Wednesday, May 4, 2011

NASI GORENG DAGING BASMATHI....



Assalamualaikum ......Salam Kesejahteraan....


Nasi Goreng....menu yang ringkas tapi mengenyangkan....kalau nama Nasi Goreng....emmmm....memang my family fav.....tak kira  masa buat nasi goreng ni....kekadang buat tuk breakfast...dan kekadang tu lunch ke dinnner ke pun leh masak nasi goreng ni....selalunya kalau ada nasi lebih semalam...leh la buat tuk breakfast....

Utk menu nasi goreng kali ni aku kena masak nasi....sebab tak de nasi lebih pun ....he he...dan yang ada kat rumah masa ni cuma 3 org je...Mr. Hubby tak de....he he kalau ada cik abg sayang kita ni...mana cukup nasi goreng je....haaa...kena ada menu tambahan....Sambal Sardin ke...Sambal Tumis ke...
Jom kita tgk resepi mudah ni....




Menu sampingan Ayam Sambal Kicap......emmm...best makan ngan nasi goreng....



NASI GORENG DAGING BASMATHI....

BAHAN-BAHANNYA...
  • 2 cawan/pot beras basmathi
  • 3/4 biji bawang besar  *
  • 2  ulas bawang putih  *
  • 3/4 inci halia  *
  • 7 - 9 biji cili api  *
  • 1 - 2 biji cili merah  *
  • 125 grams daging lembu dipotong kecil2....dicuci dan ditoskan airnya
  • Sayur campur...( sukatan ni agak2 ya....kes terlupa nak timbang...he he..)..cuci dan ditoskan...
  • 1 paket perencah Nasi Goreng Ayam jenama Adabi
  • 1 ketul chicken cube maggi..
  • 1 batang celery dipotong dadu...
  • Garam secukup rasa
  • Minyak secukupnya utk menumis...


CARA-CARA PENYEDIAANNYA....
  • Beras basmathi direndam sekitar 30 min - 1 jam.....pas tu masaklah seperti biasa....kemudian sejukkan sebelum digunakan utk masak nasi goreng....hasil nasi goreng lebih cantik berbanding kalau kita guna nasi yang masih panas lagi....
  • Ketka nasi masih suam2..masukkan perencah nasi goreng ayam adabi dan digaul rata dan sebati....ketepikan...
  • Kisar sume bahan yang bertanda   *  .....
  • Panaskan kuali...masukkan sedikit minyak utk menumis.....tumis sume bahan2 kisar sehingga naik baunya...masukkan chicken cube....dan juga garam secukup rasa...ditumis sebati....
  • Masukkan daging ....kacau sebati lagi....bila daging dah lembut...dan bahan tumisan dah pecah minyak....masukkanlah nasi yang telah digaul sebati ngan perencah nasi goreng ayam adabi tadi...
  • Kacau dan gaul sebati nasi bersama bahan2 tumisan bercampur daging.....masukkan lah sayur campur dan juga celery....bila sume dah bergaul sebati...dan nasi kelihatan berderai....ok siap dah....
  • Boleh dihidangkan....siap utk dimakan....

Aku memangla gemo guna beras basmathi...utk buat nasi lemak ....kali ni sebab nasi lebih tak de...jadi aku saje masak beras basmathi utk buat nasi goreng kali ni....kelakonya anak bujang ku ingat aku masak nasi beriani ....he he tipah tertipu....Lagi pun kalau tak diguna stok beras basmathi tu...takut lelama simpan tak elok lagi beras tu pulak....
Rasa nasi goreng ni.....emmm....memang lebih sedap berbanding guna beras biasa....cubala nanti ya...he he..menu yang amat biasa ni...tentunya kengkawan dan pembaca kat luar sana dah tau camana nak masaknya atau pun lebih byk idea camana nak masak nasi goreng....aku sekadar berkongsi rasa....

KitchenIsMyWorld....EnjoyCooking....EnjoyEating....



8 comments:

bobhandburry said...

Salam kunjungan.. sedapnya nampak pakai beras basmathi.. singgah la ke blog saya ;)

http://www.zuwairiaiman.com

cik cek said...

Salam dari kak cek...

Terimakasih atas kunjungan....Insyaallah kak cek akan berkunjung nanti :)

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak..
sekali pandang mmg mcm nasi beriani... diana pun kena tipah tertipu gak ler nmpknya yer akak.. hehehehe.. x perna mkn lg nasi goreng beras basmathi... nnt boleh try resipi akak nie... ;)

cik cek said...

Waalaikumsalam Diana...

He he...Diana pun tipah tertipu jugak ke....alaaa...siannya....tapi memang rupa dia seakan2 nasi beriani pun....rasanya...emmmm...tak rugi tau kalau Diana cuba...memang tak sama ngan beras biasa...nanti cuba eek....:)

Mas said...

sedappnya nasi goreng guna beras brasmathi....

cik cek said...

Salam Mas...

Confirm sedap...hasil kejadiannnya cantik...berderai2 je nasi tu...bila makan tak sedo asyik betambah...he he :)

HaSue said...

mmg nampak sdp aje nasi goreng tuh kak..kalo ngadap nih sure lupa diri jap..haha

cik cek said...

Sue...memang sedap...dan memang lupa diri...tengok2 dah berpinggan menambah....:)