Monday, April 4, 2011

ASPARAGUS GORENG + CENDAWAN.....

Assalamualaikum....Salam Kesejahteraan....

Menu ringkas...mudah dan sedap...he he sedap ke....memang sedap....boleh ratah cam tu je....kalau tak nak makan ngan nasi....he he....org2 berdiet sesuai ni....makan sayur je....nasi jangan makan...ye ke berdiet tu....ape2 je la kan....Meh kita tgk resepi simple ni.....




ASPARAGUS GORENG + CENDAWAN......

BAHAN-BAHANNYA...
  • 1 paket kecil cendawan dipotong sederhana kecil....nak dimasak baru dicuci
  • 1 paket kecil asparagus dipotong panjang2...dicuci dan ditoskan...
  • 1 biji bawang besar dihiris kasar2
  • 1 ulas bwg putih ...dititik...diracik...
  • 1/2 inci halia muda...dititik...diracik
  • 200 grams udang dibuang kulitnya...
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar cili sos
  • 1 ketul chicken cube
  • 2 biji cili merah dipotong menyerong...
  • Sedikit minyak untuk menumis...


CARA-CARA PENYEDIAANNYA.....
  • Panaskan minyak dalam kuali...
  • Tumiskan sume bahan2 yang telah dihiris/diracik hingga naik baunya....
  • Masukkan sos tiram....sos cili....dan chicken cube.....kemdian masukkan udang.....
  • Kacau sebati...bila udang dah masak...masukkanlah asparagus.....kacau sebati lagi...boleh ditambah sedikit air....
  • Akhir sekali masukkan cendawan...cuci dulu ya sebelum dimasukkan.....kacau sebati....masak dah...
  • tutupkan api....
  • Siap untuk dihidangkan.....


Asparagus Goreng + Cendawan....kalau makan kat luar ni sepinggan dah berapa harganya....betulkan...masak sendiri lebih menjimatkan.....


Masakan yang mudah kan....kalau kat rumah tu ada anak2 dara yang dah beso panjang....boleh suruh diorg je goreng sayur ni....tak susah pun....hiris2 je bahan2nya.....Mula2 suruh goreng sayur...pas tu bolehla suruh masak2 menu utama pulak.....Alahai!.....anak dara ku yang sorang tu pun susah nak kusuruh bab masak2 ni....cam tak minat je...sok dah khawin kot baru timbul minat....he he....hopefully..... :-)
......Enjoy Cooking.....






2 comments:

Nieza said...

wah sedap ni dua-dua tu nieza suka...suka ratah gitu jer...hehe

cik cek said...

Betul...betul...kak cek pun suka ratah je kalau sayur cam ni...nak2 baru lepas masak...emmm...memang sedap....