Wednesday, January 11, 2012

Apa tuuuu.....cer teka...cer teka... :D



Assalamualaikum...Salam Kesejahteraan....

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Kuih apa agak2nya ni ya...kengkawan kat luar sana dapat tak menekanya....tak yah la pening2 nak pikir....he he....Bingka Ubi ni sebenonya....saje exited nak try silicon mould saiz kekecik yg baru aku beli aritu....tu yg cuba masak bingka ubi dalam acuan cute..mute ni...Best sangat....masa membakar lagi kuih bingka ni nampak dah lekang dari acuannya...bila dah masak...kuarkan kejap...masa suam2 tu dah boleh kuarkan dari acuan....Memang berbaloi beli acuan ni...harganya pulak amatla berpatutan...beli kat DIY ...Tesco Seremban 2....sesapa yg dok disekitar Seremban 2 bolehlah p beli...macam2 bentuk dan saiz ada....rasa cam sume nak beli...he he he..tamaknya.... heeeeee


Resepi kali ni amik kat adik kita yang sorang tu...sapa lagi kalau bukan CMG @ Dapur Tanpa Sempadan tu.... Memang selalu dah buat bingka ubi ikut resepi CMG ni...tak de telur...memang sedapppp....Cuma kali ni sukatannya aku tak ikut resepi yang ada...sebabnya ubi kayu yang tinggal ..seciput je...tu la padahnya...beli ubi punyala dah lama...last2 yang boleh guna tinggalla sikit...selebihnya sume dah lembik...he he..takkan nak buang ubi yg masih elok ni...hasilnya jadilah bingka ubi cecomel ni....Ape2 pun nak timakasih gak kat adik kita ni CMG....resepi yang simple dan sedap...minta izin sekali lagi linkkan resepi CMG kat sini ya....



 BINGKA UBI ROSE
Resepi Asal  :  CMG@DapurTanpaSempadan
Salinan/Olahan  :  KitchenIsMyWorld

BAHAN-BAHAN

  • 350 grams ubi kayu yg telah siap diparut dan dibuang airnya
  • 250 ml santan ( 200 ml santan pekat + 50 ml air )
  • 50 grams gula melaka diracik2 kecil
  • 1/4 cawan gula pasir
  • 2 keping slice cheese digunting kecil ...( ni aku yang tambah...tak nak letak pun tak pe...)
  • 1 sudu besar minyak sapi
  • Secubit garam
  • 2 helai daun pandan yg disimpulkan
  • 1 sudu besar tepung ubi
  • Sedikit pewarna pink ( warna ikut citarasa memasing ya...)

CARA-CARA PENYEDIAANNYA..

  • Ubi kayu yang telah diparut..dimasukkan kedalam kain kasa...diperah  airnya....biarkan airnya mendak didalam bekas sekitar 5 - 10 minit....ambil bahan sagunya yang mendak dibahagian bawah bekas tuk dicampurkan semula kedalam ubi yang diparut tadi...campurkan juga tepung ubi....gaul sebati sume bahan2 ini...ketepikan...
  • Santan dimasak bersama..gula melaka..gula pasir..garam ...slice cheese yang digunting kecil2 dan juga daun pandan...masak sehingga gula dan cheese sume larut..masukkan minyak sapi..kacau lagi sehingga sebati....Tapiskan campuran ini...
  • Masukkan sume bahan2 cair yg telah dimasak tadi kedalam parutan ubi kayu....kacau...gaul sebati adunan ini...tambahkan pewarna kesukaan...kali ni ku letakkan warna pink...
  • Panaskan oven 180 darjah Celcius bersama dengan acuan yg hendak digunakan....lebihkurang 3 - 4 minit....kuarkan acuan dari oven...sapu @ spraykan minyak sayuran kedalam acuan....kemudian tuangkanlah adunan ubi tadi satu persatu kedalam acuan sehingga habis....
  • Bakar dalam lingkungan 25 - 30 minit @ sehingga kuih cukup masak...kalau gemar bingka yang sedikit garing bolehla dipanjangkan sedikit waktu membakarnya...bergantung kepada oven masing2 ya....
  • Setelah masak..kuarkan dari oven...biarkan suam2 sebelum dikuarkan dari acuan....siap utk dihidangkan....enak dimakan bila kuih bingka ni dah sejuk....

Nota :
Acuan yg hendak digunakan utk membakar kuih bingka ubi ni terpulang memasing ya...kalau nak guna loyang pun boleh je....





Senang je kan resepinya....cer tgk kat dapo...ada tak sume bahan2nya...kalau ada  bolehlahbuat tuk minum petang nanti...simple n easy....
My hubby kali ni tidaklah menjadi Tipah Tetipu ...he he...bila ubah jadi kaler pink dan tak tabur bijan kat atas kuih ni...bla dia makan je...." ubi eaa ni...." pas tu tak makanla lagi...kononnya tak makan ubi....he he he...sebelum2 ni kalau aku buat bingka ubi kaler hijau pas tu letak lak bijan kat atas bingka tu...emmmm...memang tipah tetipu....siap cakap sedap lagi...so lenkali...kalau nak suh dia makan bingka ubi ni...kena la letak kaler hijau...ada rasa pandan sikit...ada bijan....akan2 kuih bakar pandanla rupanya...he he he....


Silicon mould yang bestt....senang keje....tak melekat pun kat acuan...nak makan pun senang..saiz cecomel sumenya....bestkan.....Memang happyyyyy..... :D

Happy & Enjoy Cooking @ KitchenIsMyWorld....


55 comments:

diana said...

saya rasa saya tak pernah makan bingka ubi la..:P

Liza said...

salam kak cek...kedai tu mmg dlm tesco seremban ke? liza selalu jugak turun sana coz anak belajar kat sana....niat di hati mmg nak beli silicon mould ni....hihihihi

mokwo® said...

salam cek...looor dok kat S2 ghupernyerrr....mokwo selalu gak window shopping kat DIY S2...cuci2 mata ajerr pas tuh pekena Mc D di sana..sesaja tuko hangin..mc D kat senawang x bes..hihi
nanti cek try resepi dari ayu curlybabe lak ye...dia guna telur..mokwo rase sedap gak resepi tuh!

cik cek said...

Diana...tak penah makan bingka ubi...tekejut akak...takpe2..resepi ada dah ni...senang2 nanti leh try ya...:)

EmbunRosaliza said...

CECOMEL JE BINKA UBI ROS NI CIK CEK, SEDAPNYA

cik cek said...

Liza....
Ha ah...kedai tu memang dalam Tesco..akak memang suka singgah kedai tu..mcm2 ada..harganya pun berpatutan...anak Liza belajo kat mana..

cik cek said...

Mokwo....mokwo dok senawang ke...loorrr...berjiran lah kita hehe...ya...anak2 cek pun ckp MC D kat Tesco S2 memang sedappp...si anak dara cek sanggup bangun pepagi semata2 nak beli bekpas kat MC D Tesco...he he

cik cek said...

Rosa...
Bingka ubi yang comel lagi sedappp..:)

hazila said...

Ini mesti kes nak rasmikan silicon mould kan. Wah nak kena "cari" gak. hehehehe....

Amie said...

Selamat tengahari Cik Cek,
nampaknya bingka ubi dah naik pangkat... dah masuk mould, dah jadi bunga rosa... tinggi sahamnya tu Cik!

Kak Sam said...

La baru ingat nak buat uji cuba, test minda... tengok dah ada jawapan.

mala said...

Awat rasa mcm love is in the air? Berbunga2 pulak :-)

CT Delima said...

