Friday, December 2, 2011

Tauhu Isi....apa tu....



Assalamualaikum...Salam Kesejahteraan....


Balik awal dari opis hari ni...dah keboringan tahap maksimum kat opis tadi...singgah kedai jap beli barang dapo yg mana perlu....Mel pesan suh beli taugeh....ngan tauhu yg siap dah digoreng dalam peket...nak buat Tauhu Isi...Tauhu Isi????....cam Tauhu sumbat tu ke...sama ke...hampir sama tapi tak serupa...
Rasanya...emmmmm....memang sedappppp....
Tauhu Isi ....Medan mari...jom kita tgk resepinya.....


Mel cakap....Tauhu Isi sedap dimakan ngan cili api....biar betul....aku pun cubala...makan tauhu isi berulamkan cili api...perghhhh....fuhhhhh...sedapppppp rupanya...he he...tak pedas ke....ntah le ek...masa aku makan tak la terasa kepedasannya sgt...mungkin cili api yang aku makan ...cili api muda kot...kalau betul2 cili api kampung...mau berasap telinga....he he...ada berani nak makan ngan cili api....

TAUHU ISI....
Sumber Resepi  : KitchenIsMyWorld...

BAHAN-BAHAN A..untuk inti...
  • 100 gm udang basah...( dibuang kulit dan dipotong kecil2...dicuci dan ditoskan..)
  • 1 biji carrot...( dihiris memanjang...dicuci...ditoskan...)
  • 100 gm taugeh.. ( dicuci..ditoskan...)
  • 1 biji bawang merah *
  • 2 ulas bawang putih *
  • 3 biji buah keras *
  • 1 genggam udang kering *
  • 11 biji cili padi *
  • 1 ketul chicken cube
  • Sedikit minyak untuk menumis.

BAHAN-BAHAN B...adunan untuk menggoreng Tauhu Inti

  • Tauhu kosong bergoreng secukupnya...*( tauhu pok...selalu guna untuk masak mee kari..saiz tauhunya kekecik je....)
  • 3 sudu besar tepung beras *
  • 3 sudu besar tepung gandum *
  • 1 sudu besar gula *
  • 1 sudu kecil garam *
  • Air secukupnya untuk membancuh tepung....adunan jgn pekat ya...cair sikit....
  • Minyak secukupnya untuk menggoreng....

CARA-CARA PENYEDIAANNYA ..A..untuk Inti....

  • Kisar sume bahan2 yang bertanda *
  • Panaskan minyak didalam kuali....tumis bahan yg telah dikisar tadi sehingga naik baunya dan agak layu kekuningan.....
  • Masukkan udang yg telah dihiris kecil2 tadi...gaul sebatikan ngan bahan2 tumisan....tambahkan chicken cube...kacau sebati lagi...masukkan carrot....akhir sekali masukkan taugeh....masak lagi sehingga kering dan pekat....siap dah inti untuk tauhu isi....

CARA-CARA PENYEDIANNYA ...B....adunan untuk menggoreng Tauhu Isi...
  • Campurkan sume bahan2 yang bertanda *
  • Tambahkan air secukupnya....
  • Tauhu kosong yg telah siap bergoreng...dibuatkan lubang....masuk/sumbatkan inti kedalam tauhu...
  • Panaskan minyak secukupnya didalam kuali....
  • Celupkan tauhu yg telah diisi inti tadi kedalam bancuhan tepung...
  • Gorengkan tauhu berinti sehingga berwarna perang keemasan....angkat dan toskan minyaknya .....
  • Siap tuk dimakan....

Nota :
Tauhu Isi enak dimakan panas2....cecah ngan sambal kicap ke...sos cili ke...kuah kacang pecal pun boleh...sume pun sedap....
Tauhu yang digunakan adalah tauhu pok...yang selalu guna bila masak mee kari...tauhunya kekecik je....nak timakasih kat Maklong dan juga Zaliedana yang bagitau nama tauhu ni...Tq ya...

 

 Menarik jugak resepi orang Medan ni...kita kat sini panggil tauhu sumbat...diorg lak panggil tauhu isi...hampir sama tapi berbeza cara membuatnya....sekurang2nya aku dapat tau jugak cara diorg masak...jadi ku kongsi2kan kat sini....sesape teringin nak rasa...kenala cuba buat ya....

 
 Kekenyangan aku dibuatnya petang tadi...alhamdulillah syukurrr....Menu minum petang yang sedap dan enak dimakan...Atiq memula tak nak makan..sekali dah makan..emmmm...abis sepiring dimakannya...he he...lenkali kena rasa dulu tau....

Happy & Enjoy Cooking @ KitchenIsMyWorld.....





42 comments:

Kak Rose said...

nampak sangat yummy... makan ngan cili api? wah! mau berasap tinger ni...

suker dengan resepi yg simple2 cenggini...tq for sharing ya!

Melly Octaviana said...

ini tahu isi seperti kat Indonesia.. love it so much... bagi saya 5 boleh.. hehe

cik cek said...

Kak Rose...
Serius...cek cuba mkn ngan cili api...sedapppp lak tu..pas sebiji..sebiji cek makan...fuhhh...memang kena tul ngan selera....:)

MULAN said...

memang sedaaapppp tapi tak tahan tengok bahan2 & cara nak buat... panjang bebenor... masa duduk vietnam, dok ngendeng kawan indonesia tu je.. asal sebut je, dia akan buat.. jahat saya..

kalo duduk dekat kak cek, saya akan ngendeng jugak.. heheh..

cik cek said...

Melly...
Memang resepi dari seberang...pembantu rumah kak cek yang buat...seronok gak dapat belajo resepi dari tempat lain kan...berkongsi ilmu kan...

cik cek said...

Mulan...
Tulis je panjang...buatnya senang je...sedap lak tu...bab makan ngan cili api tu yang paling best...
Kalau dekat tak yah ngendeng pun...confirm kak cek dah ketuk pintu ghumah Mulan ....he he..:)

rahel said...

sama la kita Kak Cek...suka mkn tauhu sumbat dg cili hijau..sedap banget..

cik cek said...

Rahel....
Memang sedap kan makan berulam cili...pedas2 pun sedappp...:)

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum kak cek..
sedapnya nie.. diana suka sgt makan menu mcm nie.. tp jarang buat sndiri.. lain kali kena buat sndiri juga nie nmpknya.. baru puas hati kan akak.. bole bubuh inti tu banyak2.. ;)

cik cek said...

Walaikumsalam Diana...
Ya kan..bila buat sendiri..puas hati..buh inti byk2...pas tu paling best...puasnya makan...leh ulang2 ..he he..:)

Along Maklong said...

cek.. maklong konfiuslah..
tahu yg selalu boh kat mee kari tu ke..?
nampak sgt sedap.. nak cuba jugak.. bila rerajin nanti..

cik cek said...

Mak Long...
Betullah tu...tauhu yang tula...he he..Memang sedap maklong...kena makan panas lepas goreng...fuhhh...rangup je...makan ngan cili api...memang sedapppp....

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

cik cek Kita pun suka tauhu.Tak kira la masak apa pun janji tauhu.

Zaliedana said...

Kak cek tauhu nih sama jns ke ngan tauhu pok yg mkn
ngan mee kari tuh..Tauhu tu kecik2 kan..Nmpk sedap sgt tuh..Wow mkn ngan cili padi,maunyer berasap tinge..

cik cek said...

Ya kan kak rose...tauhu ni masak apa pun sedap ....:)

cik cek said...

Zaliedana...
Ya ...ya ...tauhu tula...maap ya kak cek tak tau nama tauhu tu...memang kekecik je tauhu tu...memang bestttt...makan ngan cili api...sedapppp...
Tq ya bagi tau kat kak cek nama tauhu tu...he he...:)

quinnie said...

wah menarik la resepi ni...saya tak pernah goreng tauhu bersalut tepung cam gini...boleh cuba nih...sedapnya..suka tauhu..makan gitu tak yah cicah sos pun sedap..hehehe

Amie said...

ooo...resepi baru yang kita nampak ni, pasal cili api tu... teringat makan tahu Sumedang waktu pi Pulau Jawa hari tuh...tahu digireng dadu makan dengan cli api hijau idup2! tapi tahu di sana sedap2lah.

Treat and Trick said...

Nampak sedap tahu ni, kalau dekat boleh minta Cek tapaukan...


http://treatntrick.blogspot.com

EmbunRosaliza said...

