantikan ngan kunyit hidup lagi bagus...masa ni kunyit hidup dah abis stock kat rumah....he he :)




Masa pecahkan telur dalam mangkuk hari tu...tup2 dapat telur kembar...he he ada dua kuning telur dalam satu biji telur....kalau org tetua dulu2 cakap kalau org pempuan yg mengandung dapat mkn benda2 yg berkembar ni nanti dapat anak kembar...he he ....teori je...kenyataannya kuasa Tuhan....

Senang je kan masak menu ni....sorryla ya kalau cara kita masak tak sama ngan org N9 masak.....he he ...aku kan suka modified....dulu2 mana ada ikan bilis cube...aku sesaja menambahnya...nak lebih terasa ikan bilisnya...pandai2 je aku ni ek...Kak Nim...sorry yo...kalau caro kita tak samo...tapi buleh kan kak...asal sodap dimakan kiro luluslah yo kak nim...he he....janji cik abg kito suko kan.... :D.





Menu Utama dah masak....menu penambah selera pun dah ada...sayur2...ulam2 tak de ke...Ish2 mana leh tak ada....tak lengkap oooo menu tak de sayur2an hijau dan ulam2an.....cuma kali ni tak de la ulam petai ngan jering...bukan musim kot...kat pasar malam pun tak de.....alaaa...ulam timun ngan daun apa ek...tenggek burung ke...maapla ya....tak arif la pulak nama daun ulam ni....he he....sayur...aku gorengkan kacang panjang + ngan cendawan....campur hirisan daging sikit....goreng ikan...oklah tu....upsss...ulam kenala cecah ngan sambal belacan...sorry tak de dlm gambo....he he....Set hidangan makan malam yg sgt simple tapi best....penangan ikan masin penambah selera....fuhhh....sedappppp.....
Tgh pikir menu apa nak masak malam ni....he he he....

...KitchenIsMyWorld.....EnjoyCooking.....




35 comments:

mala said...

salam cc, dok msk lauk ni jg tp tak pernah buh asam belimbing. rasa masa ka kuah da?

Cheq Sue said...

wah...sedapnya menu!

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Cikcek, sama menu kita ya, Kak buat semalam pakai telur ayam aje masuk belimbing dan buncis, buat buka puasa, syok kan

Kak Rosaliza said...

Assalam kak cek, kita kalo msk lmak cili api selalu boh bwg, nmpk sedap telur tu.

byk menu best2 tu, nnt nasi jamah sikit je, lauk yg tunggu giliran masuk mulut, best3x

ady said...

as-salam kak cik cek
adoiii..kak sedapnye lauk hari ni...
suka sangat dgn telur itik..tapi kat singapura ni tak ada telur itik...huhuhu..

Kak Rose said...

cik cek!!!! kak rose dah kenyang pun asik telan air liur tengok gulai telor ni.... pebret tul lauk cam ni..

cik cek said...

Salam Mala...

Ok je letak buah belimbing buluh tu...tak masam pun sedap je...nanti cuba ek...:)

cik cek said...

Cheq Sue...

Memang sedapppp...I tell uuuu...he he

cik cek said...

kak Patys....

He he ,,,mcm janji2 lak kita kan...tapi memang syok kan kak Patys..nak2 mkn bukak posa...lagila bestnya kan...:)

cik cek said...

Waalaikumsalam Ros...

Tak de halnya letak bwg...masing2 punya cara...yg penting sedap dimakan...tapi memang sedap kan...
Betul tu...mkn nasi sikit...lauk yg lebih...:)

cik cek said...

Kak Rose....

Tak yah telan2 air liur...moh kita makan sesama...bestnya kalau dapat makan sama2 kan Kak Rose....memang sedap masak2 menu cam ni kan...:)

cik cek said...

Waalaikumsalam Ady...

Tak tau pulak kak cek kat s'pore susah nak dapat telur Itik...kak cek pun selalu beli kat pasar malam...siap ada jual ngan belimbing buluh sekali...senang kan...memang sedap telur itik masak cam gini...:)
Kalau tak de telur itik..boleh gak guna telur ayam Ady....

lina said...

salam cheese cake - tengok tajuk pun dah teruja...

Mas said...

perhhh..meleleh air liur den nengoknya...
pekatt....
memang best masak lemak telur ikan belimbing buluh ni...

Mamasya said...

Sedapnya telur itik letak belimbing buluh yg Cik Cek masak tu.baru tahu kalau masakan lemak N9 tak letak bawang...
re; tk wish bday Syakirah.

Citarasa Rinduan said...
This comment has been removed by the author.
Citarasa Rinduan said...

Cik cek..
lama ayu tak singgah sini..
tadi sampai salah komen tau.. hahahahah

jangan tak tau..
cara cik sampaikan entry buatkan ayu tahan nafsu jer...

sebenarnya ayu nie suka baca satu2 entry orang..
ala2 nilaikan orangnya macamana..
hehehe.. teruk tak ayu??

PS: belimbing buluh mmg menyelerakan lagi2 masak lemak..

anak bujang cik cek lama tak nampak dalam entry.. kot2 dia ada masak kek buat ibu tercinta..
syerlah entrynya

azi said...

