Monday, July 11, 2011

Beautiful Blogger AWARD....Yahooooo....kita pun dapat juga..:D



Assalamualaikum....Salam Kesejahteraan.....

Hujung minggu yang busy....dalam kesibukan menguruskan hal2 rumahtangga...he he macam byk hal je....memang banyakkkkkk...kerja rumah mana pernah selesai...dikatogerikan selesai bila dah lena diulit mimpi....ish2 melalut pulak....sibuk tapi sempat gak tinjau blog....baca komen kat shoutmix....ada pesanan yang ditinggalkan...." Kak...nanti singgah ya rumah Ita ambil award........" Wah! dapat award....terharu ....Terimakasih Ita atas tanda ingatan bagi award kat kak cek......Award diambil dari 
Azlita MasamManis..... Op..op...stop jap ada sorang lagi yg bagi aku award ni...bila dah publish entry... dapat msg suh amik award yg serupa...Timakasiah byk2 Yana - Dunia Cinta Kami......so kena republish balik entry ni...he he he....maap ya...and thanks again to Yana atas tanda ingatan .. Award yang diberi....kecik tapak tangan ....seluas blog kak cek tadahkan.... :D




Maaf ya Ita agak kelewatan nak mengambilnya....dok terpikir2 ngan 7 syarat yg harus dipenuhi....he he hamba akan memenuhinya tuan puteri....titah dijunjung....:D
Yana....share2 story kat sini ek....

Dari Negeri Sembilan ke Johor Bharu....pah tu singgoh ke Klate...syarat2nya kutitipkan disini ya....kita sambung lak lagi.......:D

Al-Kisah 1.....

Ngape panggil "CEK"....nama kat IC NoorLizah Bt.Zainal...susah payah ...mak ayah bubuh nama...last2 org panggil dan kenal ngan nama "CEK".....ada cerita disebalik nama....
Masa aku kekecik dulu....aku boleh dilabelkan budak kuat nangis jugakla....waktu tu dok kat berek polis Serkam, Melaka...abah keje Polis....setiap kali aku nangis....arwah mak ckp...pak cik jiran sebelah rumah mesti dok tegur...." awat cek dok nangis tu...." setiap kali ditegur ...arwah mak kata aku mesti beghenti nangis...maka bermula dari saat dan ketika itu...lekatlah nama Cek sehingga kini....nama glamour u...kalau tanya kenal tak NoorLizah...susah org nak jwb...tapi sebut je Cek org akan tau....he he....macam2 kisah ada  disebalik nama ek.....


Al-Kisah 2.....

Seingat aku dari kecik....sampai remaja....sampai khawin...sampailah dah ada anak....sampailah anak2 dah beso....aku tak pernah sunyi berkongsi perjalanan hidup dgn haiwan yang bernama kuching....Kuching dtg dan pergi dalam hidup aku.....macam2 cerita kuching yang ada dalam memori ingatan ku...Pernah aku bela sekor kuching Siam nama diberi "Chombi"....kuching jantan....masa tu kat Taman Markisah, Seberang Prai Penang....cerdik ....pepagi Chombi akan teman Atiq tunggu van nak kesekolah....kalau my hubby balik keje masa tu...Chombi akan menyambutnya....kalau my hubby bergurau ngan Mimi...Mimi gelak Chombi akan gigit my hubby...he he Chombi ingat mimi nangis...malangnya....satu hari Chombi keluar tak balik2 lagi...hilang cam tu je...sedih rasa.....tapi antara percaya ngan tidak...selepas 8 bulan Chombi hilang...kami dipertemukan lagi...kat kedai makan satu pagi ketika kami bersarapan kat Alma Bukit Mertajam....sedihnya ....Chombi kurus...kaki kudung sebelah...bdn penuh kurap...bila Atiq tegur ...tu macam Chombi...bila dipanggil...sayu je Chombi menyahut....Atiq terus peluk Chombi...Chombi sempat kami jaga...sihat semula Chombi....tapi tak lama....3 bulan lepas tu Chombi sakit....dan tinggalkan kami tuk selamanya...hiba dan sayu.....Byk lagi kisah kuching2 ku...he he kalau nak cita...penuh lak ngan cerita hal kuching la pulak....
Sehingga kini....kat rumah ada...emmm....8 ekor kuching....Milo...Itam...Chiko...Belang...Didi....Debab...Guli dan Didot.....


