Thursday, January 12, 2012

Nak panggil apa ni ekk..kuih ke puding ke....errrr.... :D



Assalamualaikum...Salam Kesejahteraan....

Puding ke ..kuih ke....emmmm...agak2nya mana yg paling sesuai kita labelkan....dua2 sebenonya boleh..cuma yg paling sesuai apa ek....cer kita tgk gambonya dulu.....jom...jom....



Gambo dah kita tgk...okaylah..tak yah nak besusah nak boh nama apa.....kita panggil je Nagasari Puding Cendol....ok tak...ok la kan....he he....Sebelum ni aku ada publish n3 pasal kuih Nagasari Cendol ni....memang sedap dan sesuai sgt ngan selera kita....cecari gak resepinya ...alhamdulillah dapat la resepinya dari dik Iza dari Singgahsana Kitchen.....timakasih bebyk bagi tau pasal resepi ni....cuma nak mintak maaf bebyk ya....resepi tak ubah pun...cuma ubah penampilan je...he he...pertamanya aku memang kurang mahir bila masuk bab2 membungkus kuih guna daun pisang ni...yg keduanya memang daun pisang tak de stok kat rumah...nak p beli pun kurang rajin...jadi akhirnya....dengan rasa teruja nak resmi lagi acuan silicon ....so dari Nagasari berbalut daun pisang dah jadi puding yg ku masuk dalam acuan...he he..kreatip sgtla tu...ha ha ha...bukan kreatip....gunakan kemudahan yang ada..tak perlu bersusah2...alaaaaa.....ckp je la malassss...senang citer...he he he...tapi ok pe..kan kan....Senang dimasak Sedap dimakan....


Maap la ya...kali ni gambo pun cam blur2 je....amik gambo kat opis je ni ..guna handphone ...tak sempat nak amik kat rumah malam tadi...bawak pi opis siap dalam acuan lagi...nak kuarkan awal2 sat lagi susahla pulak sebab kuih ni lembut sgt...tak betul kuar dari acuan..jadi tak cantik pulak...he he....
Asyik menceceh je aku ni...jom la pulak kita tgk resepinya...nak mintak izin kat Iza @ SinggahSana Kitchen copy resepi kat sini ya.....Timakasih daun keladi Iza...ada resepi ...kongsi2 la lagi ya.... :D

NAGASARI PUDING CENDOL
Resepi Asal  :  Iza@SinggahSana Kitchen/Majalah RASA
Salinan/Olahan  :  KitchenIsMyWorld

BAHAN-BAHAN

  • 80 gm tepung hong kwee
  • 100 gm tepung jagung
  • 200 gm gula kastor
  • 1/2 tsp garam
  • 900 ml santan pekat
  • 1 liter air
  • 150 gm cendol
  • Daun Pisang secukupnya ( ku guna acuan silicon...)

CARA-CARA PENYEDIAANNYA
  • Campurkan tepung hong kwee, tepung jagung, gula, garam, santan pekat dan juga air dalam periuk.
  • Kacau rata dan kemudian masak di atas api yang perlahan. Kacau hingga pekat.
  • Apabila adunan mula pekat, masukkan cendol dan tutup apinya.
  • Sediakan daun pisang dan letakkan empat sudu makan adunan di atas daun lalu dibungkus.( renjiskan dengan sedikit air kedalam acuam silicon...sebelum adunan diletakkan kedalamnya...)
  • Sejukkan di dalam peti sejuk sebelum dihidangkan.



Lepasla hajat dihati nak buat dan makan Nagasari Puding Cendol hasil air tgn sendiri...rasanya lebih sedap kalau berbungkus ngan daun pisang....sesaje nak mengubah gaya dan teknik ....he he he....lenkali mungkin boleh bungkus ngan daun pisang lak pas ni....itu pun kalau rajin...Ape2 pun aku happy berexperimentasi lagi....kekadang menjadi...ada gak yg tak ok....cooking is fun.... :D
Happy & Enjoy Cooking @ KitchenIsMyWorld....

