Monday, February 13, 2012

Kek Pisang....tq Nadz@SmallKitchen



Assalamualaikum...Salam Kesejahteraan....

Entry2 tertunda ni memang panjang sungguh listnya....tak tau dah mana satu yag dulu  ngan yang kemudian...tak pe la kan...janji masukkan kat dalam blog...sok2 kalau anak cucu nak belajo2 masak...leh tgk je kat blog kita kan...cewah....dah berangan nak bercucu ke...he he....memang dah bercucu pun.....tak kiralah cucu sedara ke kan...memang confirm dah jadi nenek pun.....Aik! melalut lak citer pasal cucu2 pulak....Moh la kita tgk Kek Pisang yang senang sgt nak buat ni....amik kat blog Nadz @ovenkecil......thanks Nadz...kek pisang ni memang sedappppp....pisang kat rumah yang dah lama tersimpan tak la terbuang cam tu je kan...buat kek cam gini...sekejapan je abis dah...
Mintak izin ngan Nadz...copy/link resepinya kat sini ya.....

KEK PISANG 
Resepi Asal : Nadz@ovenkecil.
Salinan/Olahan  :  KitchenIsMyWorld

BAHAN-BAHAN..

  • 125 gm butter 
  • 2 biji telur gred A @ B
  • 3/4 cawan gula perang/ gula kastor
  • 3/4 cawan pisang yang dilecek halus
  • 2/4 cawan tepung naik sendiri (self raising flour)*
  • 3/4 cawan tepung gandum*
  • 1 tsp soda bikarbonat* (* ayak bersama)
  • 1 tsp ovallate
  • 1 tsp asen vanilla



CARA-CARA PENYEDIAANNYA...

  • Cairkan butter dan ketepikan. 
  • Masukkan gula, ovallate dan telur ke dalam mangkuk pengadun. Putar pada kelajuan tinggi hingga adunan likat dan berkrim selama lebih kurang 3-5 minit.
  • Masukkan asen vanilla dan pisang lenyek. Putar lagi hingga rata.
  • Masukkan bahan ayak berselang seli dengan butter cair. Gaul rata dan sebati.
  • Panaskan oven pada suhu 175C menggunakan api atas dan bawah. Lapik loyang dengan kertas kalis minyak.
  • Masukkan adunan ke dalam loyang dan bakar selama 40 minit - 1 jam atau sehingga kek masak.
  • Setelah masak, keluarkan loyang kek dari oven dan terus terbalikkan kek bersama loyangnya ke atas redai. Ini untuk mengelakkan permukaan kek menjadi mendap. Biarkan loyang kek kekal pada kek.
  • Setelah 10 minit, keluarkan kek dari loyangnya dan biarkan sejuk sepenuhnya sebelum dihias atau dimakan.





Senang dan mudah kan...kalau ada pisang yang tak bemakan kat rumah tu.....elok sangatlah buat kek pisang ni...sebelum pisang tu jadi habuan tong sampah...he he...nangis pisang tu asyikla kena buang kan....
Rasa kek ni pun gebu...moist dan memang sedaplah....

Happy & Enjoy Cooking...Baking @ KitchenIsMyWorld.....

30 comments:

hazila said...

Saya pun suka makan kek pisang.Sedap nampak tu...

AbbotCottage said...

favourite sungguh kek pisang ni...kena plak ngan kopi o pekat, fuhhhh trangkat!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak chek..
saya pun bercadang nak buat kek pisang juga ni... tengah dok berkira2 nak cuba kek yang mana satu... pisang tengah byk kat rumah tu.. hehe..

faa.rosli said...

nak salin resepi ni. nanti kalo ade pisang kalo balik kampung, leh buat..hihihi.. sebab nmpak gebuss n sedap ngat..

Melly Octaviana said...

Siang kak cik cek.. hmm drolling lah.. mau ambil tangan tak sampai.. hiiks

mokwo® said...

salam cek...chomel lah ghupa kek pisang mu...ala2 tapak kaki jek..hihi...hemmm bau nyaaa...walllahh!! campak meh sekeping!

Mas said...

hari nie sy pun buat kek pisang tp sy cmpur dgn coklat chip :)

Chik Mimi said...

Assalam kak nampak sangat sedap kek pisang tu

rahel said...

Kak Cek...
Rahel datang bawak pinggan kecik + teh o,nak makan kek pisang..

Tina Othman said...

sedapnya, kemain byk lg ambik resepi pisang tapi tak terbuat2 pun hehe

ummiaisyah said...

mmmm..wanginya kek pisang kemain lagi!

HomeKreation said...

I like kek pisang!

ijayuji said...

Salam cik cek!! kek pisang sedapppnyerrrr!!!!!! masuk list jugaklah! kita mmg suke buat kek pisang sbb suke bau dia masa tgh bakar tuuu aromaaa dia tuuu aduhhhhh... terbau bau kat hidung ni tgh2 malam gini hihihi... Mekaseh cik cek selalu dtg singgah umah :-) kiat ajerr yg lmbt sikit buat kunjungan sbb siang2 ni kita bz sikit, mlm2 pulak kalau kita thnkan mata ni boleh ler jalan2, klu tak mesti dah terbongkang dulu depan TV..

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak Cek,

Kak, bila klik blog akak jer, terus kuar kat gambar pisang yg bawah sekali tu. Baru jer berkata2 dlm hati,"Mak aiiii.. Gebusnya nampak kek pisang ni bila dipotong". Pas tu scroll naik atas, hehehe,, ooooo..kek pisang cara ke 2 ni.. Patut la gebus jer..hehehe...Tq kak sudi cuba. Naz pun suka buat guna cara yg ni sbb kek jadi lebih ringan dan gebu.. Makan cam tu je pun sedap kan kak..

cik cek said...

Hazila...memang sedap...gebu dan lembutttt....:)

cik cek said...

AbbotCottage....fav kek pisang ke...resepi ada dah...senang je nak buat...nanti try la ya...:)

cik cek said...

Madihah/Ratna...
Sebelum kek pisang tu makin lebam...jom2 try resepi yang sempoi tapi sedap ni...:)

cik cek said...

faa.Rosli...
Dah ada pisang nanti...buat ek...memang sedappp...:)

cik cek said...

Melly....
Siannya....cuma boleh jeling2..pandang...nak amik tak sampai...lenkali akak anto je lah kat Melly...kan..:)

cik cek said...

Mokwo...
sudah terbau ke wangi kek pisang ku...he he...bukan sekeping...berkeping2 boleh cek kirimkan...he he..:)

cik cek said...

Mas...
Kek Pisang campur ngan coklat chips...WoW! lagila sedapnya..:)

cik cek said...

Chik Mimi...
Memang sedapppp....cecuba buat bila ada pisang nanti ek..:)

cik cek said...

Rahel...
Jemput masuk...meh kita makan sesama...sedapnya kan..:)

cik cek said...

Tina...
He he...kali ni amik dah resepi...terus je buat...berbaloiiii...memang sedap...:)

cik cek said...

umiaisyah...
Memang harum semerbak...rasanya...emmm...lembut dan gebusss...:)

cik cek said...

Along...
Best kan kek pisang...buat pun senang...:)

cik cek said...

Salam Ika....
Ramai yang suka kek pisang ni...dari terbuang pisang kat rumah tu lebih baik dibuatkan kek pisang kan...ada gak yg tukang abiskan..he he...
He he....its ok Ika...akak pun mana sempat singgah akak singgah...TQ gak selalu jenguk2 akak kat sini ya...:)

cik cek said...

Waalaikumsalam Nadz....
Haaa...tuan punya resepi sampai dah...nak bagi rasa...lama dah abis kek pisang ni....tq ya Nadz share resepi yang best ni...Memang gebussss...lembut...sedappppp....
lenkali leh buat lagi...:)

CT Delima said...

As'salam Kak Cek sayanggg


masih ada tinggal 2 potong tuk ct kan, terima kasih kak cek..hehehe. Tapi sup ayam berempah tu dah habis, jadi ct tak dapat nak bawakkan, maaflah ya :)

nampak gebu kak kek pisang ni, stok pisang tak ada ni, malam nanti kalau ke pasar malam kalau jumpa buah pisang ct cekutlah sesisih..hehehe

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..gebussnya kek ni...terus teringin nak mencubanya jugaaaaaa