Tuesday, July 26, 2011

Apa ada dengan .....he he he...suspen je.... :)



Assalamualaikum....Salam Kesejahteraan.....

Apa ada dengan...he he...ape tu agak2nya....baunya yg harum semerbak....pantang letak dalam bonet kete...nanti satu kete pening ngan baunya...tapi sume org suke walaupun ada org yg tak berapa nak ghemo ngan baunya....he he....Raja buah....Musim Durian melanda lagi...Apa ada dengan raja buah ni...macam2 ada....dan mak2 kita cukup kreatif....bila tiba musim durian ni....sampai tahap dah tak larat nak makan...tak payah nak risau...sebab kreatifla ...kita dapat rasa dan kenal apa tu lempuk durian....tak pun tempoyak....dan macam2 lagilah hasil dari buah durian ni.....

Bila cerita bab tempoyak....mcm2 menu keluar gabungan dari tempoyak ni....begitulah kreatifnya org dulu2kan....org2 sekrg pun tak kurang hebatnya...macam2 resepi kuar hasil dari raja buah ni...tak caya p 'ghumah' kengkawan...emmmm...best2 sumenya....
Tempoyak....my hubby...suka....aku pun suka...nak tau tak anak dara ku Mimi pun suka....tak pecaya ke...he he he...kena pecaya...Sekali dia merasa Sambal Tempoyak hasil air tangan neneknya ...(mak mertuaku....) sampai sekarang ....tu dah jadi salah satu menu fav dia...kalau kenduri kendara kat kampung sebelah suami...mesti dia dok tanya....ada Sambal Tempoyak tak....he he he....Nenek kalau masak...mesti kirim kat rumah...dok ingat cucu yg sorang ni suka sgt makan Sambal Tempoyak.....

Aku tau masak ke sambal ni...he he he..pernah tengok diorg masak...sikit lebih kurang macam masak lemak cili api....cuma kalau ditanya daun2 apa yg digunakan utk masak sambal ni....he he...yg aku tau cuma ....daun kunyit....pucuk ubi....pucuk labu....petai....serai....selebihnya aku kurang ariff nama daun2 yg digunakan....aku nak kongsikan kat sini resepinya...tapi maaf ya bahan2nya tanpa sukatan  sumenya kuagak2 je....moh2 kita tgk dulu.....kalau ada kengkawan dari N9....bolehla kongsikan ape lagi nama daun2 yg digunakan utk buat sambal tempoyak ni...aku pun beli yg dah siap dijual seikat2...kat pasar malam....senang kan....sume pun ada...beli...balik...dan masak...


SAMBAL TEMPOYAK....



BAHAN-BAHANNYA..

  • Tempoyak





  • Petai dikopek bersih...diambil isinya...




  • Daun Dedap...dihiris sederhana kasar..


  • Serai...dihiris2 kemudian ditumbuk kasar2
  • Daun Kunyit dihiris sederhana kasar




  • Pucuk labu dihiris2 sedehana kasar


  • Pucuk kadok...dibuang tulang daun dan dihiris


  • Pucuk ubi...juga dihiris2....
  • Ikan bilis secukupnya
  • Cili Api
  • Kunyit
  • Garam dan sedikit gula secukup rasa
  • Pati Santan...
  • Ikan Bilis Cube ...yg ni saja ku tambah utk lebih rasa ikan bilisnya....he he...

CARA-CARA PENYEDIAANNYA....
  • Daun2 yg dihiris tadi diramas bersama sedikit garam..kemudian dicuci /bilas bersih ..ketepikan...
  • Kisar cili api bersama kunyit dan campurkan ngan sedikit garam...bila dah hancur...masukkan ikan bilis dan kisar lagi...ikan bilis dikisar kasar je....
  • Masukkan bahan2 kisar bersama ngan tempoyak..serai dan juga petai yg telah dikopek tadi ke dalam kuali....campurkan jugak pati santan...kacau sebati...masak ngan api yang kecil...kalau kuah agak pekat boleh ditambahkan ngan sedikit air.....
  • Setelah mendidih....masukkan ikan bilis cube dan juga hirisan daun2 tadi....kacau sebati...tambahkanlah bahan perasa garam dan gula secukupnya....dan biarkan kuah pekat.......siap dah.....tutupkan api....
Nota  :
Ikan bilis boleh jugak digantikan ngan udang basah saiz kecil...sedap jugak kalau dicampurkan ngan udang ni..tapi aku lebih suka dicampur ngan ikan bilis...terpulang selera masing2 ya....

Maaf ya kalau cara penyediaan sambal tempoyak ni mungkin tak sama caranya dengan yang asal dimasak oleh org N9...sekadar mencuba dari sudut penglihatan yg ku tengok family sebelah mertuaku masak dan ku kongsikan disini...dan maap jugak ya kalau nama daun2 yg digunakan kurang tepat atau silap...maklum jelah..aku pun bertanya ngan kengkawan yg pernah masak sambal tempoyak ni...maaf sekali lagi...saya budak baru belajar...kalau salah tolong tunjukkan....

Paling manis....bila cik abg kita cakap..." Emmm...sedap...sedap dah ni...." he he kalau big boss komen sedap kira lulusla kan...tak gitu....anak dara ku Mimi  pun  ckp sedap...berselera dia makan...boleh ratah macam tu je....
Pada sesape yg belum pernah merasa...cubala makan...sedapppp...kalau nak try masak2 kena cari daun2 ni...nasib baiklah pasar malam kat rumah dah siap jual sume daun2 ni utk masak sambal tempoyak...kalau nak cari ...ntah bila la nak masaknya he he he...aku memang suka cari cara yang senang je...kalau dah siap dijual..apa lagi beli je la....kan ..kan ..kan....
Bila ke pasar malam cuba2la cari kot ada jual daun2 ni...bolehla dicuba Sambal Tempoyak ni...sebenonya kalau ikut betul2 resepi asalnya...ada byk lagi jenis daun2 yg digunakan...mungkin susah nak cari kot...

Puas hati dapat memenuhi permintaan anak dara sorang nak makan sambal tempoyak...



...KitchenIsMyWorld....EnjoyCooking...EnjoyEating....


32 comments:

Yana Shaiful said...

Salam K.Cek..waaahh msk je dapur K.cek terus bau menusuk kalbu..sedapnyaa..perut yana bunyi laa..xtahan tgk tempoyak+petai+pucuk2..sedapnyaa.. nk semangkuk hikhikk

openid said...

Ya ampun sambal tempoyak... mengencesss betullah malam2 nih... adeh.
Ijan

quinnie said...

adusss kakcek..sedapnya sambal tempoyak..saya paling suka bila makan sambal tempoyak masak cam gini..ada taruk petai....

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam pagi Cik Cek...
hmmnnnn mmg blm pernah mkn cam gini lagi..siap lagi ngan daun2 yg mungkin tak dpt disini :(

Zaliedana said...

Assalam cik cek,uish kalo msk camnih mmg lah feberet en hubby,sbb dia tersangatlah suke petai,tempoyak nih..Nanti leh la try msk gini,tapi kna cari daun2 tuh dulu la..Tengs ya utk resepi nih,Mmg xpernah msk gini pon..

Mas said...

suka sangat sambal tempoyak gini....
sedapppnya tengokkkk.....

Along Maklong said...

salam cek..
lamanya tak jenjalan rumah cek..
maklong sebuk.. nak poselah katakan.. macam2 perlu dibereskan..
cek.. maklong suka tempoyak.. tak kira masak apapun.. nak semangkuk boleh.. maklong tak sempatlah nak masak.. hehe

mala said...

salam cc - tak pernah jumpa, nak rasa!!

Gee® said...

ayooo....hb akak kalau tgk sambal tempoyak ngan petai ni... sure 5 pinggan makan nasi... sedap la tuh... tp akak tak mkn doroyan... alergic

Citarasa Rinduan said...

huwah!!!!!!!!!!!!
ayu lambat sampai lah!!
roket ayu terkandas..

ada tempoyak, petai..
wawawawawawa...............
nak jugak!!
hantar citarasa rinduan ya

cik cek said...

Salam Yana...

wah! terbau sampai rumah Yana ke...meh2 kita makan sesama...sedap ni...:)

cik cek said...

Ijan...siannya...ngences dah tu...jom la joint makan sesama...best makan ramai2 ni kan...:)

Tq singgah 'umah'kak cek...salam kenal2...:)

cik cek said...

Tan...

Apa ditunggu...moh2 kita cari daun2 pas tu balik rumah dan masak sambal tempoyak....sedap ni Tan....anak kak cek boleh ratah cam tu je...he he..:)

cik cek said...

Salam Pagi jugak tuk Mama Hawa...

Bab daun2 tu kalau nak cari sendiri kak cek pun payah gak...kebetulan ada dijual kat pasar malam dekat rumah kak cek...berpeluangla kak cek memasaknya...anak teringin...dpt juga kita buat...tapi sungguh ...bila dah rasa...memang sedapppp...:)

cik cek said...

Zaleidana...

Masakla...cuba cari daun2 tu...confirm husband suka....nanti try ek...:)

cik cek said...

Mas...kalau dekat kak cek dah ketuk pintu dapo rumah Mas...bagi Mas makan...sedappppp...:)

cik cek said...

Mak Long....

Lama tak nampak maklong...rindunya...cek pulak tak sempat nak jenjalan rumah maklong...maklong suka tempoyak ek...nanti cek anto kat maklong semangkuk sambal tempoyak...leh kita makan sesama kan...:)

cik cek said...

Salam mala...

Alamak! sian adik kak cek sorang ni...ngapelah jauh sgt mala duk..kalau tak confirm dapat rasa Sambal Tempoyak ni...memang best...:)

cik cek said...

Gee...ngape tak makan durian...alegic...ngape...ngape...ruginya tak makan durian...he he saje je kak cek ni ngusik Gee...tapi memang sedap Sambal Tempoyak ni...nanti Gee masak utk hubby Gee k...mesti suka dia...:)

cik cek said...

Ayuuuuu....ngape terkandas...mesti dok kenyang makan durian ni...he he...tak pe2...jap lagi kak cek anto kat Citarasa Rinduan....ek...menu ape lauk2 hari ni...kak cek dtg nak tumpang makan lagi.....he he :)

Cendana Kasih said...

Ya Allah..menangis aku tengok sambal tempoyak ko ni...huaaaa....paberet ni, tp kat KL ni payah nk dapat ulam2 cengitu...tinginnya !!!!

Ayu said...

Assalam kak cek,
waduh, kita walaupun dah nak dekat masuk/atau dah masuk asar..tempoyak, petai, jering
tak reti makan..daun kadok & daun dedap baru nilah kita nampak..waduh..am i missing the best food ?..rugi2 tak tak reti makan..huwah!!!

cik cek said...

Cendana Kasih...

Memang susah gak nak dpt ulam2 ni..nasib baik la ada jual kat pasar malam...leh jugak beli dan masak...memang fav famili kak cek ni...bila masak...berselera je makan..:)

cik cek said...

Waalaikumsalam Ayu S....

Alaaaa...ruginya Ayu tak makan...sedap tau...sambal tempoyak ni....emmmm...sedap sgt....anak dara kak cek punya fav ni...dah lama mintak dimasakkan..nasib baik ada dijual ulam2 yg nak dibuat sambal tempoyak tu....
Ayu tryla mkn...petai...jering tu...kak cek dulu pun tak makan...sekrg...pantang jumpa...he he he...:)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Assalam kak cek...
wahhh.. ada sambal tempoyak daun yer... feberet sy jugak ni kak... pertama kali mkn masa berkunjung dirumah kakak angkat SIL sy kat pahang.. mmg berselera dibuatnya.. sy pernah juga cuba buat sekali dulu.. tp daun kayunya tak berapa lengkap sbb kat KL ni manalah nak cari semua2 daun kayu/ulam tu.. lg pun sy sendiri pun tak berapa kenal.. hehe..
oh ya kak.. daun kaduk tu ada nama lain tak? saya sedikit kompius ni kak cek.. yg saya kenal daun kaduk tu bentuknya yg seakan2 daun sirih tu... rupanya ada lagi nama daun kaduk lain..

cik cek said...

Waalaikumsalam Madiha...

sama geng la kita suka sgt sambal tempoyak ni...ya..kalau nak ikutkan byk lagi daun/ulam yg diguna dalam menu ni...tapi mungkin susah nak cari agaknya sekrg ni...

He he he...sebenonya kak cek pun tak berapa pasti pasal daun2 ni..namanya kak cek tanya ngan kengkawan N9 yg penah masak sambal tempoyak ni...mungkin gak kak cek tesilap namanya..mungkin bukan daun kaduk...maaf ya Madiha...tak pe2 tak tau kita share2 mana yg kita tau kan....kak cek beli yg siap dah dijual seikat2...lenkali nanti kak cek nak tanya kat org yg jual tu....tambah ilmu... :)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ok kak cek... TQ atas penjelasan.. hehe... nnt kompemkan balik yer.. hehe...

Mamasya said...

Cik cek sypun suka tempoyak daun tp buat ringkas guna pucuk ubi kayu dan petai..tempoyak...mmg sedap sambal tempoyak ni!

cik cek said...

Madiha..kak cek dah kompemkan..he he he..:)

cik cek said...

Mamasya...boleh je cara ringkas tu...sedap gak...kalau kita la yg nak cari daun/ulam tu sume he he...memang tak merasala nak makan sambal tempoyak ni...dah la tak kenal daun/ulam tu sume...ape2 pun boleh...bila dah masak mesti sedaplah...nak2 Mamasya yg masak...teringin nak makan Nasi Dagangggg....he he...:)

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak cek..
dah lama diana teringin nak makan tempoyak.. x perna lg makan seumur hidup diana nie.. :D. kat cnie mmg x kan dapat tempoyak nie.. nampak sedap

cik cek said...

Waalaikumsalam Diana...

Alaaa siannnya..tak de tempoyak ke kat tempat Diana...leh buat sendiri tempoyak ni..he he he..kak cek beruntung...tak yah buat ...tak yah beli...mak mertua yg bagi...tak pe2...nanti kak cek belajo camana nak buat tempoyak..nanti kak cek share2kan kat sini ek...:)