Tuesday, February 14, 2012

SoTo Sempoi.....yg senang2 saje....:D



Assalamualaikum...Salam Kesejahteraan....


Memang selalu dah buat soto sempoi2 ni...he he ...cuma baru kali ni sempat dan ada mood nak amik gambo....soto sempoi sesempoinya...soto biasa2 je....kalau tgk soto yang kengkawan sume buat...sumenya lengkap ngan bergedil sume...Soto sempoi yang dibuat ni tak de sume tu...sebab tu la panggil Soto Sempoi...yang penting sedapppp...dan memang aku suka...Resepi soto ni memang Mel...pembantu ku yang buat....dah dia nak masak ...kita ok je la kan...alhamdulillah ...ada yang tolong masakkan...he he..kita cuma tinggal makan....


SOTO SEMPOI...
Resepi Asal  :  KitchenIsMyWorld

BAHAN-BAHANNYA

A.  Sup Ayam

  • 1 ekor ayam dibelah empat...dicuci...ditoskan airnya...
  • 2 biji bawang besar  *
  • 5 ulas bawang putih  *
  • 7 biji buah keras  *
  • 1 inci halia  *
  • 1 sudu kecil serbuk kayu manis  *
  • 1 sudu kecil serbuk lada hitam  
  • 3 btg serai dititik
  • 2 ketul chicken cube
  • Garam secukup rasa
  • Minyak untuk menumis secukupnya..
  • Air secukupnya utk kuah sup...

B.  Bahan untuk Hiasan

  • Isi rebusan ayam 
  • Nasi Impit @ Mee Hoon 
  • Taugeh 
  • Bawang goreng
  • Kacang goreng
  • Daun Sup dan Daun Bawang...
  • Telur Rebus...dibelah dua

C.  Sambal Kicap

  • Cili Hijau
  • Cili Api
  • Bawang Putih
  • Gula
  • Asam Jawa Pes Adabi
  • Kicap Masin
  • Kicap Manis
  • Kicap Pedas
  • Sedikit minyak untuk menumis

CARA-CARA PENYEDIAANNYA...

A.  Sup Ayam

  • Kisar sume bahan2 yang bertanda  
  • Panaskan minyak.....tumiskan serai bersama2 ngan bahan2 yang telah dikisar tadi sehingga layu dan naik baunya....
  • Tambahkan air secukupnya utk sup .....masukkan ayam....
  • Campurkan bahan2 perasa...garam...chicken cube....lada hitam....biarkan kuah mendidih dan ayam empuk....
  • Kuarkan ayam dari sup....siat2kan isi ayam....tulang2 ayam dimasukkan semula kedalam kuah sup.....biarkan sup direneh dengan api yang kecik.....tutupkan api bila sup siap direneh ( anggaran mereneh sup ni terpulang memasing ya....aku memang suka biarkan sup direneh ngan api yg kecik sekali....bila nak makan lehla tutpkan api ...)

B.  Bahan Untuk Hiasan

  • Siapkan sume bahan2 hiasan Isi ayam disiat2kan...Nasi impit dpotong kiub...Mee Hoon dicelur....Taugeh dicelur sekejap bersama air panas....bawang goreng....kacang goreng....
  • Daun sup dan daun bawang diracik halus...
  • Telur Rebus dibelah dua.....

C.  Sambal Kicap

  • Panaskan minyak didalam kuali..
  • Gorengkan cili hijau...cili api dan bawang putih...sehingga layu..
  • Angkat dan tapiskan minyaknya.....
  • Kisar sume bahan2 yg digoreng tadi bersama gula dan asam jawa pes adabi...
  • Setelah siap dikisar...campurkan ketiga2 jenis kicap...kacau sebati...

Nota  :  Bahan2 utk sambal kicap ni sume main agak2 je ya...sukatan ikut citarasa dan sesedap rasa masing2 ya...



Memang sempoi je kan...dan rasanya emmmm...memang kena ngan my selera...he he...Sesape yang nak rasa Soto Sempoi yang sedap ni bolehla mencuba ya....

Happy & Enjoy Cooking @ KitchenIsMyWorld....



22 comments:

Chik Mimi said...