As'salam Kak cek

kan ke sedap ubi ni kak, apa pasal hubby kak cek tak suka..hehehe. Lain kali kena buat kaler hijau memanjang jer lah ya jadilah tipah tertipu lagi..hehehe

ct pun ada acuan silicon tapi yang biasa2 jer, tapi masih dalam simpanan tak cuba lagi. kot2 dah ada seru bolehlah buat nanti ya kak cek. cantik bentuk tu ada munga2..terpesona memandang *wink*

Ucu Faridah said...

sebelum ucu pegi kerja tadi rasanya ada 3 bhn yg x de (cheese/minyak sapi/ubi). jadi nampak gayanya mmg kena minta k.cek punya bingka ubilah....banyak lagi kan...

sudipVSsenduk said...

kreatif & cantik, tentu sedap. Acuan kertas yg susun banyak2 tu pun sangatlah cantik...

Treat and Trick said...

Kreatif betul cek ni, nampak macam bunga ...


http://treatntrick.blogspot.com

Wattie said...

Salam dn slmat tahun baru,
First time nampak bingka dibungakan, mesti lebih berselera bila menjamahnya.....

suri solehah said...

masa duk tengok kat bloglist kak rose tadi duk agak lilin wangi..comeinya bingka bunga

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Great Idea..satu R&D yang menarik.

Nieza said...

Assalam kak, sedapnya tgk bingka comel ni.cantikla.. saya pun ada gak SM sama mcm ni tapi beli kat sini jer. memang senang nk tanggal saya pun suka guna buat bingka dan kuih muih lain.

rahel said...

Kak Cek...bagi Rahel sikit kuih tu...skali ngan acuan silikon yg tomei..

AZLINA said...

Assalamualaikum Kak Cek...Ala2 comelnya bingka ubi, x pernah tengok org buat bingka dlm acuan mcm tu, kak cek sememangnya kreatif & innovatif..ececeh..puji lebih2 ni bg la 4-5 ketui, i like bingka ubi! waaa, ada taruk cheese...sedapnya!! :)

tun_telani said...

wahh!! bestnyerr!! omeynyer SM tu..

Mas said...

cantikk la bingka ubi tu.........
ingatkan pau tadi..he3

cik cek said...

Hazila...he he..tau tak pe...memang pun...teruja nak menery acuan silicon tu yang lebih...ubi ada seciput pun rajinkan diri buat bingka he he...nak tgk hasilnya bila masuk dalam acuan cecomel ni...:) puas hati...

cik cek said...

Amie...dah lepas mahgrib baru sempat balas komen...he he..dah naik taraf bingka ek...jadi bingka munge2 hari ni..he he...:)

cik cek said...

Sam...sian..nanti penat lak meneka...so akak dah bagi jawapan terus....kan..kan

cik cek said...

Mala...love in the house...hati ada munge2 uuu...he he..:)

cik cek said...

Waalaikumsalam CT....
Selera cik abg kak cek tu memang lain sikit...he he kelako je kan dengan kaler hijau...tipah tetipu dia...pas ni kalau nak suh dia mkn bingka ubi kenala buat kaler hijau je...
Seronok guna acuan silikon yg cecomel ni...macam2 kegunaannya kan...berbaloi2 membelinya...:)

cik cek said...

Ucuu...he he..tu alasan tak nak buat la tu...ha ha ha...meh2 mkn kat rumah kak cek je...:)

Asmara said...

kak cek! ingtkan kuih pau bunga2 tu. rupanya bingka. hehe.. cantik betul kaler merah ros. sayang nk mkn. hehe..

cik cek said...

sudipVssenduk...akak saje nak test try acuan silicon tu...molek pulak hasil kejadian bingka tu guna acuan ni...berbaloi2...rasa bingka ubi...emmm...sedapp...:)

cik cek said...

Treat&Trick...he he..sesaja mencuba...cantik la pulak nengoknya..memang rupa bunga rose...cecomel je jadi bingka tu..tak yah susah2 nak potong...boleh terus makan...

cik cek said...

Wattie...
Happy New Yeat to u 2...
Bingka dibungakan..he he..suka lak akak baca ayat ni...saje mencuba2...

cik cek said...

surisolehah...
ya bingka bunga...sedappp...:)

cik cek said...

Kak Paty...
Tq...sekadar berexperimentasi lagi...he he...:)

cik cek said...

Waalaikumsalam Nieza....
Ya kan...senang nak guna acuan ni kan Nieza....boleh guna macam2 kan..:)

cik cek said...

Waalaikumsalam Azlina...
eceh..ceh..puji ada maknaaa...ni akak dah tapaukan bingka bwk balik...:)

cik cek said...

Rahel...
Boleh no halnya...he he..:)

cik cek said...

Tun...
memang best...senang nak guna...senang nak makan...:)

cik cek said...

Mas...
Tq..Tq...he he ada rupa Pau ke Mas..tgk2 rupa2nya kuih bingka ya...

cik cek said...

Asmara...
Tadi Mas pun ingatkan pau bunga2 tu...alahai akak lum sampai seru lagi nak buat Pau bunge2 tu...suka masak yg simple...cepat dan senang tapi sedap dimakan...:)

Melly Octaviana said...

Kak cek..cantik nya acuan silicon nya, kalo kat Kuching tak ada lah yg jual acuan macam ini. :(

bingka ubi pun cantik, i ingat tadi pau mawar lah.. hehe

cik cek said...

Melly...
Tq..Tq...kak cek pun baru jumpa acuan silicon cecomel cam tu..selalu tu yg besar biasa je...beli kat Tesco dekat je ngan rumah kak cek..happy sgt bila hasil kuih bingka jadi cantik bila guna acuan ni...

dZana said...

aslmkum cikcek.. aduhai sedapnya.. cantik nya klau bakar kuih guna acuan silicon .. meneka jugak.. tpi salah.. hihihi

JaSSNaNi said...

assalamualaikum.. kak cek.. ingatkan tadi camne lah leh wat jadi bentuk rupa camtu... rupanya pakai acuan baru ek.. ehehehehe

Kakwan (K1) - citarasawan said...

Salam cekk,, hubby k1 pun sama klu bingka mesti wrna hijau atau kuning klau warna lain x mkn .. Pelik juga..

cik cek said...

Waalaikumsalam dZana...
Senang nak makan bila buat dalam acuan kekcik cam gini...memang best dan senang guna acuan silicon ni...

cik cek said...

Nani...
He he merasmikan new acuan silicon...memang besttt sgt...he he...teruja..exited sgt nak menerynya..bingka pun bingka la...:)

Ayu said...

Assalam kak cek, cantiknya bingka ubi kak cek ni..ada pattern bunga ros ..unik bingka ubi 'ros' nilah kak cek..oops merah pula colournya tu..kalau kak cek tak cakap bingka ubi kita ingat macam kuih apam gitu..:)

cik cek said...

Salam K1...he he sama la hubby kita ya K1..pelik..memang pelik...agaknya bila letak kaler hijau tu dah tak rupa ubi kot...he he :)

cik cek said...

Waalaikumsalam Ayu...he he tq tq...saje je nak ubah2 rupa bingka ubi ni..bila kekecik cam gini senang nak makn...tak yah susah2 nak potong bila lepas bako...boleh terus makan bila dah sejuk...cuma cik abg kita perasan lak bingka ni ubi...kalu buh kaler hijau dan letak bijan dia makan lak..pelik2...:)

quinnie said...

kak cek..elok kuih ni keluar dari acu dia ye..tak lembik ye kak...saya tengah teringin nak makan kuih talam ubi kayu nih..tengok kuih kakcek ni lagi bertambah ngidam..hehhehe

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak Cek..
Wahhh..kreatifnya.. Cantik banget rupa kuih tu.. Udahlah bentuk mawar, warna merah lak tu...

Diana @ Melley Mey said...

bingka rupanya... hehhehe... alahai!! comel sangat ler bingka ubi yg akak cek buat nie... menarik!!!