Thursday, April 21, 2011

NASI LEMAK BASMATHI PUSA....menu popular org Malaysia....



Assalamualaikum.....Salam Kesejahteraan....

Menu popular org Malaysia....tak kira lah....Melayu...Cina....India....dan sesape sajela yang pernah makan Nasi Lemak....confirm jatuh cinta....Dulu2 zaman kekecik....Nasi Lemak makan utk sarapan pagi je....berbeza zaman sekarang ni....tak kira masa dan waktu....memang boleh jumpa dan makan Nasi Lemak....Sarapan pagi...tengahari ke....makan malam ke....sume pun boleh....memang ngam sangatla ngan selera orang kita......

Sama jugakla kat rumah ni....Nasi Lemak fav sume org...tak yah susah2 hati...atau nak masak yang lain2 kalau dah masak Nasi Lemak ni....Bila eek masak Nasi Lemak ni...lemah tul daya ingatan aku ni...minggu lepas kot....Aku kalau masak nasi lemak suka guna beras Basmathi...suka tgk hasilnya...nasi sebutir2...panjang2....kali ni aku guna beras Basmathi Pusa...tergoda ngan iklan la ni...he he...saje teringin nak cuba...apa bezanya ngan beras Basmathi yang lain....Pertama ...harganya ...Wow! @#$%^&&*()...he he ...mahal jugakla...tapi sebabkan nak rasa...maka beli la....Hasilnya...Superb! .....cantik...menarik....sedappppppp...tak rugi....berbaloi...baloi....



Jom jamu2 mata ngan Nasi Lemak Basmathi Pusa......



Gambo Nasi Lemak tgk dah...nak ajak makan lama habis dah...upsss...sorry eek...resepinya aku copy je dari yg sebelum ni k...kaedah memasaknya....tanak dan kukus....2 dalam 1....konon2 macam nasi lemak kukusla...he he...tapi sedappp ...dan aku suka guna cara ni....


NASI LEMAK BASMATHI PUSA....

BAHAN-BAHANNYA
  • 4 cawan beras Basmathi Pusa Jenama Jasmine
  • 6 cawan santan (aku guna santan cap ayam brand)
  • Garam & sedikit gula secukup rasa (secubit gula dalam nasi....sekadar mengikut petua org lama)
  • 3 helai daun pandan disimpulkan
  • Halia 1/2 inci dititik
  • 2 ulas bawang putih dititik


CARA-CARA PENYEDIAANNYA
  • Beras basmathi dicuci bersih kemudian direndam untuk lebihkurang 1 - 2 jam....pas tu beras ditoskan....
  • Campurkan garam dan gula ke dalam santan....kacau sebati....masukkan kedalam beras dan tanaklah nasi seperti biasa....jgn lupa ya masukkan daun pandan kedalam beras tadi....
  • Sediakan kukusan....setelah nasi baru saja masak...(kalau masak dalam rice cooker...bila lampu merah kat luar periuk nasi tu baru je bertukar 'keep warm' )....nasi tadi cepat2 digemburkan dan alihkan kedalam bekas lain untuk dikukus....masa ni masukkan halia dan bawang putih kedalam nasi....masukkan kedalam kukusan dan kukuslah lebihkurang 20 - 25 minit.....nasi siap ditanak/dikukus....
  • Nasi digemburkan perlahan sebelum dihidangkan.....

Nota  :
Tenik memasak ni macam mengelat je kan...dua teknik memasak digabungkan dan menjimatkan masa ...sebab aku penah cuba masak nasi lemak kukus dulu....agak leceh dan amik masa...so hasilnya...timbulla idea ni....mungkin ramai org kat luar tau teknik ni....cubalah...hasilnya tak mengecewakan....seakan nasi lemak kukus....nasinya berderai sebiji2...dan yg pasti tak berkerak dibawahnya....so tak membazir....gebu dan lembut....



SAMBAL TUMIS IKAN BILIS...
 
BAHAN-BAHANNYA....
  • 50 grams ikan bilis....digoreng garing....jgn over garingla pulak...he he
  • 1 labu bawang besar....dibelah 8 @ 10....aku memang suka belah kasar2 dari dihiris bulat ...
  • 1 labu bawang besar    *
  • 1 ulas bawang putih     *
  • 8 sudu besar cili kering paste   *
  • 1 sudu kecil belacan serbuk maggi  *
  • 2 sudu besar gula pasir
  • 1 sudu besar gula melaka
  • Garam secukup rasa....
  • Minyak masak secukupnya untuk menumis...

 
CARA-CARA PENYEDIAANNYA....
  • Kisar sume bahan2 yang bertanda  *
  • Panaskan minyak didalam kuali...
  • Tumiskan sume bahan2 yang telah dikisar tadi sehingga naik bau.....
  • Kecikkan api....kacau selalu bahan2 yang ditumis....biarkan dimasak perlahan...
  • Masukkan gula pasir...gula melaka dan garam secukup rasa....kacau perlahan lagi sehingga pecah minyak..tambahkan sedikit air....masukkan pulak bawang yang dibelah/dihiris kasar....
  • Akhir sekali...bila sambal dah pekat sikit masukkanlah ikan bilis yang telah digoreng tadi....
  • Tutupkan api....siap untuk dihidangkan....
Nota  :
Ikan bilis nak goreng lebih pun tak pe...tak yah masuk sume dalam sambal tumis...boleh makan cam tu je ngan nasi lemak...

 
 


Beras Basmathi Pusa Extra Panjang....memang pun....ukuran panjang nasi bila dah masak memang panjang dari beras Basmathi biasa...puas hati ...he he...sesape berhajat cubala ya....dijamin sedappp masak guna beras ni....
Menu Popular cam ni...sume org tau kan...aku sekadar berkongsi cara....Enjoy Cooking....n Enjoy Eating bak kata Nuridah.....My Little Kitchen... setuju...setuju...dah Enjoy Cooking kenala Enjoy Eating pulak....










12 comments:

Along Maklong said...

mmmm.. nampak sangat menyelerakan..
tapi kan maklong ni keturunan indon kut.. sebab maklong kurang suka makan nasi lemak.. nak masak lagilah tak suka.. hahaha..

Nieza said...

kak, sedapnya tgk nasi lemak ni...order 1 set kak...terliur dh ni..hehe

RynaHakimi said...

Nak mintak nasi lemak 2 pinggan bleh kak cek?? 3 pinggan bleh jgk, wat tambah..untuk sy n suami..heheh..hari ni tak masak, tapau kat kedai je =P

cik cek said...

Maklong tak suka nasi lemak?...Rugi...rugi..rugi...cubala rasa...confirm jatuh cinta....:-)

cik cek said...

Nieza....

Orait...nasi lemak 1 siap...nak kak cek poskan ke...he he =)

cik cek said...

Ryna...

No hal punye....berape pinggan pun boleh...settle...jap eek kak cek kena masak lagi ni...yg ni lama habis dah...=)

Wattie said...

Salam Cik,
Td baru jer tengok kat rumah Nur, cepatnya Cik pulak buat. Sedap nampaknya ni... minta sepinggan

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak cek..
nasi lemak mmg forever feberetlah walaupun kdg2 kolesterol ada sikit naik tp degil nak gak mkn.. hihihiih.. tu dia penangan nasi lemak.. betul kata kak cek tu.. skrg ni nasi lemak boleh dpt bila2 masa tak kira waktu... zaman sy skolah2 dulu.. nasi lemak ada pagi2 je org jual....

cik cek said...

Salam Wattie....

He he...musim Nasi lemak pulak....moh2 makan nasi lemak....2 pinggan pun boleh...he he

cik cek said...

salam Madiha...

Yg byk kolestrol tu la jugak yang kita sukaseler makan kan...nak wat camana tekak tu dah sedap je makan nasi lemak...he he....selera org kita....

✿❤Cik Izan❤✿ said...

hai...salam kenal..^__^ suka blog nih, boleh belajar msk...

cik cek said...

cik Izan...

hai...salam kenal2 jugak dari kak cek....sama2 kita kongsi2 resepi yang ada...:-)