Sedapnyaaaaaa lama tak menyoto ,heheheh

MULAN said...

lamanya tak buat soto... sedapnya ni..

cik cek said...

Chik Mimi...
Jom la buat ...soto ni sempoi je...:)

Melly Octaviana said...

Siang kak Cik Cek.. bagi lah semangkok lapar nih.. ;)

cik cek said...

Mulan...
Lama dah tak buat...sok2 cubala buat soto sempoi2 ni...memang sedappp..:)

cik cek said...

Melly...
selamat siang....meh2 jemput masuk...leh makan soto sesama...:)

AZLINA said...

Assalamualaikum kak Cek, dtg menjenguk soto sempoi yg tengok pun dah berselera sgt dah ni..untung la ada pembantu yg reti memasak...nk tapau semangkuk bolehhh?

cik cek said...

Waalaikumsalam Azlina...
Bawak Opor daging sekali ke...sedapnya akak tgk...
Ya...sib baik dapat pembantu pandai masak dan memang gemo memasak...lum cakap lagi dia dah masak...he he....:)Jom dtg rumah akak leh makan soto sesama...

Citarasa Rinduan said...

wah!!!
kakakku cek..
lamanya ayu tak singgah sini,. sorry.. kengkangan masa membataskan segalanya..

rindu...

nak soto boleh??suapkan sekali ya, semalam baru cabut gigi.. hehehe

Gee® said...

sempoi tp sodapppp... itu yg penting kann....dh lama tak mkn soto, teringin la pulak

aLoY said...

sempoi kate nye.. kalo sy sempoi tuh xde bahan sampingan.. nih siap ader samabl kicap lg.. kecur tgk.

cik cek said...

Waaa...lamanya tak nampak adikku Ayu cayang intan payung sorang ni...sakit gigi ke...sib baik dah cabut...kalau lum meh akak tolong cabutkan..he he...
Meh2 masuk2..makan soto...leh sembang panjang2 kan...:)

cik cek said...

Gee....
Betul tu...sempoi dan sedapppp...jom mengsoto lak pas ni...he he ..:)

cik cek said...

aLoY...
Memang sempoi ni...ikut2kan kena ada bergedil bagai...ni tak de sume tu...sambal kicap wajib ada...baru ada umphhhh...kan..kan ...:)

ummiaisyah said...

bestnya layan soto ni kak cek...sy bule mkn smpai kembong perut!!

cik cek said...

ummiaisyah....
betul...betul...betullll...akak kalau buat soto tuk bekpas...sampai ke malam la jwbnya dok makan soto...memang tak jemu...sedappp...suka hirup2 kuah supnya....:)

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Cek...Saya pun suka soto..1st time belajar makan soto ni masa mula2 berhijrah ke KL..klu kt kg dulu2 selalu makan mee/mee hoon sup jelah....itu pun versi trg...

cik cek said...

Salam Sue....
soto memang fav akak...boleh kata ujung minggu je buat soto...tapi soto akak sempoi2 je...tak de bergedil pun...tapi tetap habis dimakan...:)

ijayuji said...

Salam cik cek!!! kita nak mee hoon soto!!!! fav kita ni kak, sedapnyerrr! lama tak buat soto, haaaaaaa dah mula dahhhhh hihihi.... menu yg nk dibuat dah berderet ni kak :D

cik cek said...

Salam Ikaaaaa....
He he...leh geng kita...akak pun penggemo soto...boleh mkn berulang2...sukaaa sgtnya....dah pjg ek menu yang nak dibuat...kena ikut turn la kan....minggu ni try la buat soto sempoi akak ni...:)

mala said...

cheq tak blh tengok soto. teringat sesi menyoto dgn member2 masa kat brunei dulu. cheq bawak sambai ... sat gi boleh makan dgn nasi :-)

http://alamroon.blogspot.com/2012/02/sambal-udang-geragau.html

cik cek said...

Mala...meh2 masuk....tak sabo nak rasa sambal udang geragau tu...leh makan ngan nasi...sedapnya....
Nak ngajak makan soto...lama abis dah...lenkali akak buat kita mkn sesama k,,,,:)