Sunday, December 26, 2010

MACARONS

Mula-mula dengo nama ni pun aku pelik....ape kebendanya tu....he he...maklum sajalah bukan makanan orang kita....macam biasala...anak buah ku Ili lah yang mengintroducekan aku pada cookies ni....dia memang rajin explore makanan yang pelik2....anyway thanks again Ili for all your ideas  about food....kalau tak cik tak akan tau dan tak pernah tau....dan yang paling penting tambah ilmu....
Puaslah aku buat research pasal cookies ni....click sana sini....macam2 cara dan teknik...akhirnya aku cuba jugakla buat.....ini hasilnya untuk kali pertama....


He he....rupa cookies ni pun aku tak penah tgk.....confirm tak jadi....dari segi rupa dan rasa... jauh panggang dari api....:-(


 Hasilnya....untuk percubaan kali kedua....seiras je rupanya....masih tetap tak jadi...hu hu....makin besemangat aku nak mencuba lagi.....gagal sekali bukan bermakna terus gagalkan..... :-(


Lebihkurang 3 hingga 4 kali aku try buat cookies ni....letih jugak rasanya....tapi biasalah aku ni....selagi tak menjadi aku mesti buat lagi sampai sukses......Yayyyyy.....akhirnya untuk kali yang ke 5 rasanya.....tarrra....comelkan rupa cookies ni......


 Pistachio Macarons.......baru je kuar dari oven....bila tgk cookies tu ' berkaki 'dan cantik kembangnya....yes! yes! yes!..... :-)


Macam rupa burger pun ada....he he....Pistachio Macarons with chocolate ganache filling...


 Puas hati sangat bila usaha kita sukses....cuma Ili tak dapat nak rasa...masa ni Ili dah balik.....hu hu....lainkali cik buat lagi bila Ili datang rumah cik k.....

Macarons mesti ' berkaki ',ringan & rapuh, pemukaannya licin dan dalamnya berongga....kalau tak....bukan Macarons la namanya....jadila macam cookies yg biasa kita buat tu....nak hasilkan ' kaki ' tula yang susahnya (pada akula...yg tak mahir ni).....arrghhh...frust bila tak jadi....tapi tak ada yang mustahilkan.....he he....jadi jugak Macarons aku akhirnya..... :-)

Kalau-kalau berhajat nak mencuba.....sila rujuk resepi yang aku ikut kat sini k...http://www.mytartelette.com/2009/05/recipe-creme-brulee-pistachio-macarons.html ......dah tengok resepinya ke......ada berani mencuba.....he he....kalau kita tengok bahan-bahannya memang tak banyak dan simple je.....mungkin orang lain buat sekali je terus jadi....tapi aku....ha ha ha....sampai habis telur kat dapo aku gara-gara nak buat cookies ni....bahan asas memang putih telur....tapi harus tahu teknik yang betul nak membuatnya.....mencabar sungguh.....cookies ni kalau tak silap asalnya dari Italy....tabikla kat diorang ni....boleh buat cookies yg cute hanya dengan menggunakan bahan2 yang mudah je.....memang macam2 rasa dan rupa macarons ni...clickla kat website ni....cute sangat macarons diorang....berseni sungguh.....
Rasanya.....emmmm.....sweet sgt....mungkin tak berapa kena ngan selera aku....lain orang lain seleranyakan....nak rasa ....kenala cuba buat.....kalau nak beli....he he kat Seremban Town ni rasanya macam tak ada je....tapi tak taulakan...mungkin ada tapi aku tak jumpa kedainya.....
Inilah yang pertama dan terakhir setakat ini aku buat macarons....belum sampai seru nak buat macarons ni lagi......tak tau la esok lusa datang balik mood dan musim nak buat macarons.....
Apa-apa pun.....enjoy cooking.....

No comments: