Thursday, January 6, 2011

KUIH GEGETAS...kuih ape tu?.....

Kuih Gegetas....anak2 zaman IT ni confirm tak tau....kuih ape tu....kuih orang lama lagi...antara kuih kegemaranku....ada jugak orang panggil kuih kelempang atau kuih kelempong....macam-macam versi nama kuih ni....tak kisahla tu....yang penting kuih ni sedapppp....bahan2nya tak banyak....buatnya pun senang....tak payah berlama2 kat dapo.....

Mood berblogging agak kurang minggu ni....he he asal jangan mood memasak kurang udahle....tak berasap pulak dapo kita nanti....Semalam my turn masak-memasak....Ai! masak pun ikut2 turn ke....he he....aku masak Asam Pedas Ikan Pari campur Kacang Bendi ngan tomato dan daun kesum....lama dah ikan pari tu teperap  kat fridge....sian pulak dia....he he....Siap masak lauk ....ada masa lagila....buatla kuih gegetas pulak.....tak susah.....tak pecaya ke....jom.....

BAHAN-BAHANNYA
  • 150grams kelapa parut (amik putih dia je tau...)
  • 75grams tepung pulut putih
  • 35 grams tepung pulut hitam
  • 1/2 sudu kecil garam halus
  • Air secukupnya
  • 1/2 cawan gula pasir*- bahan menyira kuih
  • 1/3 cawan air*- bahan menyira kuih
CARA-CARA PENYEDIAANNYA


  • Kelapa parut, garam, tepung pulut putih dan hitam digaul rata.
  • Masukkan air secukupnya....( bila adunan boleh dikepal dan dibentuk kira ok dah tu...)
  • Adunan yang dah siap dikepal...bentuk boleh buat bujur ke bulat ke...dileper2kan sedikit....

  •  Gorengla sehingga agak kekuningan (jangan digoreng lama2 sangat ya...keras lak jadinya nanti....rupa pun tak cantik....)
  • Biarkan sejuk sekejap k....


  •  Masukkan 1/2 cawan gula dan 1/3 cawan air kedalam kuali bersih....pastikan tak ada sisa minyak dalam kuali k....kekadang benda2 macam ni boleh menyebabkan proses menyira kuih ni tak jadi....he he...
  • Kacau gula sehingga larut...api kecik je k....takut nanti jadi gula hangus la pulak...


  • Kacau selalu...bila gula dah agak pekat dan berbuih2....bolehla masukkan gegetas yang telah digoreng tadi.....
  • Kacau lagi k.... 


  • Proses ni amik masa sikit....adunan gula akan jadi tambah likat...


  •  Adunan gula dah mula mengeras....kacau sebati ngan kuih....


  • Tutupkan api....kuih gegetas dah siap disira....fuhhh lega...he he...aku seniri pun kekadang bab menyira ni pun tak begitu cekap....penah tak jadi....jadi gula hangus....dan ada sekali tu tak nak mengeras....bekilat je....he he....macam-macam ada.... 

Kebiasaannya kuih gegetas ni cuma guna tepung pulut putih je....pernah beli kat Pasar Ramadan ...tgk gegetas yang dijual warna hitam....mesti diorg campur ngan pulut hitam ni....jadi sajala nak nampak kelainan dari biasa....aku pun nak buat jugak....he he tak ada salahnya mencuba kan....Cubala buat....senang je ....tak amik banyak masa pun nak buat kuih ni.....ape-ape pun kenala merajinkan diri....he he.....kalau rasa-rasa macam malas.....beli jelah.....habis story......Enjoy Cooking.....

2 comments:

Mejuez said...

yang sebetul nya kuih kertas atau gegetas ni sira dia berkilat.. ia tak macam kuih gelang :)

berbeza tu..
lagi satu

kalau kalau nak lagi sedap buh air kelapa..
semasa gaul dengan tepung pulut tu :)

Cik Cakula Cemekut Cekelat said...

tgh mkn kuih kelempang...search resepi..jmpe plak versi pulut hitam..hehehe...

rsenye klu sira berkilat, mksudnya sira dye x menjadi..