Monday, December 6, 2010

For the first time.....

Hai! aku org baru....ibarat baby baru lahir....he2 tak pandai pun nak buat blog....anak yg tlg buatkan....thanks alot to Naza.... luv u...muaaah....hari ni Isnin Dec 6 2010...for the first time aku celoteh kat sini....banyak yg nak dikongsikan....tentunya bab masak2....bukan terror pun....tapi suka sgt kalau dok kat dapo....hilang sume masalah... ' kitchen is my world '.....sehari kalau tak jenguk dapo tak sah....kalau sakit pun (  he2 tentunya yg masih boleh bgn )...mesti nak ke dapo....penawar penyakit.....untuk akulah....lain org lain caranya....bagi aku memasak semcm satu terapi.....tak percaya....cubalah.....nak2 masak pulak ngan kasih sayang...wah! jiwangla pulak.....emmmm.....tapi itulah yg aku rasa bila kat dapo comelku....happy...lega....puas....teruja.....sume ada..... :)
My hubby ' Golf Addict ' aku pulak dah jadi ' Cooking Addict ' fairla kan....masing2 ada hobi....kekdg my family sampai tak larat dah nak mkn....takpela kan dari tak ada ape nak mkn....he2 yg tu lagi susah... Start suka kat dapo ni dari zaman anak dara lagi....cuma benar2 jatuh cinta since last year....mulanya sibuk buat kuih raya sendiri...sebelum ni main tunjuk2 je kat kedai atau order je ngan kengkawan....sejak dari tu tak toleh belakang dah....kat dapo aku penuh ngan bahan masak....sepatah kata anak2....dapo ibu ni dah mcm kedai runcit....he2...memang pun....stok brg2 masak tak leh tak ade...resah aku nanti...parah2...ape2 pun itulah aku skrg ni.....happy being a wife with two kids....beso2 dah anak aku.....bahagia ngan cara aku....ape itu.... COOKING .....jom join ngan duniaku.....


Eh..eh...tesilapla pulak letak gambo....ingat nak letak gambo masak2 aku....he2 org tak arif sgt bab2 IT nila jadinya....dah telanjo letak...introducekan sape gerangan kat bwh ni.....didie namanya....gambo ni setahun dulu....masa ni kecik bebeno....la ni dah jadi ibu mithali....baru je dpt anak 4 ekor....lain kali aku letak pulak gambo anak2 dia.....kat rumah memang byk kucing....hobi family aku....tak pernah kat rumah ni tak ada kucing....sejak aku kecik....sampai khawin....sampai dah ada anak....sampaila skrg.....murah rezeki kata org tua....aminnnn....mudah2han....lari topik pulak....dari bab masak2 pegi bab kucing....okla kan.....
                                                                                                                                               
  
lenanya didie tido......mimpi ape tu didie...




MY WORLD.............sepintas lalu........

Menjamu mata......nak jamu selera lama dah masak2 sume ni.....setahun dulu.....tak cantik mana...resepi byk amik dari blog2 masak yg ada timakasih bebyk sebab sudi kongsi2 resepi....mcm aku yg tak terror ni ikutlah resepi yg ada....... inilah hasilnya..... emmm...enjoy sgt....


Red Velvet Cupcake...thanks to my anak buah ili for her idea of this nice cupcake...kalau dia dtg rumah memang byk cadangan dia bagi suruh cuba kuih pelik2 yg dia penah makan....kalau tak cuba kita tak taukan...amik resepi ni dari joyofbaking kalau tak silap....pertama kali cuba exited sgt....yummy sedap sgt ..... fav...sume org....but not my hubby....tak suka modern cake.....gemo kuih2 tradisional....kaswi his favourite..... tapi tak memenuhi citarasanya setiap kali aku masak....he2.... practice makes perfect ..... skrg ok dah ....thanks 'abg'....kalau tak kerana dia minat mkn kuih kaswi.....sampai skrg rasanya aku tak pandai buat ....he2....




 My first cupcake ..... buat ngan anak2 dan anak buah....berserabut tgk decoration dia ....he2 masa ni tools nak decorate pun tak lengkap....guna ape yg ada kat dapo tu.....janji tertunai hasrat dihati nak buat cupcake...yahooo....jadi jugak akhirnya.....walaupun ghupanya.....macam2 ado.....aku makin teruja.....



Menu simple for breakfast....Sardine Puff ..... senang je ... guna pastri ready made ...byk jual kat Tesco....Jusco pun ade ....itulah yag paling dekat kat rumah....favourite anak bujangku Atiq .....selalu bwk bekal  balik Politeknik....gerenti habis....


 Apam pisang pulak ..... menu org lama ....cuma penampilan org baru .....sekali pandang mcm muffin pun ada... yg pasti rasanya tetap apam pisang....yg mak2 kita selalu buat masa kecik2 dulu....kalau dulu mak buat dalam loyang beso....pas tu di potong2.... rasanya.....sedappppp....


