Thursday, February 9, 2012

BinGka Suji.....



Assalamualaikum....Salam Kesejahteraan...


Memang dah lama betul plan nak buat bingka suji ni....beli tepung suji pun lama dah..sib baik tak expired lagi..he he....Akhirnya tercapai gak hajat dihati nak makan bingka suji ni...Puas jeling2 resepi bingka suji ni....ramai yg dah buat....dan ada macam2 versi.....aku amik resepi dari blog Kak Anim@anymzmykitchen ....Versi bingka ni tak campur perisa pandan...original suji....rasanya...emmmm...memang best...sedappppp.....Thanks Kak Anim dan pada sume penyumbang resepi bingka suji ni.....mintak izin copy/link resepi kat sini ya.....



BINGKA SUJI
Resepi Asal/Sumber  :  KakAnim ,Nieza ,Along@HomeKreation , CMG
Salinan/Olahan  :  KitchenIsMyWorld

BAHAN-BAHAN

  • 3 biji telur gred A
  • 110 gram gula (boleh tambah sedikit lagi jika suka manis)
  • 160 gram suji @ semolina
  • 250 ml santan pekat
  • 435 ml air
  • 1 camca teh pes pandan
  • 1/4 camca teh garam
  • 90 gram mentega
  • 30 gram tepung gandum
  • Sedikit bijan untuk hiasan (resipi asal tak letak)



CARA-CARA PENYEDIAANNYA

  • Alas tin berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci dengan aluminium foil, biar lebih sedikit dibahagian kiri dan kanan, lenser dengan mentega pada dasar dan tepinya (tujuan melebihkan aluminium tadi ialah supaya kueh mudah diangkat keluar).Ku guna acuan silikon... Panaskan juga oven pada suhu 190C.
  • Satukan semua bahan2 diatas kecuali mentega. Kacau rata dan tuang dalam bekas tahan panas, kemudian tenggekkan atas air mendidih dan kacau dengan whisk sehingga bancuhan pekat seakan2 bubur. Alihkan dari dapur dan masukkan mentega, kacau rata hingga sebati.
  • Tuang dalam tin yang telah disediakan. Tabur bijan rata dan bakar dalam oven selama 1 jam, 5 minit sebelum akhir waktu membakar, tukar api oven pada fungsi grill. Ini akan menghasilkan permukaan kueh bingka perang keemasan. Biar betul2 sejuk baru dipotong. Boleh hidangkan untuk minum petang...





Guna acuan silikon memang senang dan mudah....tak melekat sikit pun...lepas kuar dari oven biarkan sejuk sekejap...pas tu kuarkann kuih bingka dari acuan... :D
Pada sesape yang belum pernah mencuba bingka suji...sila2lah mencubanya ya...berbaloi2...sedapppp rasanya....

Happy & Enjoy Cooking...Baking @ KitchenIsMyWorld...

31 comments:

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam cikcek...wow..tingginya....twin tower kalah ni..akak suka!!!

Kak Sam said...

Ermmm ramai sungguh orang duk buat bingka, bila le mood membika nak datang ni

rahel said...

Gue jadi marah ni...tak dapat sepotong pun Bingka Suji tu...hehe..sampai tak muat dalam pinggan jer..

inahar ali said...

wowww...daapnyerr!! nak gak sepotong..terliur sudaaaa!!

mummyseri said...

kak, bingke mmg sedap. bg lah kite bingke pape tak tolak punya..hehe buat malas..

CT Delima said...

As'salam Kak cek cayanggg


ct pun suka kuih bingka suji ni. memang sedap lembut sangat2. kalau ct buat suka garing2 atas dan tepinya..yummy

Kak cantik tersusun, banyak lagi kan, nak 3 potong sedapnyaaaa.

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak cek...
wah nampak sgt sedap ler kuih bingka suji tu akak... teliur plak tgk...

Yatie said...

terliurlah tngk bingka suji ni, mmng sedapkan...

♥MAMASYAZA♥ said...

ermmm sedapp sgt

IZA AKMA said...

nampak sedap sangat bingka suji..apalagi duk tersusun cantik makin bertambah2 menyelerakan..mmg kesukaan

cik cek said...

Kak Paty...he he...memang sedappp bingka suji ni....:)

cik cek said...

Sam...akak dah seru2 namamu ni...ptg ni leh buat bingka k...:)

cik cek said...

Rahel...jgn marah2...nati cepat tua..he he...ni2 ada bingka akak dah tapaukan...jgn lupa makan pulak dah la ya...:)

cik cek said...

Ina...
meh dtg rumah...lebih dari sepotong leh makan..:)

cik cek said...

Mummyseri...
Ya...akak pun memang suka bingka2 ni...memang kena ngan selera...:)

cik cek said...

Waalaikumsalam CT sayang....
Mintak maaf la bebyk...kuih bingka lama abis dah...betul tu akak pun suka makan yg garing2 sikit...baru la sedap kan...memang sedapp bingka suji ni...:)

cik cek said...

Waalaikumsalam Diana...
Memang sedap...nanti Diana try buat ek....berbaloi2...:)

cik cek said...

Mamasyaza...memang sedapppp...:)

cik cek said...

Iza...
Bingka suji ni memang sedap...lemak2 manis gitu...resepi ada dah...apa kata buat tuk minum ptg nanti...:)

cik cek said...

Yatie...
Dah terliur kena buat tu..he he..bingka suji ni memang sedappp..:)Yatie tryla buat nanti ya..

Jun said...

amboi kak cek..bertengkat2 nih...ambik seketul tu x menjejas tengkat rasanya, ekekeke

Chik Mimi said...

sama la kak cek kita pun teringin nak buat tapi tak terbuat2 jugak hik hik hik

Wattie said...

Salam Cik Cek,
Tingginya menara bingka suji tu....dok capai dengan tangan ni, kot kot dapat seketul pun jadila...

nOOrsha said...

salam kak chek..lpas terliur tgk macaron skang ni terliur tgk bingka pulak..sedap ni mkn petang2 :)

ummiaisyah said...

kak cek...seumur idup x penah mkn bingka suji...camne le rasanya ye...mesti le sedap ye dak?

Treatntrick treatntrick said...

Terliur dah tengok kuih ni!

HomeKreation said...

Salam Cik Cek. Dah cuba baru tau kan. Mmg best kuih ni.

MULAN said...

waahhh... terbeliak lagi mata ni tengok bingka suji pulak.. telan air lior je ni..

mala said...

tok tok tok .. cheq mai bawak sandwich http://alamroon.blogspot.com/2012/02/waffle-bread-tuna-sandwich.html

quinnie said...

saya tak pernah beli tepung suji ni kak cek..teringin jugak nak rasa...:)

quinnie said...

saya tak pernah beli tepung suji ni kak cek..teringin jugak nak rasa...:)