Al-Kisah 3...

Berangan2 nak bukak bakery shop tapi tak cukup berani dan paling utama Lesen Beso payah nak dapat.....he he...cik abg susah nak approved ooooo....so cuma tinggal angan2 jelah ya...jadi kat rumah tulah tempat aku berekperimentasi....dan penghuni kat rumah pun sampai tak larat dah nak makan....makan2 jgn tak makan.....he he...:D


Al-Kisah 4.....

Tak suka kuar jenjalan...he he tak pecaya ke....betulllll....pegi keje....balik keje...kalau p kedai pun bila beli barang keperluan rumah....dan paling suka p bakery shop...hobi kan...Kalu cuti2 lebih suka dok lepak2 kat rumah dari kuar p mana2...suka sgt kalau org berkunjung kerumah...sebabbbb....aku leh masak2 dan masak2 lagi....ntahla....bila usia makin meningkat ni...lagila aku malas kuar rumah....bahagia  dan tenang je bila kat rumah ni....RumahKu SyurgaKu.....


Al-Kisah 5....

Suka sgt tengok rumah org penuh ngan tanaman...bunga2 kehijauan...redup dan mendamaikan...tapi rumahku beli pokok bunga yang dah siap dalam pasu pun belum tentu hidup dan panjang hayatnya...kalau hidup pun macam hidup segan mati tak mau....he he he....kering lesu tak bermaya...tangan panas kata org...bukan green hand la nampak gayanya....mungkin jugak tak berapa nak rajin mengulit pokok2 tu kan....


Al-Kisah 6....

Bila dah kata tangan panas..bukan pokok je tak mahu nak hidup....brg2 elektrik kat rumah ni pun selalu bertukar ganti....he he...sepatah kata my hubby....tgn cek ni ada kejutan elektrik...he he ...ye ke...cam tak pecaya ....tapi kene pecaya jugaklah...bukti byk dah....Blender....Vacum Cleaner....Iron.....Water Hitter....Washing Machine.....Wah! byknya...sumepun dah kene kejutan elektrik....sumenya pun dah berganti lebih dari sekali.... he he...upsss....hand phone lagi....ha ha ha...parah aku dibuatnya....dan anak dara ku Mimi pun dah mewarisi....ce tanya dia dah berapa kali kamera dia beganti....he he he,,,kan dik kan....


Al-Kisah 7....

Sebabkan tgn dah ada kejutan elektrik...tgn panas la katakan...rasanya sangat sesuai ngan suasana didapor....bahang panas dapo tu amat serasi ngan kudrat dua tangan ku ni...tu yg asyik dan leka memasak...suka n enjoy setiap kali didapo....berangan lagi nak ada kitchen wardrobe....he he he...dapo ku tak cukup beso nak ada sume tu...syukurla ngan apa yang ada setakat ni....sambil memasak berangan2 lagi....he he ....terapi minda kan.....

Uppssss....fuhhh.....7 syarat dah hamba langsaikan....mohon perkenan dari tuan puteri ya....he he....7 syarat lagi ku panjangkan pada teman2 dibawah ya....





Aduhai! Bermacam halangan nak siapkan entry kali....patut2 dah publish lewat malam tadi...tup2 last minute internet problem lak kat rumah....pagi ni ....apa kena la pulak ngan my lappy....on...pastu padam sendiri...he he.....maap ya  Ita.....senyum sokmo ek....kak cek usik2 Ita....usik2 kan bahagia ...tak gitu Ita....

Teman2 yg berlima kat atas....nanti sambung & share story lak ya....tersebutlah al-kisahnya ..... :D

Apa-apa pun enjoyyyyyy.....

KitchenIsMyWorld.....EnjoyCooking......

40 comments:

Cheq Sue said...

Oooooo NoOrLizah rupanya... penggemar kucing ekk... kite tak rasi nak memelihara binatang

cik cek said...

He he...cheq sue pun baru tau ke nama kak cek.... NoorLizah...he he...nama dalam IC...

