Thursday, February 3, 2011

NASI BERIANI....daging....

As per request....from anak bujangku Atiq....." lama dah ibu tak masak Nasi Beriani...." "okey....esok ibu masakkan...."............ :-D

Dulu-dulu kalau nak makan nasi beriani..kenala p kedai mamak....atau pun p kenduri khawin....Sekarang ni semenjak dah tau macamana nak masak nasi beriani....bila2 teringin nak makan je dah boleh buat sendiri....Mula2 nak belajar masak nasi beriani ni suspen jugak kalau2 tak menjadi....first time buat....he he tak reti pun nak letak color2 kat nasi tu....belajar camana nak letak color tu dari Abg Atan...abg ku yang duduk kat Kuching tu....he he thanks Abg Atan....abgku yang terror masak......kalau tak diberitahu macamana caranya mestila aku tak tahu nak buatnya....sedikit ilmu memberi seribu makna....ntah bila agaknya dapat makan homemade roti canai Abg Atan lagi......

Memang banyak kali dah buat Nasi Beriani ni....taklah terror mana pun...buat setakat yang aku tau je....Nasi Beriani ku simple je...Nasi Beriani ni ada macam2 cara nak memasaknya....sana sini ku click cari resepinya...aku pun tak ingat dah resepi awal yang pernah aku cuba dulu...nak cara yang susah ....cara yang senang sumenya ada....Aku buat tentunya resepi yang paling mudah dan simple....cuma ape yang perlu dibuat kena nak rajin sikit je.....he he he....kalau rajin banyak bolehla ikut resepi yang susah....dari segi rasa....he he ...kenala orang lain komenkan....kalau aku....ok je....sedappppp....he he....angkat bakul sendiri nampak....mana ada....org2 yang makan komen sedapppp....so sedappp la tu.....he he he....Camana nak buat Nasi Beriani ni....jom2....kita tengok.....

Menu Makan Malam
  • Nasi Beriani

Lauk-Pauk
  • Kari Daging Kambing
  • Daging Nasi Kandar

Sayur-sayuran
  • Acar Rampai
  • Ulam-ulaman....menu wajib ada....he he he...
Minuman
  • Air Oren

Jom makan-makan Nasi Beriani kita..... :-)
 He he ....makanan pun nak kena berposing sebelum dimakan....
 Posing lagi.....
 Posing....jangan tak posing....he he he...
 click....click...click....lagi
NASI BERIANI DAGING.....

BAHAN-BAHANNYA
  • 4 cawan beras basmathi....dicuci....direndam 2 - 3 jam....kemudian ditoskan....
  • 4 cawan air + 1/2 cawan susu cair....aku guna susu cair Ideal
  • 150 - 200 grams daging lembu yang dihiris nipis....daging ni tak perlu banyak pun....he he aku pun agak2 je sukatannya....
  • 1 peket Perencah Nasi Beriani Maggi
  • 1/2 biji bawang besar dihiris halus *
  • 2 ulas bawang putih dititik dan dihiris halus *
  • 1 inci halia dititik dan dihiris halus *
  • 3 biji buah pelaga *
  • 1 inci kulit kayu manis *
  • 1 - 2 kuntum bunga lawang *
  • 10 biji kacang gajus
  • 1 - 2 biji tomato dipotong dadu
  • 2 chicken kiub
  • 2 helai daun pandan dicuci dan disimpulkan....
  • 11/2 sudu besar minyak sapi + sedikit minyak masak
  • Garam secukup rasa....
  • Perwarna Kuning Telur secukupnya....

Perencah Nasi Beriani yang aku guna....aku memang selalu guna perencah Maggi ni...kena ngan selera...

Perwarna Kuning Telur...aku suka guna jenama ni....Star Brand....


CARA-CARA PENYEDIAANNYA
  • Panaskan minyak sapi + minyak masak dalam periuk...
  • Tumiskan sume bahan2 yang bertanda * sehingga naik baunya
  • Masukkan tomato dan juga kacang gajus....dikacau sebati....
  • Masukkan perencah Nasi Beriani Maggi....kacau sebati...api kecik je k....
  • Masukkan daging.....kacau selalu....biarkan daging sebati dengan perencah dan empuk sedikit....
  • Pas tu boleh masukkan sukatan air + susu cair....masukkan chicken cube dan garam secukup rasa....
  • Bila air mula mendidih....bolehla masukkan beras yang telah dicuci...direndam...dan ditoskan tadi....kacau lagi k....masukkan daun pandan....
  • Tanaklah nasi sehingga masak....kalau guna periuk nasi elektrik...masukkanlah terus periuk nasi kedalam bekasnya...dan biarkanlah sehingga nasi tanak secukupnya....
  • Setelah nasi tanak/masak ......buatkan lubang2 kecik diatas permukaan nasi....gunakan chopstick pun boleh...
  • Celupkan chopstick kedlm perwarna kuning....cucukkan semula kedalam lubang2 kecik yang dibuat tadi....
  • Tutupkan semula periuk nasi....biarkan nasi masak secukupnya.....sebelum nasi dihidangkan bolehla digemburkan nasi tadi....siap untuk dimakan dah.....

Memang resepi nasi beriani ku tak susah nak membuatnya.....maaflah kalau caraku mungkin berbeza ngan resepi orang lain....memasak ni ikut naluri hati....he he....aku lebih suka mempermudahkan cara....Ape yang penting rasanya tak jauh bezanya dengan Nasi Beriani yang pernah aku makan sebelum ni....Mungkin tak setanding Beriani Gam atau bermacam jenis Nasi Beriani yang sedia ada.....tapi memadailah....berbaloi rasanya memasak untuk hidangan keluarga ....saudara-mara...maupun rakan taulan tersayang.....Hasil air tangan kita sendiri kan.....Asalkan sume orang gembira dan masakan kita mengenyangkan sume orang....alhamdulillah....aku puas.....Happy Happy & Enjoy Cooking..... :-D



Cuba pandang betul2 ape yang ada kat pinggan makan anak daraku Mimi....he he....menu wajib ada....makan Nasi Beriani pun mesti ada ulam....ulam jering lagi tau!....memang fav.dia....



To Be Continued......

Kari Kambing....Daging Nasi Kandar.....Acar Rampai....tungguuuuu....for the next entry....  :-)







2 comments:

farhana shuib said...

Akak..saya nk share resepi..thanks

farhana shuib said...

Akak..saya nk share resepi..thanks