Monday, January 16, 2012

Acar Mentah....yg senang2 saje....



Assalamualaikum....Salam Kesejahteraan..

Nasi Dagang sudah...Gulai Ayam pun sudah....satu lagi menu pelengkap nasi dagang....alaaaa...yg senang2 saje....Acar Mentah...anak2 kecik pun leh buat kan...he he he....sumenya pun serba ringkas....


ACAR MENTAH
Sumber/Olahan  :  KitchenIsMyWorld

BAHAN-BAHAN

  • 1 biji carrot - dihiris memanjang
  • 1 biji timun - dibuang empulur tengahnya...dihiris memanjang
  • 1 biji cili merah - dibelah..dibuang bijinya..dihiris memanjang
  • 1 biji cili hijau - dibelah..dibuang bijinya..dihiris memanjang
  • 1 biji bawang besar - dihiris halus
  • 1- 2 sudu kecil air kapur
  • Gula...garam dan cuka sesedap rasa...


CARA-CARA PENYEDIAANNYA

  • Cuci sume bahan2 hirisan....masukkan kedalam mangkuk....campurkan air kapur...gaul sebati...biarkan sekejap dalam anggaran 10 - 15 minit....kemudian cuci  semula....
  • Campurkan gula, garam dan cuka kedalam bahan2 hirisan....gaul sebati dan simpan didalam fridge sebelum dimakan...




Senang je kan...kalau nak tambah nenas pun boleh gak...terpulang citarasa memasing....emmmm....mkn ngan nasi dagang ...sedapnya...... :D

Happy & Enjoy Cooking @ KitchenIsMyWorld....

21 comments:

rahel said...

Uwaaa...kecur liur tengok..bagi Rahel rasa sikit acar tu..

cik cek said...

Rahel...kecur ke...jom2 makan ngan nasi dagang...gulai ayam...sedappp...:)

Mamasya said...

Aslmkum Cik Cek.Nasi dagang mmg sesuai sekali dipadankan dg acar mentah dan lauk gulai. nengok nasi dagang cik cek hidang tu...sedapnya.

nOOrsha said...

salam kak cek.. nmpak sedap acar mntah ni.. klo dapat ni meratah ajela.. :)

mokwo® said...

alohlahhh..lamo ambo dok buak nasi dagang!!! tumpang makan!

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam cikcek..yang ini kena dengan nasi dagang dan nasi tomato memang terANGKAT ....

Along Maklong said...

berseri warna acar cek ni..
pasti sedap kan..

Melly Octaviana said...

love acar.. segar

AZLINA said...

Assalamualaikum kak Cek...alamak sedapnya, dah meleleh2 air liur ni bila tengok nasi dagang tg balai tu. Mmg kena la bila mkn dgn acar sayur camni.. :)

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak cek..

Mmg mudah acar mentah ni kan kak. Naz pun kalau masak nasi berperisa, tang sayur tu mmg suka buat acar cam ni. Letak nenas lagi umphh kan...

quinnie said...

kak cek..nampak berseri acar akak bila potong panjang2 cam gini..nanti bila2 buat acar nak tiru lah rupa cam gini...kekeke..

cik cek said...

Rahel...kechur ke...jom kita ratah sesama acar ringkas ni...:)

cik cek said...

Mamasya...
Memang serasi acar mentah ni mkn ngan nasi dagang kan...selalunya nasi dagang makan ngan gulai ikan tongkol...cuma kali ni...masak gulai ayam pulak....:)

cik cek said...

Sha...
memang pun...acar mentah cam gini kalau meratah memang sedap pun...:)

cik cek said...

Mokwo...
Lenkali kalau kita masak kita jemput mokwo join mkn ye...:)

cik cek said...

Salam Kak Paty...he he...memang langsung tak angkat punggung...dok leka meratah acar mentah ngan nasi dagang bergulai ayam...heee...:)

cik cek said...

Maklong...ni acar ringkas dan cepat...sumenya nak senang...he he..

cik cek said...

Melly...
Kan...best mkn sayo2 segar cam gini..:)

cik cek said...

Waalaikumsalam Azlina...
Memang regu lah acar mentah ngan nasi dagang ni kan....nak buat pun senang...:)

cik cek said...

Waalaikumsalam Nadz...
Ya...kalau campur ngan nenas lagi ummphhh...rasa masam2 manis tu yang best...betul tu...akak pun cam tu gak ...kalau masak nasi2 berperisa suka buat sayur mentah cam ni je...ringkas ..mudah dan sedap..:)

cik cek said...

Q...
Akak memang selalu suka potong sayur memanjang cam gini setiap kali buat acarr...lebih menarik...he he he...:)