Kak cek lak tak leh tak de kuching...cam lain je rasanya...:)

nuwairani ismail said...

suke je baca kisak kak cek...teringin jugak nk bukak bakery suatu hari nanti...hmm...berangan je dulu buat masa sekarang..hehe

Along Maklong said...

cak..
terima kasih award tu.. terharu you..
kena tunggu PA maklong tolong ambikkan..

bestnya cerita pasal kucing.. sebab maklong pun suka kucing.. cuma sekarang maklong dah tak dapat bela kucing.. sebab rumah kotak maklong ni kecik bebenor.. hehe

Ayu said...

Assalam kak cek,
kita dah ambik dah award kak cek ni ..kebetulan kita tenagh taip entrry tadi..heheh thanks kak cek for the thoughts tu ya..

cik cek said...

Salam nuwairani....

Berangan2 dulu...pas tu jadi cita2...nanti jadi nyata...Insyaalllah....:)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak cek..
seronok baca tulisan & cerita org lain ni.. tugasan sendiri tak siap2 lagi.. hehehe...

cik cek said...

Maklong jgn lupa amik ek....n share2 story pulak tau...he he...

Kuching2 cek kat rumah tak letak dalam sangkar pun maklong...sume bebas berkeliaran....setiap pagi sebelum p keje kena bersihkan tandas kuching...skrg ni debab ngan guli selalu jadi teman memlm bila cek sensorang kat rumah...ada jugak kawan...he he...:)

cik cek said...

Waalaikumsalam Ayu...

Tq ya sudi dtg amik award...nak tunggu story ayu pulak pas ni...enjoy2 mengarang ya...:)

cik cek said...

Salam Madiha...

Memang enjoy baca kisah teman2 blogger sume...senyum2 sendiri kan...byk kisah menariknya...
Sekalipun dok semput2 la kak cek nak mengarang story yg tak seberapa ni...tapi enjoy...seronokkan...

Nak tunggu story Madiha pulak pas ni...he he...dah siap ke tugasan yg Ita beri...:)

Maira Anjami said...

bestnye dgr kak cek ade bela banyak kucing^^..dulu sye suka sgt kucing..mak xnak bela pon sye pujuk sampai mak bagi bela..hehe..tapi bile kucing kegemaran sya dan anak-anaknya mati,rase tawar hati nak bela kucing dah..huhu

AZLITA AZIZ said...

kak cek terima kasih sudi jugak buat tugasan..
jap cikgu nak tanda... tengok berapa markah dapat.. :)

cik cek said...

Maira...

Best sebenonya bela kuching ni...macam terapi pun ada...bila dok relax..pas tu kuching dok lepak2 ngan kita...memang best...
jgnla tawar ati bela kuching...nanti belala lagi...:)

cik cek said...

Cikgu Ita....berapa markah anak murid kelas dewasa ni dapat..leh dapat hadiah tak....he he...:)

Ucu Faridah said...

cik cek..
kalaulah kita dekat(w/pun berjiran dialam maya..)hari2 ucu hantar pinggan minta lauk ke..kek ke..kueh ke.. sbb c/cek masak mesti sedap..

cik cek said...

Ucu...tula kan...kalau dekat ada org yg kak cek nak bagi ..lepas kak cek masak2...he he ucu...sedaplah tuk sendiri dan family makan...ok la tu kan...:)

Gee® said...

salam kenal cek...

cik cek said...

Gee...tq singgah sini...salam kenal2 dari kak cek...:)

quinnie said...

sedihnya baca kisah kucing akak...sayapun pernah bela kucing...hilang 2 hari...bila balik esoknya tu mati...memang sedih betul la...tapi saya ni penakut kucing sebenarnya..itu la sekor yg saya penah bela...may nama dia...:)

Citarasa Rinduan said...

cek...........
sebab apa ayu suka tag? sbb ayu boleh tau rahsia geng2 masak.. hehehe.. kan bocor sudah

1) nama seakan adik ayu, siti noorazizah... heheheh

2)suka kucing gak, tapi tak skrang tak ada masa nak bela. mujur kat kedai banyak kucing.. boleh manja2

3) ayu doakan cik cek dapat merealisasikan impaan.. insyallah.. mana tau,1 hari anak2 buka bakery

4)Samalah, tak suka shopping mahupun jalan2..
kalau membeli belah utk bahan basah citarasa rinduan, ayu akan beli bahan yang penting untuk peribadi.. tak suka ronda2 tak tentu pasal

5)tang tanaman tu.. mujur ibu ayu suka menanam.. so... ayu nak tengok bungaan yang cun2 balik kampung.. 3 tahun lepas ayu berkebun.. mmg gebuk2 hasil tanaman ayu dirumah sendiri... hanya tak ada blog. kalau idak agak2 ayu tayang.. hahahahaha

6)hahahhah.. tahan gelak part nie

7)samalah.. suka didapur.. selalu main dgn 4 kuali utk lauk tengahari...selalu ayu start masak jam 8 setengah siap jam 9 setengah.. 22 jenis lauk pauk.. setengah jam jer...

hehehe
PS:komen kali nie panjang pulak.. hahahahhah, sorry cik cek

MULAN said...

alaa... geli aarr kucing, tapi kucing comel2...

tangan ni pon panas sebab pokok selalu mati... hehehe tapi brg letrik panjang omornya dengan saya.. alhamdulillah...

Treat and Trick said...

Tahniah Cek dapt award ni! Suka bela kucing tapi akak sebaliknya pulak....

http://treatntrick.blogspot.com

Asmara said...

hi cik cek, hehe.. comelnya tang tangan panas tu. rasa mmg ada istilah tu kan! tp pandai masak ok lah tu. ;D

Ummi said...

Assalam Chik Cek, akak pun tak terbuat2 lgk tag nih, adeeiii...bila la nak siapkan...cuma akak pergi rata-rata rumah, tak nampak dah soklan asal dia apa eh? hahahhaha...

Ida,Japan said...

slm kenal cikcek...ida follow sini, nanti sudi2 jenguk HCT, tahniah coz dpt award tu!!!, ida pun baru smlm dpt selesaikan tugas

cik cek said...

quinnie....

Sedihkan bila kuching yg kita bela mati...ngape tak bela kuching lagi...kuching best...tak yah takut pun...comel nama kuching quinnie...may...:)

cik cek said...

Ayu Citarasa Rinduan...

Tepuk tgn..tepuk tgn...Yayyyy...dpt komen paling pjg...best...senyum sensorang kak cek baca...he he...ok...ni kak cek balas lak komen Ayu ek....

1.Wah! nama seakan ngan adik ayu walaupun tak sama...belakang ada zah tu kira hampir samala kan....

Anyway tq atas komen yg buat kak cek tersenyum sepjg hari....tq Ayu...:)



2.Sama kita...suka kuching...sampai skrg byk kuching kat rumah...ayu byk kuching kat kedai...samala kan...

3.Timakasih atas doa Ayu...sape tau kan tup2 Atiq beralih bidang lak pas ni...he he...dari enggineer jadi chef Atiq la pulak...berangan lagi...:)...

4.Boleh gengla kita Ayu...dulu suka gak shopping dan jenjalan...ntah skrg ni benda paling malas kak cek nak buat...agak2nya kalau kita jumpa mesti kita dok lepak kat dapo msk2kan...ce bayangkan...he he...

5.Jelezzz kak cek...tak leh tanam apa pun...sume mati layu...hu hu hu...

6.Ha...ha ha...gelak sesama kita.....:D...

7.Kalau Ayu 4 kuali dan 22 jenis lauk masak dalam masa setengah jam...fuyoooo...kak cek lak cuma ada 1 periuk...1 kuali..masak 2..3 jenis lauk dalam masa 1 jam...he he...kalah kak cek ngan taukeh restoran ni...apa2 pun tabik springla kat Ayu...kena tuntut ilmu ni...he he...:)

cik cek said...

Mulan...geli kuching ke...alaaa...siannya...kwn2 anak dara kak cek pun sama...kalau dtg rumah kak cek terjerit2 naik atas kerusi...he he...biasala kuching kat rumah kak cek sume pun manja2...suka meleset2 kat org...

