Wednesday, February 23, 2011

SAMBAL TUMIS IKAN BILIS....macam-macam boleh....

Sambal Tumis Ikan Bilis....alaaa...resepi biasa2 je ni....saje je letak kat sini...Sambal Tumis Ikan Bilis ni selain jadi menu wajib makan ngan Nasi Lemak...boleh jugak dijadikan pencecah...Makan ubi rebus cecah ngan sambal tumis ni....emmmm...pas tu minum pulak ngan air kopi....Aduhai! teringat zaman kecik2 dulu....rindu....Lempeng.....cekodok ikan bilis/udang....malah roti pun sedap dimakan ngan sambal tumis....

 
Sambal Tumis Ikan Bilis...dah disimpan semalaman...lagi sedap rasanya...tak habis jangan dibuang...nak lebih tahan lama simpan dalam freezer...berbulan tahan....Boleh jugak dijadikan inti bun...puff...dan jugak pau....memang boleh dipelbagaikanlah.....

 
Ada lagi yang sedap dimakan ngan Sambal Tumis Ikan Bilis ni....ape tu....he he...aku dulu pun tak pernah makan....bila dah khawin ngan org N9 ni....macam-macam boleh.....Mula2 baru khawin dulu cam pelikla pulak....bila rasa.....emmm....sedap....sedap......
Rebus pucuk ubi.....makan cecah ngan sambal tumis ikan bilis ni......he he....confirm nak cecah lagi....Makan pulak ngan nasi panas....Wow!.....boleh bertambah selera makan....Semenjak tu kalau rebus pucuk ubi....sambal tumis ikan bilis mesti ada....kena komplen ngan cik abg kita kalau tak ada....hu hu hu....

 
Sambal Tumis Ikan Bilis....
Pucuk Ubi Rebus....
 
 
SAMBAL TUMIS IKAN BILIS...
 
BAHAN-BAHANNYA....
  • 50 grams ikan bilis....digoreng garing....jgn over garingla pulak...he he
  • 1 labu bawang besar....dibelah 8 @ 10....aku memang suka belah kasar2 dari dihiris bulat ...
  • 1 labu bawang besar    *
  • 1 ulas bawang putih     *
  • 8 sudu besar cili kering paste   *
  • 1 sudu kecil belacan serbuk maggi  *
  • 2 sudu besar gula pasir
  • 1 sudu besar gula melaka
  • Garam secukup rasa....
  • Minyak masak secukupnya untuk menumis...

 
CARA-CARA PENYEDIAANNYA....
  • Kisar sume bahan2 yang bertanda  *
  • Panaskan minyak didalam kuali...
  • Tumiskan sume bahan2 yang telah dikisar tadi sehingga naik bau.....
  • Kecikkan api....kacau selalu bahan2 yang ditumis....biarkan dimasak perlahan...
  • Masukkan gula pasir...gula melaka dan garam secukup rasa....kacau perlahan lagi sehingga pecah minyak..tambahkan sedikit air....masukkan pulak bawang yang dibelah/dihiris kasar....
  • Akhir sekali...bila sambal dah pekat sikit masukkanlah ikan bilis yang telah digoreng tadi....
  • Tutupkan api....siap untuk dihidangkan....
 Nota :
Aku selalu air nak rebus pucuk ubi tu aku campurkan ngan garam dan minyak sikit....hasilnya warna pucuk ubi tak jadi lebam....cantik je....
 
 
 
Bawang besar...bawang putih...cili kering paste & ikan bilis goreng....
Bahan2 tumisan dah pecah minyak....
 
 
 
 
Memang bahan2nya tak banyak untuk masak Sambal Tumis Ikan Bilis ni....cuma aku kalau masak sambal memang amik masa lama masa proses menumis bahan2 sambal ni....dan minyak agak lebih sikit...masak memang sampai betul2 pecah minyak....maknanya cili yang ditumis tu betul2 masak...aku bukanlah pandai sgt pun....he he...mana boleh lawan chef2 terror kat luar sana...cuma sekadar berkongsi sedikit sebanyak pengalaman yang ada....
 
Nak tau macamana rasanya pucuk ubi rebus dimakan cecah ngan sambal tumis ikan bilis....sila2lah mencubanya k....tak akan menyesal....he he.... Sambal Tumis Ikan Bilis....macam-macam boleh....



.......Enjoy Cooking......



 
 

 

 

No comments: