Wednesday, January 18, 2012

Fresh From Cenderaloka....Asam Pedas Ikan Patin....



Assalamualaikum...Salam Kesejahteraan...


Fresh from Cenderaloka....apa yang fresh tu....Cenderaloka?....kat mana pulak tu....he he...ikan Patin ni memang fresh dari tasik Cenderaloka...Cenderaloka tu ...emmmmm....Rumah Impian/Persinggahan ..hasil design dari cik abang sayang kita.Nama Cenderaloka ni pun cik abang kita yang letak.....cuma...rumah impian ni belum siap sepenuhnya....Memang buat berdikit2...mengikut budget yang ada...besar harapan sume agar satu hari nanti Rumah Impian/Persinggahan diujung kampung ni siap sepenuhnya....Setakat ni yang uniknya kat rumah ni ada tasik...memang ada macam2 ikan yang dibela kat dalam tasik tu....Rasa2 nak makan ikan fresh from tasik ...kita org pegilah menjala kat situ...he he bukan aku la yang menjala...confirm my hubby....memang tu minat dia.....Aku cuma masak je ikan2 tu...he he...Asam Pedas Ikan Patin...ikan segar dari tasik Cenderaloka....memang sedappppp.....sekadar memenuhi selera my hubby yg nak makan asam pedas ikan patin....


 ASAM PEDAS IKAN PATIN
Sumber/Olahan  :  KitchenIsMyWorld

BAHAN-BAHANNYA

  • 1 ekor ikan patin sederhana besar.....disiang, dikerat beberapa potong, dicuci dan direndam sekejap ngan asam jawa..halia yang ditumbuk kasar dan sedikit garam...
  • 1 labu bawang besar   *
  • 2 ulas bawang putih   *
  • 1 inci halia   *
  • 1/2 inci kunyit hidup  *
  • 4 sudu besar cili kering paste  *
  • 9 - 11 biji cili api (...kalau nak pedas boleh tambah lagi....)  *
  • 1 sudu kecil belacan serbuk maggie  *
  • 1 sudu kecil serbuk lada hitam
  • 2 batang serai dititik
  • 1 ikat kecil daum kesum...( ambil daunnya dan dicuci besih.... )
  • 7 - 9 batang kacang bendi
  • 1 - 2 keping asam keping
  • Garam dan gula secukup rasa
  • 1 - 2 ketul kiub ikan bilis maggie
  • Sedikit minyak untuk menumis
  • Air secukupnya untuk kuahnya...


CARA-CARA PEYEDIAANNYA...

  • Ikan patin yang direndam bersama asam jawa, halia dan garam dibilas/cuci bersih....toskan...
  • Kisar sebati sume bahan2 yang bertanda  *
  • Panaskan minyak di dalam periuk....tumiskan serai dan bahan2 yang telah dikisar sehingga naik bau dan pecah minyak...kacau selalu k...api kecik...takut hangus pulak nanti...
  • Tambahkan air secukupnya....yang ni kena agak2 ya....jangan banyak sangat...sedang2 je airnya...so kuahnya taklah pekat dan taklah cair....
  • Bila kuah dah mendidih bolehlah masukkan ikan ....ikan bilis kiub....lada hitam...tambahkanlah sedikit garam dan gula secukup rasa....( gula sikit je tau....buat penyedap rasa je....)
  • Masukkan kacang bendi yang telah dicuci dan daun kesum.....akhir sekali masukkan asam keping....biarkan mendidih sekejap....boleh tutupkan api...siap utk dihidangkan......



Ingatkan nak masak Ikan Patin masak tempoyak masa dapat ikan ni....pas tu bila cik abg dah menyatakan hasrat dihati nak makan asam pedas....kenalah lupakan hajat dihati sendiri kan....sayang suami....:D he he...kita layannnnn je pemintaannya...takpe2 lenkali kalau menjala dapat ikan patin lagi ...masa tu bolehla masak tempoyak pulak kan...Adoiai! asyik makannnn je....exercise malas...pas tu bising2 bdn gebulah...tak nak turunla berat bdn....he he...sendiri masak...sendiri makan...sendiri jugakla kena tanggung kan... :D


Tengokla gaya my hubby menjala ikan....happy sakan...panas2 pun boleh tahan...antara ikan yang dapat dijala....apa ntah nama ikan ni...cam pelik je rupanya kan...kalau ikan yang cantik2 ni...selalunya dilepaskan balik dalam tasik....sukanya ikan2 tu kan...bahagia dok dalam tasik besar...bebas berenang2....

Hajat dihati suami...satu hari nanti....nak berkumpul sume ahli keluarga berhari raya di Cenderaloka ni....seronok kan ....Insyaallah diizinkan tuhan ....berkat usaha dan doa...impian pasti jadi kenyataan.... :-)
Menjala....mengocha...ngunja...( maap ya kalau istilah ni tak betul....sekadar mencatat apa yang ku dengar dari cik abg kita.....loghat N9....) sememangnya minat my hubby.....dari kecik sampaila sekarang ni....minatnya tak pernah berubah....kalau ada kelapangan pastinya aktiviti ni akan dilakukan....cuma minat ni setakat ini.... tak sampai kat anak2....zaman dah berubah....zaman IT...minat anak2 pun berbeza....Apa yang diharapkan...jgn lupa asal usul dan jati diri udahla ya.....


Rumah impian ..rumah persinggahan
Cenderaloka diberi nama
Semuga harapan menjadi kenyataan
Hati pasti berbunga gembira...

Happy & Enjoy Cooking @ KitchenIsMyWorld...


43 comments:

rahel said...

Salam Kak Cek..

Tolonglah..jangan bikin gue ngences lagi...adoii lapar lagi tengok asam pedas tu..

faa.rosli said...

sedapnya! nak try la! sbgai org temerloh, asyik buat masak tempoyak je ikan patin ni. hehe. kali nak try asam pedas camni plak.

btw, sangat sangat sangat cantik umah tepi tasik tu...bestnyeee..

tun_telani said...

wahhhhh!!! tun mmg idam2kan rumah kat tepi tasik.. ala2 cottage mat saleh gitew.. insyaAllah ada rezeki suatu hari nnti dpt jugak. seronoknya, bila nk makan ikan, pergi je menjala. dh la skrg ikan sikit punya mahal.

Mas said...

perhhhhh....
asam pedas ikan patin..
like sangatttttttt...
sedappppnya tengokkkkkkkkk

AbbotCottage said...

uhuhuuuuuuu, terbaekkkkk!!!

Melly Octaviana said...

asam pedas memang sedap, apalagi kalo ikan nya fresh dan hasil tangkapan hubby, pasti rasanya lebih yummy.. hehe
sudah makan pun lapar lagi liat asam pedas nya.. hehe

Nuridah said...

Wah asam pedasssss....fav Nur..kira top menu nie...rasa Nur kan mcm masuk dlm mangkuk tu...hehe...sedap nampak asam pedas tu ngan gambar yg cun...puas tengok...tk yah Nur beliak kan mata...dier sendiri dh terbeliak...hahaha.

Ucu Faridah said...

.makaiiii suke sangat dgn lemak2 kat bawah leher ikan patin tu....tak kira masak ape msti bahagian itu dulu masuk mulut ucu..

Ummi said...

Waaaah kak Cek...asam pedas yg membuka selera selalu...xleh tenung lama2 nnt x pasai2 cari pinggan nasi lagi ni kang....adeeii

Cendana Kasih said...

uwaaa....ni yg tak tahan ni...ikan patin dalam kolam tu cik abe tak bagi ambik...sayang katanya nk korban buat lauk...huhuhu...kejammm !!!

Liza said...

salam kak cek...aiiissshh dok tayang lauk asam pedas peberet liza pulak dah...cmner nk diet ni....ekekekeekeke

CT Delima said...

As'saalm Kak cek cayanggg

CENDERALOKA..wahhh bestnya. impian ct dan Hubby juga nak buat rumah macam tu. Bila hari tua nak duduk2 berdua menghabiskan usia disana. Tapi tercapai ker impian tu..entahlahhh. Suka suasana macam tu kak ada tasik rasa damai jiwa. Bila bangun dari tidur bukak mata melihat air tenang setenang jiwa kita juga..dahhh ke lain dahh ni..hehehe

Kak cek...jangan digoda dengan asam pedas tu..walaupun semalam masak asam pedas ikan tongkol. Tapi nampak asam pedas ni mahu lapor lagi perut ku ini kakkk!..hihihi

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Cik cek,rumah tepi tasik dikekilingi keindahan alam semulajadi....apa lagi yang boleh diidamkan seorang isterikan???

mala said...

salam kak cek! ai pun nk msk asam pedas la esok tapi ikan tenggiri hehehe

Kak Sam said...

InsyaAllah. berusaha..berdoa... pasti impain jadi nyata

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Aduhai cikcek...akak belum tenguk asam pedanya..baru dengar asam pedas aje jiwa dah gelora..sedapnya...akak kalau dapat ni..hirup aje,,,macam minu air..mak ai,,,

quinnie said...

sedapnya kak asam pedas..lama saya tak masak...dpt pulak ikan segar memang manis bila makannya....

izahdaut said...

dapat membayangkan kuah asam pedas tu meresap ke dalam daging ikan patin yang lembut. wohhh tak suke tak suek.. tak mo bayangkaan.. arrghh.. naaakkkk kak ceekk

cik cek said...

Salam Rahel....heeee...ngences lagi ek...lenkali akak masak kita makan sesama k...:)

cik cek said...

faa.Rosli...try2 masak asam pedas pulak...sedapppp...
Rumah impian tepi tasik...hope impian jadi kenyataan...:)

cik cek said...

Tun...
memang best bila rumah ni siap nanti...tasik tu pun buatan sendiri...hubby akak memang suka aktiviti bela ikan...menjala2 ikan sume ni...bab2 makan ikan sebenonya dah tak larat nak makan...heee...bila menjala memang byk dapat ikannya...:)

cik cek said...

Mas...asam pedas memang terbaekkkk punya...heee..:)

cik cek said...

AbbotCottage....terbaekkkk..:)

cik cek said...

Melly...asam pedas...ikan fresh...emmmm..memang sedapppp...:)

cik cek said...

Nur....dah tegoda ek tgk asam pedas...asam pedas memang ramai org suka...memang fav akak n hubby...kalau ikanla....anak2 lak suka asam pedas daging ngan ayam...kalau ikan kurang...:)

cik cek said...

Ucu....asam pedas ikan patin...emmmm...sume pun sedappp...:)

cik cek said...

Umiii...ha ha ha...kalau dah cari pinggan abisla program diet kan kan...asyik nak makannn je..he he ..:)

cik cek said...

CK...ala ciannya...takpe2 bagi ikan patin tu beso sikit...pas tu pujuk2la cik abg...mesti dia bagi...he he..:)

cik cek said...

Liza...setakat asam pedas ikan patin boleh la ek...pas makan sambung diet balik...boleh ke gitu...:)

cik cek said...

Waalaikumsalam CT...
Memang itulah yang diangankan....besusah payah nak siapkan tasik tu...pas tu beli anak2 ikan...bela sampai beso...kemudian bila nak makan jala je...he he...hope dapat siapkan rumah pulak pas ni...he he...
CT...asam pedas memang tak jemu dimakan...kan :)

cik cek said...

Kak Ros....setujuuuuu...harap2 apa yang diimpikan jadi kenyataan..Insyaallah...

cik cek said...

Mala...ikan tenggiri pun sedap je...kalau nama asam pedas...emmm...memang sedapppp...:)

cik cek said...

Sam...Insyaallahhhh....

cik cek said...

Wah!...kak paty ni mesti penggemar asam pedas tegar...kalau dah hirup kuah asam pedas cam minum air tu kira memang fav sesgtnya la kan..kan..:)

cik cek said...

Q...bila ikan segar masak asam pedas...fuyoooo...memang la sedapnya...:)

cik cek said...

Izahhh....tak usah membayangkan...kena terus je makan...wah! boleh bertambah2 nasi dalam pinggan...ala ciannya ..asam pedas ni dah lama ghaib..lenkali bila akak masak lagi nati kita makan sesama k..he he..:)

Tina Othman said...

wah sedapnya, asam pedas mmg peberet sepanjang masa, tapi tak reti nak masak hehe

Gee® said...

pergh... mengancam!!

MULAN said...

ohhh... patin pon buleh buat asam pedas ya.. ada sekor yg beku dlm frdge ni, macam nak try je.. takot tak jadi.. selalu patin masak tempoyak je..

cik cek said...

Tina...senang je masak asam pedas ni..resepi ada dah tu..sesenang nanti leh try ya...:)..tak de ikan patin leh ganti ngan ikan2 lain....

cik cek said...

Gee...memang mengancammmm...:)

cik cek said...

Mulan....boleh sesgtnya.....nak rasa nanti cuba masak asam pedas pulak pas ni ya..:)

Nur-nba said...

Suka ... suka... suka sangat asam pedas. Nur punya favourite asam pedas ikan mayong.. Bersungguh2 suami akak menjala.. :)