Salam akak..
Akak..susah betul nak masuk blog akak..saya cuba byk kali..time ni baru dapat :)
Akak..nampak sedap sangat masakkan kat atas tu...kalau dekat..saya dah pegi ketuk pintu..he..he..

nuwairani ismail said...

tadi kenyang...tetibe dah lapar balik tengok lauk2 kak cek ni...

cik cek said...

Lina....

kak cek sambut cheesecake...moh mkn telur itik lak...:)

cik cek said...

Mas...yo ko...sodap ni...moh kito mkn sesamo...:)

cik cek said...

Mamasya...memang sedap....kebiasaannya mcm tula...diorg masak lemak cili api tak letak bwg...kak cek pun ikut jela...cuma kekadang tu letak gak ...tak byk sikit je...diorg ckp nanti lain rasanya...:)

cik cek said...

Haaa...baru nampak Ayu...lama tak dengo kabonya...mesti bz ni kan...
he he...sampai tersalah komen lagi...

Wah!agak2 Ayu kak cek ni macam mana orgnya ek...he he...apa lak teruknya...kira okla tukan...kak cek tak de halnya....

Anak bujang kak cek dah balik kolej semula...hari tu dia praktikal tu yg ada lama kat rumah...final year...dah bz belajo semula...sunyi dah rumah kak cek ni....tinggal kak cek ngan hubby dan kuching2....:)

Teringin kak cek nak singgah restoran Ayu...bila ek...

cik cek said...

Salam Azi....

Ye ke...sebelah ptg tadi memang akak pun takleh nak masuk...pas tu ok dah...
Ape2 pun tq ya azi besusah singgah ke blog akak...
Memang sedap ni azi...lenkali azi cubala masak ya....best sgt...:)
Kalau azi dok sebelah rumah lama dah kak cek antokan...

cik cek said...

Nuwairani....

Kalau kenyang pun leh mkn lagi pe....he he...sedap tau lauk telur itik ni....:)

CT Delima said...

As'salam kak cek

Membangkit selera bila masuk dapur kak cek ni. telur itik memang tak pernah makan yang dimasak..hihi. kalau yang dah jadi telur asin tu baru ct ngapp!..hahaha

ulam2 inilah pembuka selera kan kak cek, ct kalau duk kat kampung semuanya dipetik dari hasil tanah Allah jer. memang segar dan dijamin kebersihaannya. rindu pulak nak balik kampung..huhu

AZLITA AZIZ said...

salam kak..

Ita selalu makan telur asin aje.. klu telur itik ni..
bila bulan posa telur itik asin ni mmg laku klu kat rumah ita.. sebab suami ita suka sangat..

ita cop lah resepi akak ni utk hidangan di bulan posa.. nampak menyelerakan betul..
buat perut ita berdondang sayang... laparrrr...

Ayu said...

Assalam kak cek,
lauk kak cek sedapppppnya kita suka..lauk2 ni semua dari ke ikan masin ke telur itik ke sayur mayur tu kak cek!!!!!!!kalau kita datang rumah kak cek..1/2 periuk nasi confirm habis ni kak cekkkk..

cik cek said...

Waalaikumsalam CT...

Kalau CT dok sebelah rumah kak cek...tentu2 kak cek dah bagi rasa telur itik masak cili api ni...memang sedap...zaman anak2 dara dulu pun kak cek cuma mkn telur asin je...pas dah kawin barulah mkn menu2 telur itik ni...he he...nasib baik kena ngan selera...

Wah! bestnya main petik2 je ulam2...seronok kak cek dengo...kg CT kat mana tu...memang best balik kg kan...

cik cek said...

Salam Ita...

He he...telur asin pun memang fav kak cek n family...cuma anak2 kak cek kalau mkn telur asin...mkn kuning dia je...tinggal putih telur je...mcm2 ragam anak2 ni kan...
Bulan pos nanti lehla cuba menu ni Ita...sedapppp...pedas2 gitu...emmmm...mkn lak ngan sambal belacan...ulam2...ikan masin...WoW!....

cik cek said...

Waalaikumsalam AYu....

He he...tak de halnya...mknla byk mana pun kak cek suka sgt...cerita mcm kita dok sebelah rumah je ek...bestnya kalau dapat makan sesama kan Ayu...mau tak toleh kiri kanan dah...ha ha ha...berseleranya mkn masa tu kan...Wah!....menu apa masak hari ni...boleh share2 ngan kak cek...:)

Gee® said...

salam ziarah... k.gee singgah nk tumpang makan tengahari nih... laporrr

cik cek said...

Salam Gee....

Jom2 makan2....:)

anymz said...

salam cek,

sorry la ketinggalan ketapi hah.

sebenarnya akak masak gulai telur itik pun letak ikan bilis yang di tumbuk lumat.sesekali akak letak gak petai..jadi caca marba..sesuka hati kita lah nak ubah mcm mana kan?

cik cek said...

Salam kak Nim...

Wah! letak petai...good idea tu...pas ni cek nak try lak letak petai...he he mesti best kan...:)