48 comments:

Kak Sam said...

Tahniah. semoga eksperimen seterusnya akan terus sukses

Amie said...

wah! cantiklah... putih berseri! mesti sedap ni!

EmbunRosaliza said...

Assalam cik cek, rasanya sesui ngan nama puding kut, comel n cute2 je munge2 tu, pasti sedap n nyaman tekak mkn nagasari ni

cik cek said...

Sam..tq..tq...hopenya begitu..:)

cik cek said...

Amie...memang sedapppp...:)

cik cek said...

Waalaikumsalam Rosa...
Tak kirala nama apa pun kan..yg penting sedap dimakan...:)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak chekk...
ada lagi tak? kalau ada... nak pi rempit ke opis akak jap lagi ni.. hehehe... sedap tul nampaknya tu... mesti lemak2 je rasanya kan? berkenan betul ngan acuan silikon tu... kak chek beli kat mana? berapa eikk harganya? org kata SM ni mahal ye kak? hehe..

FatihaNur said...

salam..ingatkan putri mandi td..huhu cantik

mala said...

Apakata kita panggil dia 'kuding' :-)

Mas said...

meh sepinggan...
sedappnya tengok..he3

AZLITA AZIZ said...

kak Cek cantiknya kejadian talm ni..
comel lah acuan tu.. buat kan kuih tu bertambah comel.. uii.. sayang nak makan..

Chah said...

sungguh cumell...sejuk2 kalau ngap..perghhh!!

tun_telani said...

uwaaaaaaaaaa!!!!!!! SM comel lagi!! adoiii.. kejelesan tahap tinggi nih! x sabar nk balik semenanjung nk tambah toys baru.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Suka..suka..lemak..lemak..gitu..Indon dia orang taruk sago biji dan panggil Canti-Manis...2in 1 pudding dan kuih

Ros said...

Salam Cik Cek,

Amboi lawa sungguh...

IZA AKMA said...

aduii..lawo betul nagasari cendol versi kak cek ni..betul kak mmg cantik..geram jer iza nengok..
apa2 pun terima kasih kak cek, sudi juga mencuba resepi dari dapur maya iza tu..

sitiezahim said...

alaaaa cantiknyeee bekasss...kueh pon lawaaaaa jeee...suukeeeee :)

cik cek said...

FatihaNur...
Nagasari Puding Cendol diberi nama...sedapppp...:)

cik cek said...

Mala...
"Kuding"...he he he...sib baik tak "kudung"....:)

cik cek said...

Mas...
Nah ni kak cek anto sepinggan kat Mas...:)

cik cek said...

Ita...
He he...masuk mulut kejap je abis dah...lembut sungguh kuih ni...teruja guna SM kekecik ni....:)

cik cek said...

Chah...
Nyaman je masuk dalam mulut...lemak2 manis gitu..:)

cik cek said...

Tun...
Jgn teriakkk...sabo2 nanti balik M'sia beli ya sayang....macam2 bentuk dan saiz ada....kat Tesco je ...:)

cik cek said...

Ros...
Tq..Tq...teruja sekali lagi nak try SM yg cecomel saiznya...:)

cik cek said...

Iza....
Tq sesgtnya share resepi yg sedap ni...rupa je berbeza..rasa tetap sama...he he..ni kes malas nak bungkus guna daun pisang...he he..:)

cik cek said...

Siti Zahiem...
meh2 masuk...jauh2 dtg singgah...rasala Nagasari Puding Cendol ni...sedap kan..he he..:)

Along Maklong said...

cek..
putih gebu kuih cek ni..
membuatkan maklong terliur.. nak seketul boleh ke cek..

nOOrsha said...

salam kak chek..tergode ngan silicone mould tu ngan kuih2nye sekali..naaaakk :)

cik cek said...

Maklong...
No halnya....kerana mu maklong cek dah tapaukan siap2 tum maklong bawak balik...anak2 kecik masih ada kat rumah ke maklong...mesti tak menang tgn nak layan kan....:)

cik cek said...

