Thursday, February 16, 2012

BingkA Ambon.....Tq to Ayu@Curlybabe's Satisfaction



Assalamualaikum...Salam Kesejahteraan....

Masa memula tgk kuih ni...memang teruja sgt nak buat...jatuh cinta tgk keterampilan kuih ni yang byk sarang kat dalamnya....tgk...belek...click2 jugak resepi kuih ni kat internet....sikit lebih kurang hampir sama je dari segi penggunaan bahan2nya...kalau berbeza pun ada la sesikit dan juga dari segi teknik membakonya...Ada yang bako guna pasir dalam kuali....tenggek kat atas dapo...tak yah guna pasir pun ada...guna oven pun ada gak...Kalau nak ikut cara tradisional...mana lak aku nak p cari pasir..alahai!....tepung sagu pun aku cari pusing keliling kedai kat S2 ni pun tak jumpa...last2 tepung sagu kugantikan dengan tepung ubi....Maaf la ya Ayu cayang....menderhaka resepi ni....lagi kelako ...ku siap nak kisar sagu biji tu...tak boleh oooo....he he he...tu yang nekad je lah guna tepung ubi.....Punya la exited nak buat kuih ni...asal boleh je...memang teringin sgt nak rasa....bila tanya ngan Mel...dia lak cakap..kuih ni memang popullar kat Medan dan memang sedapppp....
Emmmm.....akhirnya....lepasla hajat dihati....sekalipun hasilnya jauh beza ngan yang Ayu buat...tapi rasanya memang ok....lembut...gebu....lenkali nak kena cari tepung sagu jugak kot....
Thanks Ayu kongsi2 resepi yang best ni...mintak izin copy/link resepinya kat sini ya....


BINGKA AMBON
Sumber Rujukan :  From Majalah Sedap Bil 18 Vol 2 2009
DicubaOleh :  Ayu@CurlybabeSatisfaction
Salinan/Olahan  : KitchenIsMyWorld


BAHAN-BAHAN


Bahan Yis

  • 100g tepung gandum
  • 125 ml air
  • 1 bungkus yis segera




  • 300 ml santan daripada sebiji kelapa-(ku gunakan santan kotak aje +air sedikit...sama cam Ayu buat..)
  • 1/2 sudu teh serbuk kunyit
  • 15 helai daun limau purut, dicarik-carik
  • 2 batang serai dititik
  • 2 helai daun pandan
  • 1 sudu teh garam
  • 300g gula pasir-(Ayu advised jangan kurangkan sebab manisnya just nice...memang manisnya sedang molek je...)
  • 225g tepung sagu..( ku gantikan ngan tepung ubi...)
  • 25g tepung pulut
  • 7 biji telur

CARA-CARA PENYEDIAANNYA...


  • Kacau rata bahan yis. Biarkan selama 15minit.
  • Rebus santan, serbuk kunyit, daun limau . serai. daun pandan, garam dan gula pasir. Sambil dikacau sehingga mendidih. Tapis dan sukat sehingga 450 ml.
  • Campurkan tepung sagu, tepung pulut dan bahan yis.Uli dengan menggunakan mesin pemutar spiral sehingga rata.-(Ayu gunakan pemutar telur aje...kita pun guna pemutar telur je...)
  • Masukkan  telur satu satu sambil diuli rata menggunakan pemutar spiral.(Ayu/kita gunakan pemutar telur jugak...)
  • Masukkan rebusan santan suam sedikit demi sedikit sambil dipukul perlahan ddengan pemutar telur selama 15 minit. Biarkan selama 2 jam.
  • Panaskaa acuan kuih lumpur dengan dimasukkan kelapa parut sehingga berminyak. Buang kelapanya dan bersihkan dengan kain bersih.-(Ayu/kita just gunakan minyak biasa aje sikit...dan gunakan acuan silikon yg dipanaskan kat dalam oven terlebih dahulu...kuarkan dan sapukan sedikit minyak....)
  • Panaskan semula acuan dengan api besar. Tuangkan adunan sehingga setinggi 3/4 acuan. Kecilkan api.(ku bakar dalam oven tempreature 180 - 200 darjah celcius..bila lidi dicucuk bersih...kira kuih masak dah...) Biarkan sehingga kelihatan berlubang-lubang. Tutup dan biarkan sehingga masak.

Tips membuat Bingka Ambon

  • Setelah fermentasi terakhir, kacau2 kembali adunan sebelum dituangkan kedalam acuan supaya adunan yang dituang tidak terlalu banyak buih.
  • Apabila loyang agak melekat, sapukan sedikit minyak dengan berus atau tisu dapur. Jangan mengisi adunan terlalu penuh kerana adunan akan mengembang dan meluap jika mengembang.



Nilah rupanya Bingka Ambon versi dibako dalam oven....lebih mudah dan cepat....kes mengelat la ni....bukan ngelat....kita tak de acuan cam Ayu punya tu....he he...tak pe la kan...dapat gak makan Bingka Ambon akhirnya...sedapppppp......kalau cukup bahannya dan guna teknik cam Ayu buat tu...mesti cantik sarang kat dalam kuih ni.....Insyaallah lenkali leh cuba buat lagi...
 Bila tgk bahan2 kuih ni...wah! ada limau purut...serai...kunyit bagai...camana rasanya ek...tu yang teruja...exited nak mencuba...bila dah masak...memang tak terasa pun sume bahan2 tu....malah rasanya memang lemak2 manis...sedapppp....Sesape yang lum penah makan...lehla cuba resepi Bingka Ambon ni...tak rugi...

Happy & Enjoy Cooking @ KitchenIsMyWorld


21 comments:

mala said...

sempoinya bingka ni. siap ada serbuk kunyit, daun limau purut, serai .... tapi rupa dia mcm satu bingka cina. nama wa tak tau tapi dulu-dulu masa kecik wa suka makan. sekarang tak tau mana mau cari. dia kaler putih ..

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Cantik banget..akak teringin hendak buat tapi takut engak jadi

Sue @ Nenie said...

Salam..Dimana ada usaha di situ ada jalan..kan kak Cek....Saya pun lama teringin nak cuba kuih ni sejak tgk kat majalah sedap tak lama dulu..tapi tu lah konon-kononnya banyak sgt alasan...tak ada acuanlah, tak cukup bahan lah, belum sampai serulah..he he alasan orang tak cukup rajin

ijayuji said...

Salam cik cek!!! Woooooo! Klu kita ni yg dekat sini manalah nk jumpa si acuan tu nk jumpa tepung sagu lagi :D bukan alasan lagi ni tau hihihi..... Dlmnyer mcm kek sarang lebah ya? Lupa pulak nama kek tu, eh? Ke kek sarang semut? Ahahaha..... Ni klu kawen ngan org melayu mesti krna reject! :D

cik cek said...

Mala...
Ya....ada satu kuih cina kaler putih tu...akak mkn tak penah pun kuih tu...memang bersarang cam ni jugak kan...nama jgn tanya ..confirm tak tau...ni versi Jowo pulak..he he..:)

cik cek said...

Kak Paty....
Cek ni pun redah je...rasa cam tak cukup sifat je kuih ni...he he boleh ke macam tu...ya la kan..acuan tak sesuai...bako dalam oven...abis langgar semua...he he..sib baik sedap dimakan...:)

cik cek said...

Salam Sue...
He he..sesuka ati je akak ni...tak de acuan pun...leh guna acuan silikon pulak tu...org buat bako atas dapo...akak buat bako dalam oven...tu diaaaa...asal boleh je...punyta exited nak makan kuih ni...akhirnya dapat gak...cuma tak serupa ngan kuih yang asal...he he..:)

cik cek said...

Ikaa....
Kek sarang semut dah bertuko nama..ha ha...ya..kuih ni seakan2 kek tu kan...akak main hentam ni je Ika...punyala teringin nak makan kalahkan org ngidam..he he he...sib baik kuih sedap dimakan...aik! puji diri sendiri la pulak...:)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

saya dah pernah rasa kuih ni yg pior dtg dari medan.. kawan beri.. hehe.. kira oklah juga.. tp agak manis mcm kategori manis kuih akok gitu.. tp anak2 & husband tak suka sbb ada rasa daun limau purut tu.. hihi.. mcm teringin nak buat tp mengenangkan takut takde org mkn... terpaksa pendam je dulu..
elok je jadi bersarang kuih kak chek walau guna tpg ubi..

faa.rosli said...

kalo tgk bahan ngan santan tu cam nak buat msak lemak cili api...unik laa! tapi rupa2nya bhn nak buat kek...nak kene try ni...

hazila said...

Nampak Ayu buat cantik warna putih. Bukan kuih dari masyarakat cina ke?

cik cek said...

Ratna...
Resepi yang ni...manisnya memang sesedap rasa...pas tu kan tak de terasa sgt daun2 limau purut...serai...kunyit sume tu...memang kena la pulak ngan selera akak...Cuba la buat separuh adunan...memang sedapppp....:)

rahel said...

Kak Cek,lain dr yg lain bingka ambon ni kan? tapi nampak sedap la.

cik cek said...

faa.Rosli...
Ya kan..kalau sekali pandang..bahan2nya cam nak masak lemak cili api la pulak...rupa2nya buat kuih bingka....he he..:)

cik cek said...

Hazila...
Kuih ni asalnya dari Medan...warna kekuningan...yang kaler putih tu kuih lain...tu memang masyarakat Cina nya...apa nama kuih tu ek...kurang arif la pulak...tapi akak penah nampak....

cik cek said...

Rahel...
Memang sedap...kuih bingka ambon versi bako dalam oven...memang ada gak resepi yang memang dibako dalam oven..cuma resepi yang asal memang diorg bako atas dapo....akak cuma ubahsuai padan apa yang ada dan boleh je kat rumah ni...he he...:)

MULAN said...

memang sedap.. pernah makan tapi tak tau buat..

cik cek said...

Mulan...
Memang sedap kan...resepi ada dah tu...cecuba la buat nanti k...:)

Ayu said...

Assalam kak cek, wah..betul tu kalau ada kemahuan pasti ada jalan kan..hehehe....kalau kuih yang putih tu dan biasa orang cina yang buat kita pun pernah buat kuih tu..pak tong koh namanya..link kat bawah ni..

http://curlybabesatisfaction.blogspot.com/2011/03/pak-thong-koh-ii.html

betul tu, yang kuih dari medan yang pernah kita rasa pun dulu manisnya buka main sekali..tapi yang dari batam kita rasa ok aje..daun limau purut dalam recipe ni hanya memberi aroma aje..apa2 pun terimaksih ya kak cek sudi menuba walaupun tak cukup syaratnya tu..hehe

cik cek said...

Waalaikumsalam Ayu...
Akak pun nak tq bebyk kat Ayu..memperkenalkan kuih2 org lama dari seberang ni...tak cuba kita tak tau kan...sekali pun tak cykup syarat2nya tapi akak tetap enjoy mencuba resepi yg tak pernah akak buat lagi..tu la tujuan asalnya kita berblogging kan..kongsi apa yang mampu dengan sume org....menambah ilmu....sepatah kata Cik Mat Gebu kita...Dunia Tanpa Sempadan....sememangnya begitulah dalam dunia masakan ni kan Ayu...
Insyaallah...Bingka Ambon ni pasti akak cuba buat lagi....thanks again Ayu...:)

Amie said...

Menarik! Bahan-bahan yang digunakan pun jarang Amie dengar... tentu rasanya ada perbezaan dengan bingka biasa...