Wednesday, December 21, 2011

Puding Kastard Berkuah.....



Assalamualaikum...Salam Kesejahteraan...

Puding Kastard Berkuah....fav anak bujangku Atiq...tak jemu2 makan...kalau balik kampung ...mesti pujuk2 nenek kat Muar tu suruh buat....Atiq cakap..." Puding nenek buat sedapppp..." Ayat beli jiwa la tu....Puasla nenek melayan hajat cucu yang sorang ni....he he he....sayanggggg nenek...:)
Puding yang simple dan sedap...amik resepi kat MyResepi....puding ni pun byk versi....tapi aku buat yg hampir serupa ngan mak buatlah...kang kalau buat versi lain...anak bujang ku tu confirm complain....ngape tak macam nenek buat.....Amboi!....suh buat sendiri kang baru tau...he he he....

 

Terimakasih pada yang empunya resepi ...minta izin linkkan resepi kat sini...dan mohon maaf ya...ada sedikit olahan yang ku buat pada resepi ni...ape2 pun suka puding yang ringkas dan sedap....
Jom semak2 resepi...

PUDING KASTARD BERKUAH...
Resepi Asal  :  missima@Myresipi.
Salinan/Olahan  :  KitchenIsMyWorld

BAHAN-BAHAN A - Kastard
  • 1 cawan tepung kastard
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 5 cawan air
  • 2 - 3 sudu besar  susu pekat
  • 2 - 3 sudu besar gula pasir

BAHAN-BAHAN B - Kuah Kastard
  • 1 tin susu cair IDEAL
  • 1 tin air..( aku guna tin susu cair IDEAL...)
  • 4 sudu besar gula dan 4 sudu besar susu pekat...( rasa manis kuah terpulang pada citarasa memasing ya...sukatan susu pekat dan gula sekadar anggaran yang aku gunakan....)
  • 1 biji kuning telur...( aku tak letak...)
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 2 sudu besar tepung kastard ...( campur dan bancuhkan dengan sedikit susu cair @ air....)

    BAHAN-BAHAN C - Hiasan

    • Fruit Cocktail @ Nata De CoCo @ apa saje buah2an dalam tin yang disukai...


    CARA-CARA PENYEDIAANNYA..

    A. Kastard
    • Masukkan tepung kastard kedalam periuk..campurkan garam...gaul sebati
    • Campurkan sume bahan2 cair....kacau sebati...
    • Tuangkan bahan2 cair kedalam periuk berisi campuran tepung kastard....kacau sebati....
    • Masak bahan2 kastard diatas api kecil...menggunakan senduk kayu...kacau selalu sehingga adunan kastard pekat berkilat...
    • Bila adunan kastard mula meletup2....matikan api...
    • Tuangkan adunan kastard dalam bekas yang bersesuaian....
    • Setelah siap acuan/bekas diisi...biarkan sejuk...sebelum dimasukkan kedalam fridge...
    Nota :
    Aku menggunakan coklat mould...sebagai acuan utk puding kastard ni...sebelum digunakan...lalukan acuan dengan air...renjis2kan acuan...jgn dilap keringkan..biarkan ada sedikit2 air didalam acuan.....
    Masukkan adunan kastard kedalam piping bag...berhati2 ya..sebab adunan kastard masih panas....gunting sedikit dihujung piping bag.
    Picitkan adunan kastard dalam coklat mould...pastikan kitchen glove dipakai ketika proses ini dilakukan ....

    B.  Kuah Kastard
    • Masukkan sume bahan kedalam periuk...
    • Masak kuah sehingga gula larut dan kuah agak pekat sedikit....siap dah ...tutupkan api....

    C. Hiasan Puding

    • Letakkanlah bahan2 hiasan didalam puding yang dihidangkan bersama kuah kastard.. jika suka boleh juga dicampurkan dengan air jus buahan2 dalam tin yang digunakan....



      

    Kebiasaannya puding kastard ni memang tak manis...sebab kuahnya dah manis...cuma aku tambahkan sikit lagi sukatan susu pekat dan tambahkan sedikit gula dalam puding kastard ni....hasilnya..emmmm..sedang2 elok je...manis sgt pun tidak...lemak2 manis buah je...bila dimakan bersama kuah..dan fruit cocktail...memang kena dan serasi....sedapppp....


    My hubby...tgk tu ...beria2 suh kita amik gambo...katanya..b."cepat2 amik gambo..leh letak dalam blog..".Amboi!...nak join the blogging2 club ke...Ha ha ha....gambo real punya...tak sabo2 nak makan puding...gaya asal boleh je kan ....he he...kena paksa makan tu..... :D

     
      
    Macam2 rupa dan bentuk ada....suka...aku suka...selain senang nak dihidang...makan lagilah jadi senangnya...tak muak bila makan kekecik ni...tau2 dah habis semangkuk....mankuk kecik je...he he....Atiq....emmmm...no complain....makan...makan dan terus makan...Asalnya...kastard tu aku buat separuh adunan je...kuah aku buat tuk satu adunan...sekejapan je dah abis...Buat lagi separuh adunan...tu yang ada dua kaler...1st badge kaler kuning...2nd badge kaler hijau....Tuuu diaaa...mendapat sambutan hangat kat rumah...lenkali boleh buat lagi....lagi dan lagi....:)

    Happy & Enjoy Cooking @ KitchenIsMyWorld...

    28 comments:

    tun_telani said...

    kak cek.. suka tgk mcm2 bentuk ada. mmg buat comel2 lg berselera makannya.. resepi ni sama ngan mak mertua tun nyer. kalau mama tun, puding kastad dia manis sket, pastu kuah dia manis2 buah je. dua2 pun sedap ^^

    Tina Othman said...

    sedapnya

    WarisanBonda said...

    hehe comelnya.geram nak amek satu...betul2 nampak cam menarik sebab berkilat2...

    cik cek said...

    Tun....
    Bila cecomel lagi senang nak makan...senang lak nak hidang...ya...ada mcme versi puding ni...mak akak selalu buat versi ni...puding kastard kurang manis...kuahnya manis...boleh pilih nak buat yang mana satu kan...dua2 pun sedappp...:)

    cik cek said...

    Tina...
    Memang sedapppp...jom layannnnn...pudingggg...:)

    cik cek said...

    WarisanBonda...
    Cantik dipandang sedap dimakan...he he...angkat bakul sendiri la pulak...tapi memang sedapppp...:)

    Ucu Faridah said...

    terasa kt tekak betapa sodapnya puding tu...
    nak2 kalau bubuh buah2..buat muka tabal ucu tamah 3 x..ha..ha...

    Acik Erna said...

    cik cek..acik nak komen gitu le..macam2 rupa dan bentuk ada..rupanya tuan rumah dah tulis kanhe he..cantik dan menarik rupanya..

    Melly Octaviana said...

    sama dengan anak saya ,selalu buat makanan yang seperti nenek masak,tapi nanti rasa tak sama macam yg nenek masak langsung complaint..
    cantik kak puding nya,pasti segar yah di makan apalagi kalo cuaca sedang panas..slurrp

    Liza said...

    kak cek...bestnya, terasa dah kat tekak ni....comel2 pulak tu...geram tgk..

    sitiezahim said...

    ada model tuh yg tambah berseri..hihihi

    Amie said...

    hallamk...dah petang ni, tertinggal bas tadi... ada lagi ke...adeeehhh..kempunan kalau tak dapat, alamat melelehlah sepanjang jalan balik ni.

    Antan Bertingkah said...

    Sedapnya...dah lama tak buat...

    mala said...

    ooooohhhhhh! I like the green one!

    Wattie said...

    Salam Cik Cek,
    Ya Allah sedapnya nampak puding tu, kalaula dapat segelas, alhamdulillah syukur nikmat....

    Wattie said...

    Salam Cik Cek,
    Ya Allah sedapnya nampak puding tu, kalaula dapat segelas, alhamdulillah syukur nikmat....

    CT Delima said...

    AS'Salam Kak cek


    Ni lah dessert fav ct dan seisi rumah. Tapi Hubby lah paling suka sekali makan. cun2 nya mould yang kak cek guna tu. ada juga ternampak tapi tak ingat kat mana..hihihi

    Ni orang sakit datang ni kak cek. nak juga merasa puding kastard berkuah so yummyy! kecur pulak malam2 ni ..glupp!

    amboi abg sayang kak cek baru ni nampak muka..hihihi

    EmbunRosaliza said...

    Assalam cik cek, mesti sedap sampai buat 2x, akk saya bekenan yg bentuk ketupat tu, agar2 ketupat ke mama heheh.

    Kalau dpt semangkuk ni bestnya

    JaSSNaNi said...

    Assalamualaikum.. kak cek, nani pun wat puding kastard gak.. kat umah.. tapi datang sini nak cuba kak cek punya gak lah.. cantek2 dan macam2 corak ek.. creatifnya.. nani punya tak la se gah sangat.. ehehehe.. camne kak cek wat wane hijau tu? kastard kan kalau masak jadi kuning.. isy isy.. pelik ni..

    anymz said...

    apo tak ckp ado puding di somban nun..boleh akak ke sanun..huhu..fav akak ni cek..

    Nur-nba said...

    Salam. Hi Kak Cek, terima kasih banyak atas ucapan tahniah dari akak..

    Wah sporting sungguh husband Kak Cek.. Faham benar dia dengan minat isterinya. Puding Kak Cek ni sungguh menikam kalbu.. Nak rasa sikit?? hehe..

    Mamasya said...

    Aslmkum Cik Cek
    comeiilah kastad isi dlm bekas kecik gitu...dg warna hijaupun ada...menarik. puding kastad ni mmg favorit tambah mkn sejuk2.

    sudipVSsenduk said...

    teruja betul tengok kastad kiut-miut, entah bila la saya dapat buat secantik & sesedap tu..

    nazamohdnizam said...

    ibu..comelnya kastardkastard tu..kalau cenggitu,syg nk mkn laa..hehe..ibu,anakmu yang berada jauh diperantauan nih kecur la tengok puding ibu nih..nak jugakkkk!hehe :)

    Adiweyah said...

    Assalamualaikum cik cek, sedapnya puding kastard tu...dah lama Fie tak buat...hiasan pun cantik..

    Norhanita said...

    kak..apsal sy buat x jd ye.. kastard mcm x nk keras.. bubuh dlm mold tu.. x dpt bentuk yg sy nak.. agak2 sebab apa ye

    Liza Hashim said...

    Sgt menarik, thanks for sharing. Blh try buat nnt.

    nyanyisunyi said...

    Salam Kenal
    lama dah cari resepi kastard berkuah ni..dulu selalu buat tp bila resepinya hilang dah tk rajin buat sebab tk berapa konfiden..yg ni sebiji serupa cuma yg sy punya tk letak susu pekat..

    t.kasih ye..nk cilok..hehe