Sha...
Salam...meh2 dtg rumah...leh makan kuih sekali...jom2...:)

rahel said...

Kak Cek,cantiknya mould tu...bole menghasilkan kuih muih yang ciyut miyut...

cik cek said...

Rahel...
Ya ...berbaloi beli..harga pun berpatutan..macam2 leh guna...ingatkan Rahe bwk donut kek coklat tadi...nampak sedap...cantik lak tu...heeee...:)

cik cek said...

Salam Madiha...
Jom merempit ke sini...memang lemak2 manis rasanya...akak beli acuan SM ni kat DIY Tesco Seremban 2....harganya kalau tak silap akak dalam Rm9 - Rm10...bergantung pada saiz dan bentuk jugak...tgk gak acuan SM ni produk dari mana...yg akak beli ni agak murah lah...ada satu lagi SM yg akak beli tu mahal sikit reganya...mungkin berbeza kualitinya...tapi bila akak guna yg murah tu ok je...

cik cek said...

Kak Paty...ya ya 2 in one...he he..memang lemak2 manis gitu...sedap dan nyaman je masuk dalam mulut....:)
lain tempat lain pulak caranya ya kak...tu yg best kan..macam benda kita leh cuba...

nonierahman said...

kak cek lawanya bekas.hmm nampak sedap kuih nie.nonie x pernah makan pon.nanti nak cubalah.

Nuridah said...

Assalamualaikum Kak cek,

cantiknya kak...lemak2 manis tu yg sedap dimakan..nur suker.

cik cek said...

Nonie...
Nanti cuba ek...tak de acuan cam gini pun tak pe..acuan apa pun leh guna...asal guna daun pisang je..ni kes malas nak bungkus...he he..tapi memang sedappp...lemak2 manis gitu..:)

cik cek said...

Waalaikumsalam Nur...
Memang sedapp dimakan kuih ni..sejuk2 lagila sedapnya...:)

Melly Octaviana said...

wuihhh.. cantik acuan nya.. sedap pula kue atau puding nya yah.. hehe

nuwairani ismail said...

kan dh dapat resepinya...kemain lagii kak cek menayang nagasarinya tu...comel2 plak tu...

Ayu said...

Assalam kak cek,
wah..cantik kuih nagasari puding cendol ni.. kelas you!!!..hehe
kalau kak cek kasi kita ..kita tenung dan admire dulu kuih ni..sebab sayang betul nak pecahkan bunga tu..

Ayu said...

Assalam kak cek,
wah..cantik kuih nagasari puding cendol ni.. kelas you!!!..hehe
kalau kak cek kasi kita ..kita tenung dan admire dulu kuih ni..sebab sayang betul nak pecahkan bunga tu..

Wan Anita said...

Assalamualaikum kak cek...
comelnya kejadian puding tuh...sejuk jer tekak...rasa masa dah telan puding tu dah.....

Nieza said...

Assalam kak cek..sedapnya tgk kuih ni..comel jer rupanya.

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak cek...
waaah comelnya puding tu akak... tgk pun dah tau sedap... kalau ler dpt makan seketul dua nie .. makan sejuk2.. waaah!!! bahagia rasa badan nie.. ;)

izahdaut said...

akakkk... cantiknya SM. semua lawa2 belaka, kedai baking kat sini tak banyak SM cantik2 la.. geram tengokkan nya...

CT Delima said...

As'salam Kak cek cayangg..

memang dah memukau dah ni. tak kisahlah nak bubuh nama apa. janji kak cek buat sedap dan ada simpan tuk ct bawak balik udah..hehehe

betul juga kan..kalau daun pisang tak ada, apa yang ada didapur itulah yang jadinya..memang kretif sangat2 kak cek ni..sukaaaa!

Kakwan (K1) - citarasawan said...

Salam cekkk,, kuih + puding = kuding he heee.. Yg dok perantauan x perlu risau cri daun pisang semua kuih skrg dh masuk mold sedap dn cntik pula ..