 Talam Keladi Berlauk.....amik resepi dari Chef Hanieliza ....tq ...tq....tq. Chef....sume ckp sedap.....memang sedap pun....selalunya aku bawak pegi off....confirm habis....sume suka makan....rezeki jgn kita tolakkan....share ngan sume org.....kan elok dipanjangkan sedekah.....

 HAPPY BIRTHDAY MIMI.....SWEET SEVENTEEN.....Memang manis pun.....cupcake lagi.....comot je decorationnya...tapi bolehla utk org tak pro macam aku ni.....hadiah dari ibu to the only one daughter....luv u...


 More Cupcakes.....yummy....yummmy...


 Cupcake Class kat Amore e'bake....deco pun simple2 je....buntu idea masa ni....mungkin bukan kat dapo seniri kot....ha ha not in my world....tq Adriana...nice to knowing u....
 cupcake cupcake cupcake lagi....musim cupcake masa ni....jgn jemu tgk ye...


 HAPPY BITRHDAY TO YOU....HAPPY BIRTHDAY TO YOU....HAPPY BIRTHDAY TO ARINI....HAPPY BIRTHDAY TO YOU........3TAHUN DAH....

 Wah! Cupcake lagi.....tak larat dah nak makan cupcake....

 Chicken Pie.....guna pastri segera je...jimat masa dan tenaga....he2 sebenonya tak berapa  pandai nak buat pastri dia...agak leceh jugak nak buatnya...dah ada cara yg senang ...ngape pulak nak susah2kan diri buat cara yang susah....setuju tak....setujuuuu.....

 First time buat roti...sampai lenguh2 tgn nak nguli....aduh! penatnya....masa ni Bread Maker dah masuk dalam wish list....kalau hari2 menguli ni boleh gemuk tangan....wah! tak rela.....not bad....jadi jugak rotiku....he2....mungkin sama tapi tak serupa bakeryla.....tapi kira so so oklah tu....janji tak keras.....

 Kek Lapis Sarawak......sebenonya kek lapis evergreen kalau tak silap aku....lama dah buat kek ni...cuma aku dah modified resepi ni.....bukan modified ape pun....cuma letak biskut jejari tu je....nampaklah ada decorationnya....nak buat macam decoration yg ada mcm kek2 lapis sarawak yg ada...aduhai....belum sampai seru dan terlebih rajin nak buat.....sampai waktu nanti aku buat kot....bila eak....ntah.....yg pasti aku akan buat....

 Orang buat swiss roll....awak pun nak buat jugak.....tengoklah hasilnya....swiss roll yg tak berapa nak roll...tak begitu menjadi.....he2....pasti aku try buat lagi.....jangan mengaku kalah.....


 Kuih Lapis Sagu.....resepi ni aku amik dari blog popular tu....MatGebu....timakasih byk2 pada yg empunya resepi....sedap rasanya.....masa ni angin rajin....buatlah dlm acuan kuih lompang yg comel2 tu....my hubby sukala kuih2 cam ni....he2 selera berbeza....

Swiss Roll ...swiss roll lagi.....Blueberry swiss Roll...

ni pulak Kaya Pandan Swiss Roll......seronok bila kali ni cantikla sikit dari yg dulu...he he...

Strawberry Swiss Roll....suka tgk color merah tu....

Musim Swiss Roll dah melanda duniaku....ha ha ha....boleh hari2 masak swiss rolllllll.....

Memenuhi pemintaan Nazs...ibu cpt buatkan roti bakar ada bentuk heart dan ada telur tu.....he he....seronok dia makan....
Akhir sekali.......disinilah bermulanya ...... " Kitchen is My World ".....biskut suji....HariRaya AidilFitri tahun lepas.....waktu2 senggang ku memang byk aku habiskan kat dapo....sentiasa mencuba ape saje resepi yg ada....sentiasa belajar kat mana silapnya....mengimbau setahun yg lalu.....sekadar berkongsi mata dan rasa...2010....ada byk lagi yg boleh dikongsikan....nantilah ya.....macam2 ada.....he2....tunggu ya....
Hakikatnya aku bukanlah pakar dlm bab masak memasak ni....ramai sgt org yg bijak pandai kat luar sana...aku cuma seorg ibu juga isteri....memasak dgn penuh rasa kasih....untuk keluarga dan sume org yg tersayang.....

5 comments:

nazamohdnizam said...

congrats ibu!teruja nz tgok ibu excited n tercapai hajat nz nak buatkan blog kat ibu..i'm lovin it!ceria2 selalu!teruskan mencoret atas dunia baru ni..;)

cik cek said...

thanks again...hobi baru dah bermula

nazamohdnizam said...

ye..hobi baru kini bermula..disamping dapat masak2 n menggemukkan naza terutamanya itaa boleh buat sedikit perkongsian kan?*menarik..menarik*haha..

Honey Honeyz's said...

tahniah kak cek...ingat iza lagi x???? cantik dan nampak sdappp..

Honey Honeyz's said...

jommm santai keblog kita pulak