Cubala Mulan bela kuching...best tau...tapi ada jugak yg tak bestnya...masa dia buat perangai buang air merata..ha ha..masa tu kak cek membebel2...he he..:)

cik cek said...

Treat & Trick....

Tq...he he meng suka sgt bela kuching...kalau balik rumah tak nampak kuching kak cek mesti panggil nama diorg...berlari2 dtg...he he..

Dulukan kakak ipar kak cek serupa mcm treat & trick...tak suka kuching...skrg ni kalah kak cek...syg kuching macam syg anak2 dia...he he...
Tak nak cuba bela kuching...best tau...:)

cik cek said...

hai! Asmara...he he tgn memang panas...agaknya sesuai tuk masak2 je..he he nasib baikkan....:)

cik cek said...

Waalaikumsalam Ummi....

Tq ek sudi singgah umah kak cek...semput2 gak kak cek nak siapkan tugasannya...kalau bertangguh takut last2 tak buat lak nanti...he he...
Soalannya/tugasannya...nyatakan 7 perkara tentang diri kita yg org belum tahu lagi ..so kenalah bercerita pjg...kak cek nak tunggu story Ummmi lak pas ni...mesti ada rahsia zaman2 kanak2...ke zaman mas bercinta ke...he he...kak cek tungguuuuu...:)

cik cek said...

Salam kenal2 Ida....tq sesgtnya sudi singgah berziarah kesini & follow kak cek...pasti kak cek singgah umah Ida nanti dan nak baca story pasal Ida....boleh kenal2 lagi kan...:)

nOOrsha said...

salam kak cek.. kebetulan cam same jer nih.. ehehe..saye pun tangan panas, tanam mesti terbantut.. hahah....x jadi ape pun.. menci tau....hihih... pastu same la mmg x suke jalan2..boring.. dok umah lg bes kan :)

cik cek said...

nOOrsha....menci kan...org lain tanam pokok cantik segao bugo je...kita confirm tak idup...
Bab jenjalan...samala kita kan ...lagi best dok rumah....relaxxxx...pegi jalan bila balik...aduh! penatnya....tak suka kan...

Mamasya said...

Suka baca kisah cc...dah tahu asal nama cek...nama timang-timangan rupanya dr kecil. sypun kalau tanam apa2 tak menjadi jugak...
re; mmg best dpt peluang jumpa pemimpin terkenal negara.

CT Delima said...

As'salam kak cek

dok senyum2 jer baca kisah2 teman2 ni. ct ni bab suka kucing tu sangatlah, tapi nak dekat tak boleh, jauh sekali kalau nak pegang. geli lah dengan bulu dia tu..hihihi

tapi paling suka tengok burung macam damai jer bila dengar dia berkicau pagi2 hari tu :D

Nieza said...

best baca ceter akak ni.kak cik asal org mana?dok kat seberang juga ka?nieza kg kat nibong tebal.

cik cek said...

Tq Mamasya..singgah sini baca kisah2 kak cek ...he he...mcm2 cerita ada kan...tu la kan...nak jugak tanam2 bunga ke...serai ke kat rumah ni...tapi sumenya tak menjadi...frust je rasa...

Mamasya dapat tak bersembang ngan Tun ke atau ngan wife dia...bestnya kan...:)

cik cek said...

Waalaikumsalam CT....

Alaaa...ngape tak suka kuching...tak geli pun...kak cek siap bwk teman tido lagi bila sensorang kat rumah...kekdg dok beckp2 ngan diorg...sebab selalu dok rumah sensorang...he he...
Bab burung tak nafikan...kalau dok epi sawah...tgk burung ke bangau ke...damainya...:)

cik cek said...

Nieza...tq ek singgah baca cite kak cek....

Kak Cek asal org Johor...khawin lak ngan org N9...memang selalu merantau dari kecik sampai remaja...hinggalah dah khawin..cuma skrg kak cek dah menetap kat seremban N9....
Kak Cek pernah dok Penang masa anak kak cek kecik2 dulu... lama jugakla...sempat Atiq sekolah sampai darjah 3...Nieza org Nibong Tebal ke...Bila nak balik sini...:)