Friday, January 21, 2011

PAU GEBU GEBU LAGI.....recycle recipe....

Musim buat Pau datang dah....he he...sebenonya selagi aku tak puas hati ngan hasil kejadian pau ni....selagi tula aku nak buat....parah betul aku ni....Orang kat rumah ni pun dah tak larat nak telan pau ni....he he...hu hu...Memasak bukan sekadar nak menjamu orang tapi juga untuk kepuasan diri....he he.... Pau kali ni memang lembut dan gebu....nak-nak masa masih panas....Wow! spongy....toing-toing...bila ditekan....bila sejuk agak kerasla...tapi bila panaskan balik....oklah....gebula semula....cuma.....masih tak memenuhi citarasa dan keinginanku.....nak pau yang putih menggebu.....fuhhhh.....camana eak diorg buat.....??????....tulun....tulun....sape ada resepi whiter pau....boleh kongsi2 ngan kita..... :-D
Nilah hasilnya.....Beef with potato & Red Bean Pau....meh tengok.....


Pau inti daging....
 sebelum dikukus.....
 Siap dah dikukus....pau gebu gebu....:-)
 memang gebu pun....cuma tak putih....

 makan sebiji pau....alhamdulillah....kenyangggg....

Bila dah beli tepung hong kong....wah! exitedla nak buat pau....Memenuhi hajat dihati...malam2 breadmakerku diberi tugas.....tengah malam baru siap mengukus.....tak pasti kat mana silapnya....resepi masih ikut resepi yang sama aku guna sebelum ni.....Ooooo....ada satu benda aku tak buat.....dalam resepi tu suruh letak vinegar dalam air kukusan...katanya akan buat pau jadi putih....terlepas pandang pulak aku....tak pelah....ada lain kali....heh heh....nak kena buat lagi ni.....Ape-ape pun pau yang ku bawak ke opis....dah tinggal 2 ketul....tadila....sekarang ni tak taula masih ada lagi ke tak....Try & error....adatla kan......ape2 pun sume kena explore....yap.....yap...yap....aku dan duniaku.............' Kitchen Is My World......' 

Note:
Nak resepinya ke....click kat sini k.....

No comments: