Thursday, February 9, 2012

Daging Gulai Ronca...



Assalamualaikum....Salam Kesejahteraan...


Menu telah bertukar....episod bermacaron berhenti utk seketika....byk lagi yang  nak diexperimentasikan....cukup2la dulu ya...he he...Hari ni kita citer pasal masakan dari seberang lagi...Tanjung Balai...Medan.....dah lama dimasak menu ni...hari ni baru ada kesempatan nak dipublishkan....agak pelik sikit namanya....Daging Gulai Ronca....bila ku tanyakan kat Mel...." Ronca " tu apa....jawab Mel....lebihkurang org kita panggil  " Rencah atau pun Bumbu...."nak lebih mudah bahan2 yang digunakan dalam menu masakan ni....so org kat Tanjung Balai panggil  " Ronca " .....kita lak bolehlah panggil " Rencah "....boleh ke gitu....maap banyak2 la kalau aku silap....he he he....Resepi mudah ...simple tapi sedappppp.... :D


Jom2 kita semak resepinya.....

DAGING GULAI RONCA....
Resepi Asal  :  KitchenIsMyWorld

BAHAN-BAHAN

  • 500 grams daging lembu....dipotong sederhana besar...cuci dan toskan airnya...
  • 1 biji bawang besar  *
  • 3 ulas bawang putih  *
  • 1 inci halia  *
  • 1 inci lengkuas  *
  • 5 biji buah keras  *
  • 1 inci kunyit hidup  *
  • 2 sudu besar cili kering paste  *
  • 9 - 11 biji cili api...  * ( tak nak letak pun tak pe....pada yang suke pedas ok...boleh tambah cili api...)
  • 2 btg serai dititik
  • 1 ketul chicken kiub
  • 1 kotak santan cap Ayam Brand ( nak guna jenama lain pun boleh...)
  • Garam...gula ...dan air secukupnya....
  • Minyak secukupnya utk menumis...
  • 3 helai daun limau purut
  • 1 biji carrot di potong2 memanjang
  • 2 biji kentang dibelah2 empat...
CARA-CARA PENYEDIAANNYA

  • Kisar sume bahan2 yang bertanda * ....
  • Panaskan minyak ...tumiskan serai dan sume bahan2 kisar sehingga naik bau.....
  • Masukkan daging.....tumis...kacau...gaulkan sehingga terbit minyak..
  • Kemudian bila daging dah empuk....masukkan kentang....carrot....santan dan jugak tambahkan air secukupnya.....masak sehingga kentang dan carrot empuk...tambahkan bahan perasa..chicken cube...gula dan garam secukup rasa.....
  • Akhir sekali masukkan daun limau purut....biarkan kuah mendidih sekejap....ok...siap tuk dihidangkan....


Senang kan....memula ingatkan masak kari daging...bila ku makan...emmmmm...bukannnn....tapi memang sedap la...kira2 kena la ngan selera ku.....pada sesape yang suke pedas...lehla tambahkan cili api....sape yang tak suka pedas kan...Lebih pedas lebih bagus....kalau daging nak gantikan ngan ayam pun boleh....boleh dipelbagaikan....kita yang masak kan.....
Jadi kalau masih dok buntu fikiran nak masak menu apa tuk dinner malam nanti...leh la cuba resepi mudah ni....yang senang2 saje....tapi sedap dimakan.....

Happy & Enjoy Cooking @ KitchenIsMyWorld....

20 comments:

Melly Octaviana said...

Siang kak Cik cek.. melly datang bawa nasi hangat nih kak, tolong di isikan daging nya yah.. nampak sedap yah, dan gampang buat nya.. lain kali melly pun mau buat.. slurrp

IZA AKMA said...

tengok jer dah terliur dah kak cek..dgn kuahnya yg pekat..dah tau mmg sedap..bikin hati ku tergoda..

rahel said...

Waaa...ngeces gue tengok gulai tu..tapi ada mac kat tepi..nak2.

cik cek said...

Melly...
Selamat siang...resepi dari Tanjung Balai Medan ni Melly...pembantu akak yang masak...memang senang tapi sedappppp...nanti Melly try masak ya..

cik cek said...

Iza...
Dah tergoda kena buat tu...he he...memang sedappp...dan paling best...bahan2nya pun senang2 je...:)

cik cek said...

Rahel...
Ngences ke...nah tuala buat lap..he he...meh2 makan gulai..pas tu makan mac...emmmm...bestnya...:)

hazila said...

Cicah ngan roti pun sodap ni....

cik cek said...

Hazila...
Ya....memang sedap...mkn ngan lempeng pun sedap gak ni...he he..:)

Kak Sam said...

Ingatkan apa le tadi ronca tu. hehehe

EmbunRosaliza said...

Assalam cik cek nampak sedap sangat daging gulai ronca ni

Cendana Kasih said...

ermm...menarik...boleh cuba ni..

MULAN said...

sedap nya... tak pernah dengar nama ronca tapi mesti sedap ni..

suri solehah said...

tak puas hati ni cik cek,,duk baca kawan komen ckp nampak sedap n pekat..liur meleleh..tp gambar tak klua ni..tenet kalah siput sedut huhu

cik cek said...

Sam....bahasa org seberang....maksud ronca tu rencah rupanya..:)

cik cek said...

Waalaikumsalam Rosa...
Memang sedap...sesenang nanti cuba buat ek...:)

cik cek said...

CK...
Cuba...cuba...jgn tak cuba...senang je kan...:)

cik cek said...

Mulan...
Akak pun 1st time dengo perkataan tu...tak kisahla apa yang disebut..yg penting sedappp...:)

cik cek said...

Suri...
Alaaa siannya tak dpt tengok gambonya ke...takpe2...internet dah ok...nanti tgk gambonya ya...memang sedap menu ni...cecuba la buat nanti k..:)

nOOrsha said...

salam kak chek.. fuh mabelesnyaaa.. suka mkn ngan nasi gulai gini, buh kuah banjeeerr...@!~ hahah

cik cek said...

Salam Sha.....
ya kan..buh kuah byk2....perghhhh...ada lak sambal belacan...petai ...jering sume kan...mau berpinggan tambah nasi ni kan..he he..:)