Thursday, December 9, 2010

2 Muharam 1432.....semalam adalah sejarah....hari ini adalah kenyataan...esok adalah perjuangan....cam biasa dengo je ayat ni... :)

 Salam Maal Hijrah.....cptnya berganti tahun....hari ni hari kedua bulan Muharam.....yg selalunya aku tak ingat kalau tak cuti ..... tgk paper ....oooo dah tahun 1432..... masa zaman sekolah2 dulu ingatlah jugak .....isk2 ....memang tak patut.....memang tak patut pun..... Kalau kalendar yg biasa sambutan tahun baru ni punyalah dahsyat....meriah sana sini.....bulan Islam....sunyi sepi....ngape eakk.....tepuk dada tanya selerala....ape2pun.....bila tahun dah berganti....umur pun bertambah....maka berhijrahlah kita.....harap2 tahun ni lebih baik dari tahun yg sebelumnya.....aminnnn......


 17 Julai 2010.....Hari ulangtahun cousin....Jamaliah.....panjang umur ..murah rezeki....happy selalu.... Red Velvet topping ngan cream cheese and chocolate ganache....emmmm....sedapnya hingga menjilat jari....he2 sorryla ya....puji diri sendirila pulak....anyway hope Jamaliah happy masa dpt kek ni.... :)
Comel tak kek ni....resepi cam biasa dari joyofbaking.....


Selalu dok tgk kat internet.....cutenya diorg decorate sugar cookies....teringin jugakla nak buat....inilah hasilnya yg tak seberapa....bolehla kot untuk pertama kali mencuba....buat cookies ni...kena sabar byk2....kalau tak...tak lehla buat....kena tekun dan rajin juga creative....


Masa baru2 khawin dulu selalu tgk mak mertua buat kuih ni....tanya ngan mak kuih ape ni....mak ckp kuih bumbai....byk versi nama kuih ni....ada jugak org panggil kuih bakar kemboja...ada jugak kuih bingka pandan....ape2 jelah....yelah masa aku kekecik dulu mak aku buat kuih bakar pandan....hampir serupa tapi tak sama....mak mentua aku masak guna cara tradisional....guna dapo kayu lagi....pas tu atas tutup, letak sabut kelapa....wah! susahnya proses masak dia.....tapi rasanya.....emmmm.....layan sedap....kalau ada durian mak akan campur ngan durian....lagila sedap.....terliurla pulak....aku masak guna microwave je....mengelat....tak aci kan....rasa dia tak leh lawan kuih yg mak buat....org lama...tula kepakaran dia.....antara kuih fav hubby lagi.....kenala belaja buat kan....thanks to my mother in-law...jadi sumber inspirasi aku nak cuba buat kuih ni...

uupss! sorry ada gambo pisau pulak kat atas ni....mencacatkan pandangan...

30 Julai 2010......Panjang umurnya...panjang umurnya....panjang umurnya serta mulia...serta muliaaaaa....Happy BirthDay to meeeee.....hu hu.....selalu buat kek tuk org....birthday seniri....kenala buat seniri....oklah tu...... German Chocolate Cake....
Makan sama2 staff kat office.....suke sume dapat makan kek.....ceria....cheeeesssse.......click.... he he...posing kat pantry.....macamla tak ada kat tempat lain....

Tetiba terasa nak makan lempeng kalau dalam bahasa org putihnya 'pancake'.....nothing special about this menu....tapi sedapnya bila makan cecah ngan sambal tumis....sedapkan....
Kuih Seri Muka.....makan kuih ni confirm muka jadi berseri-seri..he he....warna bahagian pulut tu saje ku letak warna biru....nampakla lain sikit....lagila naik serinya.....


 Anak dara ku suka kuih ni masa dia kecik2 dulu.....dah beso ni berubah selera kot....tak ghemo sgt makan kuih yg manis2 ni....ikut mood dia jugakla....kalau makan pun tak banyak....buat syarat je....
Hujung tahun 1987 ....kalau tak silap....lupa2 ingat....aku penah duduk kat kuching sarawak sama abg and familynya....kononnya nak cari kerja kat sana...last2 jadi penganggur terhormat....he2 tak kisahla tu...jauh berjalan luas pandangan banyak pengalaman....tak gitu...gitu...gitu..gitu...seingat aku masa kat sana....masa hariraya rumah diorg penuh ngan macam2 jenis kek lapis...seronoknya tgk...macam2 corak dan colour....wah! hebat diorg ni....aku pernahla tolong kakak ipar aku buat kek lapis sarawak ni...mak ai! lamanya nak siap....sehari suntuk kat dapo mengukus kek ni.....nak makan kejap je ngap...ngap...ngap...habis dah....setelah berpuluh tahun baru minat tu dtg nak buat kek lapis ni.....tarra....jadi jugak akhirnya.....janganla dibandingkan ngan diorg yg dah terror2 buat decoration kek ni....aku cuma budak baru belajar......kalau salah mintak diampunkan.....he2.....mintaklah ditunjukkan....

   kek lapis sarawak menguji kreativiti dan kesabaran setiap individu...

Titamisu ....Tiramisu....Tiramisu....fav anak bujangku.....


Red Velvet lagi....taktaula....aku memang suka masak kek ni....mungkin sebab warnaya yg merah tu kot....cuma kali ni aku dah modified sikit teknik2 memasaknya....simple modified je....selalunya red velvet ni regu dia topping ngan cream cheese....kali ni toppingnya tu ku masak sekali ngan keknya....hasilnya....jadilah dia RED VELVET MARBLE BROWNIES WITH CREAM CHEESE....rasanya....emmmm....tak leh nak stop makan....he2 untuk mereka yg berdiet dinasihatkan takleh makan kek ni banyak2.....confirm naik berat badan.....
First time cuba buat Barbie Doll Cake.....mould dia beli kat Amore e'bake....suspen jugak kalau2 tak jadi....sekadar memenuhi permintaan sicomel Arini.....nak celebrate birthday ngan kawan2 kat tadika....( birthday dia lum sampai lagi....) sebab nak cuti sekolah kenalah buat awal.....bertungkus lumusla membuatnya.....yayyyy...menjadi......fuhhh....lega.....punyala exited esoknya Arini nak bawak ke tadika.....aku lagila.....puas....dapat melayan keinginan seorg anak ...... :)
Sweet Bun....sweet bun...kalau ni fav anak daraku mimi....kuar je dari microwave....dia tak tunggu lagi...ngap...ngap ...ngap....

Nama asal kuih ni Congo Bar....resepi memang click saje diujung jari....byk blog aku tgk yg dah cuba resepi ni....cam menarik je untuk dicuba....ape2 pun thanks kepada yg empunya resepi.....maaf banyak2 maaf ya....resepi asal tak ada pun topping cream cheese tu....aku je pandai2 menambah ala2 cam marble brownies ...he2 kalau pasal2 mengubah....menambah....akulah orgnya.....ampun ya....jangan marah....yang penting rasanya....sedaapppp.....
Cukup dulu sampai kat sini....fuhh....kalau nak letak sume gambo masak2 aku ni satu hari pun tak habis....jemu pulak org tgk dan nak baca sembang aku yg ntah ape2.....sebelum org makin muak....baik aku stop dulu....sok2 ....boleh sambung lagi.......salam blogging dari aku....salam blogging?...ada ke....boleh aje...mataku dah semakin kecik.....zzzz....

1 comment:

nazamohdnizam said...

ibu buat naza kecur air liur kat sini tengok all my favourite!adoiyaiii~hehhehhe..*rase cam nak terbang balik je..*haha