Assalam cik cek, amat menarik resipi ni, saya kalo beli utk buat mee kari satu peket besar tu, guna sikit je, yg lebih selalu membazir je, pas ni kalo beli boleh buat gini. Sedap nampak tauhu isi tu cik cek

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Nampak crup...crup...ni..kalau akak ratah habis dengan cili sos...hem anta cikit kat umah

Gee® said...

sedapnya wat minum petang.... terlior la pulak

cik cek said...

Q...
Memang pun makan cam tu tak yah cecah ngan son pun sedap gak...tapi paling best makan berulam cili...fuhhh...memang sedaplah...:)

cik cek said...

Amie...
Resepi ada dah...nanti try buat...senang buatnya...sedap pulak tu...memang best makan ngan cili...

cik cek said...

Treat & Trick...
Kalau dekat dah lama kak cek kirimkan...sedappp...:)

cik cek said...

Waalikumslam Rosa...
Pas ni tak yah membazir lagi...bila ada lebih dari buat mee kari...boleh buat tauhu isi pulak...senangkan buatnya...dan paling best sedap dimakan...

cik cek said...

Kak paty....
Emmmm....nanti cek anto k...baru goreng punya lagi...krup..krap...makan depan tv...he he

cik cek said...

Gee...
Memang sesuai sgt tu...ptg ni boleh la buat...santai2 leh makan tauhu isi...sedapppp...:)

dZana said...

akk pernah buat ,, tapi fail.. habus terburai semua isi perut.. cantik jer cik cek buat...

dZana said...

ooo.. tak perasan guna tauhu pok yer.. akk guna tauhu biasa jer.. tu yg tak mjadi..

lina said...

salam cek - Ya ALLAH nampak sgt sedap...masuk list dulu :)

Acik Erna said...

cik cek..acik suka ni sedap..pernah beli dipasar ramadhan bulan puas hari tu..setiap hari beli..sebab suka makan..

Mamasya said...

Aslmkum Cik Cek slmt berhujung minggu

Meh tukar tauhu isi dgn kuih cek mek...sama2 boleh minum ptg.....kat sini tak da tahu...teringinnya nak mkn tauhu....

Kakwan (K1) - citarasawan said...

Selamattt pagii chekk,, K1 mmg takut ngan cili padi,, nk wat nnti K1 buang bijinya,, kurang sikit asap telige kuar hee hee...

KOALAJEPONG said...

salam kak cek...mmg menggoda btl tauhu sumbat tue...tp ina kurang skit tauhu...hubby mmg suka sgt tauhu...tk pernah cuba tauhu sumbat...nt nk try la resepi kak cek...letak lak cili api...mmg kena la ngam tekak hubby

Wattie said...

Salam Cik Cek,
Menarikla resepi ni, tak pernah makan lagi. Mesti berdesiu telinga dibuatnya...tapikan lagi pedas lagi kick kan....

anymz said...

salam cik cek,akak suka ni..memang akak suka makan tauhu..pucuk tauhu lagi akak suka makan..:)

menu kita sama la..akak pun buat tauhu gak tapi ciskek tauhu..cuba lah..kalau berani.hehehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

tauhu... sebarang tauhu mmg feberet sy kak cek.. hehe.. kelakarnya dulu2 husband tak suka mkn tauhu.. tp skrg dah pandai dah & kdg2 tauhu goreng tu dia boleh mkn gitu jer... tp kena rendam dlm air garam dulu pastu goreng garing2lah utk dia.. mesti sedapkan tauhu isi ni... sy masih simpan resepi tauhu poket belum terbuat2 lagi... haii.. entah bila nak buat..

Lieya said...

WA wa waaaa dapnyeeeeeeeeee

chikadakbiru said...

salam cikcek..menarik yer resepi nih...tq for sharing..kite save dulu...suke resepi yg mengunakan tauhu..fav seisi keluarga..

JaSSNaNi said...

kak cek, sedapnya tauhu isi ni. tak pernah try wat lagi.. and tak pernah nampak pun sblm ni ada resepi camni.. yg paling latest tauhu bakor la.. hehehe betul2 ketinggalan zaman la nani ni kan.. hikhik,, buat malu je,. kak cek, nani amik resepi ni,, nak wat gak nanti kalau sampai seru.. thanks ya share kat sini.. berbuah2 idea tengok rakan2 masak....

Nieza said...

lama tak mkn tauhu sumbat ni...teringin la pula dok sini tauhunya tak menarik sgt nak buat tauhu sumbat.