Tuesday, December 14, 2010

KUIH DANGAI....

Isnin....7 Muharam 1432H...

Fuhhh....patutnya lagi tadi dah siap masukkan new entry untuk hari ni....he he...dari tadi aku dok sibuk menggodeh nak membetulkan blog aku ni.....arghhhh....berair mata ku dibuatnya....almaklum sajalah org yg tak mahir macam aku ni....seronok tgk blog org lain yg cantik2....tak pela lainkali aku godeh2 lagi.....jomlah kita tgk ape yg ada kat 'my world'....

Kuih Dangai....mesti ramai yg tak tau....memang kuih org dulu-dulu....selalunya diorg bakar dalam acuan bunga pecah lapan tu....tapi microwave ku tak leh masuk acuan tu....nanti masuk 'hospital' lagi....paham2 jela microwave ni....tak lasak dan sensitive....hu hu hu....gara2 penah guna acuan ni masuk dalam microwave....3 kali microwave ku masuk 'hospital'....nasib baik minor injury je....kalau tak parah aku.....he he...

ni rupa kuih dangai sebelum dibakar....


 tarra....siap dah dibakar....


 tak teringin ke....he he aku je yg suka kuih ni....



 kuih dangai vision homes.....


Resepinya simple je.....jom kita tengok.....

BAHAN-BAHANNYA
  • 3 cawan padat kelapa parut muda (putih dia je tau....)
  • 1 cawan tepung pulut
  • 4 sudu besar gula pasir
  • 2 sudu besar gula melaka yg telah diracik halus
  • 1/2 sudu kecil garam
  • sedikit air...
CARA-CARA PENYEDIAANNYA

1
Kelapa parut digaul bersama tepung pulut...garam dan 2 sudu besar gula pasir...gaul rata dan digemburkan sambil direnjiskan sedikit air...
2
Bahan yg di gaul dibahagi kepada dua bahagian....
3
Sediakan loyang ( saiz atau bentuk loyang ikut citarasa memasing k )...sapukan shortening kedlm loyang...masukkan bahagian pertama kedlm loyang....dimampatkan tapi jangan terlalu padat sgt...memadai ditekan sikit2 je....taburkan baki 2 sudu besar gula pasir ngan 2 sudu besar gula melaka....lapiskanlah bahagian yg kedua diatasnya....tekan2kan ...jgn tekan padat sgt k....renjis2kan air keatasnya.....
4
Panaskan oven 180 darjah celcius.....bakar selama 20 - 25 minit.....permukaan kuih akan kelihatan keperangan sedikit....emmmm....masak dah la tu...he he....biarkan sejuk....bolehla dipotong....

Mak2 kita dulu memang kreatif kan....bahan2 simple je....boleh buat kuih macam2 jenis dari menggunakan bahan yg sama.....rasanya?....nak tau kenala cuba buat....aku memang suka sgt kuih ni....ada jugak org letak kaya dibahagian tengahnya....terpulang pada selera memasing.....rindu pulak kat arwah mak.... :(  selalu masak kuih ni masa aku kecik2 dulu....masa tu nama kuih ni pun aku tak tau....siannya aku....makan je tau....emmmm.....sedaaaappppp.....mana ada mak masak tak sedap kan.....kita pun dah jadi mak....jadi masakan kita mestilah sedap....he he....ye ke.... :)
























No comments: