Sunday, December 18, 2011

Daging Kambing Massala Berkerisek....



Assalamualaikum....Salam Kesejahteraan....



Nasi Arab Berempah sudah terhidang....makan bersama dengan Daging Kambing Massala Berkerisek...Resepi asal ku amik dari Buku Masakan 1 Hari 1 Resepi dari Chef Hanieliza....dan resepi ni hasil gabungan 2 resepi jadi satu....he he he...maaf ya Chef Liza....tapi...yg bestnya...hasil gabungan ni tak mengecewakan...sedappppp....Resepi asal Daging Kambing Massala tidak menggunakan  kerisek...jadi idea mencampurkan bahan ni ku amik dari resepi Kari Kambing...juga dari buku masakan yang sama...rasanya tak salahkan.....meh kita semak resepinya.....

DAGING KAMBING MASSALA BERKERISEK....
Resepi Asal  :  Buku Masakan 1 Hari 1 Resepi dari Chef Hanieliza
Salinan/Olahan  :  KitchenIsMyWorld

BAHAN-BAHAN A
  • 500 gm daging kambing...dipotong kecil...dicuci bersih...ditoskan airnya...
  • 2 biji kentang...dibelah empat setiap sati biji
  • 1 biji tomato...( ku guna tomato cherry...)
  • 1 pokok daun ketumbar...( ku tak guna...tak de dalam stok...)
  • 2 sudu besar serbuk kari
  • 1 sudu kecil jintan manis
  • 2 cawan santan...( ku guna 1 kotak santan Ayam Brand...)
  • 1 cawan air....
  • 2 sudu besar kerisek...bancuh sedikit dengan air..
  • 3 sudu besar minyak masak
  • Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN B...Dikisar
  • 4 biji buah keras
  • 2 labu bawang besar
  • 4 ulas bawang putih
  • 2 inci halia
  • 2 inci kulit kayu manis


CARA-CARA PENYEDIAANNYA..
  • Daging kambing digaulkan bersama rempah kari dan jintan manis....perapkan selama 30 minit...
  • Panaskan minyak dan tumiskan bahan2 kisar sehingga wangi...
  • Masukkan daging kambing dan daun ketumbar...masak sehingga pecah minyak..
  • Masukkan kentang..tomato dan air...masak sehingga sume bahan lembut...
  • Masukkan santan ...kerisek...garam secukup rasa...biarkan sehingga pekat dan pecah minyak...
  • Sedia untuk dihidangkan...



Resepi yang ringkaskan...sape pun boleh buat....kalau tak nak dicampurkan ngan kerisek pun ok je....saje nakkan rasa yang sedikit berbeza...tu yang ku campurkan ngan kerisek...ala2 rendang lak rasanya bila ditambah kerisek...apa2 pun thanks to Chef Hanieliza...kongsi resepi yang mudah...ringkas dan sedapppp...


Utk resepi acar mentah...rasanya sume org tau kan...he he..lagi pun aku buat main cecampak je bahan2 nya...ada carrot...timun...cili merah dan hijau...nenas....kira jadi jela kan....lenkali la kot ku kongsikan....
Selamat berhujung minggu sume......happy2 selalu....
Hujung minggu yang sepi utk aku kat sini...bila anak2 sibuk....hubby yang sentiasa sibuk...aku...sebagai isteri....dan juga ibu....kena sentiasa dan selalu memahami setiap situasi...bukan senang utk jadi isteri solehah...isteri merangkap ibu yang cemerlang....buat apa saje yang terbaik untuk family.....
Happy & EnjoyCooking @ KitchenIsMyWorld......

24 comments:

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam cikcek...alamak...daging kambing ya...favourite ni tapi cuma boleh jamah aje...kalau...tak hospital la jawab..akak kalau kambing ni selalu curi2 makan dari anak akak..kalau dia orang tahu...habis... akak

cik cek said...

Salam kak Paty....yaaa...cek pun tak leh mkn bykkkk...sesikit boleh...tak tau lah ngape...hubby pun sebenonya tak leh nak makan sgt...tapi memang fav dia...kalau dah masak...confirm mkn byk...jadi menu kambing sesekali je masaknya...:)

rahel said...

Salam Kak Cek...sedapnya lauk hari ni..lapar pulak tengok..hehe..

quinnie said...

salam kak cek..sedapnya kak kari kambing...saya tak pernah masak kambing sebab takut tak sedap bila masak sendiri..hehehe

cik cek said...

Salam Rahel....he he..Rahel...ni lauk 2 minggu dulu...baru sempat masukkan n3 hari ni...tapi memang sedap ...bila letak kerisek..cam rasa rendang pun ada...:)

cik cek said...

Salam Q...
Akak pun sesekali je masak kari2 kambing ni....seselalu tak leh...sat lagi ada yang mabuk...he he...tapi sedap gak bila letak kerisek...sedikit kelainan tapi best...:)

Amie said...

Selamat tengahari Ci cek,
alahai kamben... suka makan kamben tapi sekali sekala aje,

Melly Octaviana said...

Photo nya menggugah selera sekali.. sedap nya.. slurrp

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Cik ce nak cicah dengan roti arab .Mesti sedapkan???

Acik Erna said...

cik cek..ramai yang kata makan nasi arab dengan lauk daging kambing lagi sedap..tapi tu la..acik tak makan daging kambing..

Wattie said...

Assalamualaikum Cik Cek,
Waaa sedapnya daging masala tu, rasa cam nak cubit cubit meratah cam tu aja

mala said...

sedap ni kak cek kalau ada lebih boleh cicah roti!

Quay Po Cooks said...

Sedap sangat!! saya tak makan kamping, saya masak dengan daging lembu:D YUMMY!

cik cek said...

Salam Amie...dah malam baru balas komen...he he...kak cek pun tak selalu masak2 daging kambing ni..sesekali je...bila betul2 teringin...:)

cik cek said...

Melly...
Kena try masak ni...sedapppp....ala2 rendang rasanya...:)

cik cek said...

Kak Rose...cecah roti arab...emmmm...sesuai sangatnya...:)

cik cek said...

Acik....
Tak dinafikan....nasi arab yg dimasak bersama daging kambing memang sedap...kak cek pernah makan..cuma akak lum berani lagi nak masak daging kambing campur ngan nasi tu...he he...lenkali kot...:)

cik cek said...

Waalaikumsalam Wattie...
Kalau sebelah rumah dah lama kita leh ratah sesama kan..:)

cik cek said...

Mala....sesuai sangat cecah ngan roti...:)

cik cek said...

Hai! Quay....
Daging lembu pun sedappp...
Tq Quay singgah ke sini...salam kenal dari cek...

JaSSNaNi said...

assalamualaikum.. selamat malam kak cek.. nani datang malam2 ni sbb tak dapat nak tido lagi.. datang tengok kak cek wat per.. ehehehe..

wahhhhh sedapnya daging kambing tu.. nani tak boleh sangat2 nak makan kambing.. selalu pening.. kalau ade dinner kambing golek baru nani makan sikit2.. tu pun setahun pun ada 2 or 3 kali je makan kambing.. hehehehe..

JaSSNaNi said...

assalamualaikum.. selamat malam kak cek.. nani datang malam2 ni sbb tak dapat nak tido lagi.. datang tengok kak cek wat per.. ehehehe..

wahhhhh sedapnya daging kambing tu.. nani tak boleh sangat2 nak makan kambing.. selalu pening.. kalau ade dinner kambing golek baru nani makan sikit2.. tu pun setahun pun ada 2 or 3 kali je makan kambing.. hehehehe..

cik cek said...

Waalaikumsalam Nani...
Ngape tak leh tido...tak sihat ke...kalau tak sihat kena makan ubat tau..bykkan rehat...
kak cek tgh dok tgk tv ni...
Kak cek pun daging kambing ni makan sesikit je...lebih2 kang rasa bengap kepala...tapi macam Nani ckplah...daging panggang golek2 tu is the best....:)

HaSue said...

salam kak cek..rindu sama akak tau!
nampak menyelerakan sungguh daging kambing masala ni..nasi arab akak yg 6 bintang tu pun dah terliur haa.. ada masa nanti nak cuba gak la nasi arab tu..hehe