Thursday, April 7, 2011

PUDING ROTI DURIAN....

Assalamualaikum.....Salam Kesejahteraan.....

Durian...Durian....sana sini singgah dapo kengkawan....mesti ada menu durian....he he aku pun tak nak ketinggalan jugaklah....buat ni pun dari lebihan Serawa Durian hari tu....tgk roti kat dapo tu kejung dah....silap haribulan boleh masuk tong sampah lagi.....ish2 jangan membazir....So menu kali ni menu campur bahan2 yang dah sedia ada....dari terbuang baik kita buat kuihkan....boleh jugak dimakan....Akhirnya jadila Puding Roti Durian....Bingka Roti pun boleh jugakla.....he he....





PUDING ROTI DURIAN...

BAHAN-BAHANNYA...
  • 6 biji roti burger dibelah dua...disapu butter dan dibakar...
  • 3 biji telur  *
  • 10 sudu besar gula pasir  *
  • 4 sudu besar Maple Syrup...  *
  • 1 sudu kecil vanila esen  *
  • 300 ml lebihan kuah serawa durian....  *
  • 350 ml susu segar  *
  • 70 grams parutan cheese Mozarella...  *

CARA-CARA PENYEDIAANNYA....
  • Campurkan sume bahan yang bertanda  *  kedalam bekas yang sesuai....masak sekejap ngan api kecil hingga sumenya sebati dan gula larut....( parutan cheese hanya guna 60 grams saje....lebihnya digunakan utk taburan atas puding nanti )...
  • Roti yang telah dibakar tadi dipotong sederhana kecil dan masukkan kedalam bahan2 yang telah dimasak tadi....biarkan roti direndam sekejap 10 - 15 minit.....
  • Sediakan acuan yang sesuai....sapukan ngan butter.....
  • Masukkan adunan roti kedalam acuan.....taburkan parutan cheese keatasnya....
  • Panaskan oven 180 darjah C bakarla puding roti lebihkurang 30 - 40 minit atau sehingga puding masak...

Nota  :
Untuk puding roti ni aku cuba dua kaedah membakar....satu cara bakar terus je macam biasa dan satu lagi cara aku guna kaedah "Steambath"....caranya masukkan acuan kedlam bekas yang lebih besar dari acuan puding....tuangkan air kedlm bekas...separuh je sukatan air dari ketinggian bekasnya....bakarlah seperti biasa...saje je mencuba....nak tgk perbezaannya....Kaedah pertama hasil puding lebih garing....kaedah "Steambath"....hasil puding lebih lembap dan lembut....jadi terpulang nak ikut cara yang mana satu k...Aku sekadar bereksperimentasi....bukan pandai sangat pun...he he...


Jom2 makan Puding Roti Durian....nyum..nyum...

 Yang ni aku guna dalam bekas kecik2....bukan ape senang nak makan...

Makan jangan tak makan.....

Abis dah....

Kalau ada yang bertanya...camana kalau tak de serawa durian...camana nak buat puding ni....Jawapannya...he he...aku kena berekperimentasi lagi....nantila bila aku dah cuba buat Puding Roti Durian tanpa guna kuah serawa durian....akan ku kongsikan kat sini....

Resepi ni sekadar berkongsi....maklum sajelah....sana sini org buat serawa durian....bubur kacang durian....tak salah rasanya kita mengubah cara....dari serawa durian....jadi pulak Puding Roti Durian....okla tu kan....Chef kat dapo sendiri....ubah suai jelah yang mana boleh.....kalau berhajat nak cuba....sudi2kanlah.....Ape2 pun....Cooking Is Fun.....Enjoy Cooking.....





10 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

kreatif betul cik cek ni.... dari serawa boleh bertukar wajah jadi puding pulak.. hehe.. kat rumah tu pun ada gak durian yg MIL kirim kat adik ipar... dah siap kopek2 isinya simpan dlm esbox.. nak mkn gitu tak terabis.. so sebelum dia rosak baik simpan frozen dulu dlm petiais.. tunggu weekend nilah kot nak buat something..

cik cek said...

Bling....he he tak semena2 timbul idea bila tgk serawa durian aritu...jadila Puding Roti lak...nak tunggu menu dari Madiha la pulak...bolehla kak cek mintak sikit nanti...he he...

~Norul Mas Hana ~ said...

tak pernah rasa lagi puding roti durian...meh sepotong... hihi =)

Chik Mimi said...

wah kak cek best ni ade bau derian lagi

mala said...

assalamualaikum cik cek - follow u back. tak tahan la tengok puding durian.. :-)

cik cek said...

Hana...meh aa dtg umah kak cek...tak dpt makan puding sembang2 pun ok gak...he he...

Chik Mimi...sana sini bau derian....tak tahan ooooo...last2 jadila puding roti derian...:-)

Mala...Waalaikumsalam...tq sudi singgah dapo kak cek n follow...tak tahan...meh jemput makan...nyum..nyum... :-)

Ayu said...

kak cek,
nak durian aje boleh tak kita tak reti makan durian kalau dibuat bubur ke, kuih ke cake ke..
heheh...tempoyak pun kita tak pernah makan..adakah salah ibu mengandung?..hahahaa..

HaSue said...

wahhhh...sana sini mendurian..ahhh...xleh jadik nih..bak sini sesudu kak..nak merasa..pastu bagi sebekas..nak bw balik umah..nmpk sedap tuh..hihi

Nieza said...

uishhh sedapnya semua demam doyan..kita pun nk cari doyan gak ler...hehe

cik cek said...

He he....memang demam Dorian....

Ayu...ngape tak makan bila buat kuih ke ...bubur ke....rugi...rugi...rugi...kelako je Ayu ni...bukan salah ibu mengandung pun....he he...tak de hal punya kalau nak makan durian je... :-)

Sue....jemput2 amik sebekas....bwk balik rumah...Wah! jauh tu...he he...

Nieza...dah musim durian...jadila demam durian...jgn terlebih sudah makan durian udahle...demam betul jadinya nanti....he he...