Monday, January 31, 2011

BINGKA UBI....

Masih cerita pagi Sabtu....busy morning...busy day...selesai breakfast....buatla pulak Kuih Bingka Ubi ni...lama jugak dah tak buat kuih ni....boleh jugak Naza bawak pegi hospital nanti....sekadar buah tangan...
Selalunya orang buat ubi ni diparut....he he he...aku senang je....potong ubi kecik2...terus je blend...pas tu tapis....keje sume nak mudah dan cepat...Resepi aku amik dari blog popular tu Mat Gebu Dapur Tanpa Sempadan...aku suka guna resepi ni...sebab tak guna telur pun...tapi rasanya tetap lemak2 manis dan sedap...thanks pada empunya resepi...sudi berkongsi...mintak izin resepi letak kat sini k...dan mintak maaf sekali lagi....modified sikit resepi ni....ampun ya....

Bingka Ubi....berubah rupa...rasa tetap sama....sedappp...he he..



BINGKA UBI..


BAHAN-BAHANNYA
  • 1 kg ubi kayu
  • 650ml santan ( aku guna 400ml santan segera cap ayam brand )
  • 100gm gula melaka ( aku tambah sikit jadi 120gm )
  • 1 cawan gula pasir
  • 2 helai daun pandan disimpulkan
  • 1 - 2 sudu besar Pandan Paste brand Nona
  • 1 sudu kecil pewarna hijau apple
  • 1 sudu esen pandan.....(kuih lebih harum kalau letak essence ni....tak letak pun tak pe...)
  • 1 sudu kecil garam
  • 1 sudu besar minyak sapi
  • 1 sudu besar bijan - untuk ditaburkan atas permukaan kuih sebelum dibakar..

CARA-CARA PENYEDIAANNYA

  • Masak gula pasir, gula melaka, santan 400ml, garam bersama simpulan pandan....masak cukup sehingga       gula larut....pastikan dikacau selalu.... masukkan minyak sapi.....kemudian ditapis....kalau sukatan masih       kurang dari 650ml boleh tambahkan air suam..... kebiasaannya bila bahan2 telah larut sukatan santan tadi      akan bertambah ...ketepikan...biarkan sejuk untuk seketika.
  • Ubi diparut....ditapis/diperah airnya.....airnya dibiarkan mendak....lebihkurang 15 hingga 20 minit....       bahan sagu yg mendak diambil dan dicampurkan bersama parutan ubi yg telah ditapis atau diperah tadi....
  • Campurkan campuran santan dan juga ubi parut yang telah ditapis.....kacau sebati......masukkanlah pandan paste..perwarna hijau dan jugak pandan esen...dikacau sebati lagi...
  • Lenserkan loyang pembakar ( saiz ikut kesesuaian memasing )....guna minyak ke....majerin ke....minyak sapi ke....shortening pun boleh....Masukkan adunan kedalam bekas.........taburkan bijan diatasnya ....
  • Panaskan oven ngan suhu 170 - 180 darjah celcius...ikut oven memasing jugak ni....aku biasanya guna microwave... dual convenction....180 darjah celcius....bakar lebihkurang 1 hingga 1 jam setengah....kalau bahagian atas tak cukup garing..( bukan garing sangat ye ....)grill lebihkurang 3 - 5 minit.....siap....suam2 bolehlah dikeluarkan dari loyang....nak makan kenala potong....selamat menjamu selera....
  
Loyang ready made aluminium ni yg aku guna tuk bakar bingka ubi....senang sgt....boleh beli kat mana2 kedai bakery..... kat Jusco rasanya ada kot....aku selalu beli kat tempat fav aku tu.....Amore e'bake....boleh leka aku kalau kesana....sumenya aku nak beli....he he.... 

  
Loyang ni ada penutupnya sekali....masa membakar jgn pulak masukkan cover dia tu...he2 rasanya sume org tau....paling best kalau nak bwk buah tangan kat sesapa....terus je bawak ngan bekas tu sekali....senang kan...cantik dan kemas....

  
Recycle recipe....he he...aku kalau dah jumpa resepi yang memang kena dengan selera....memang susah nak tukar dah...bila nak buat lagi...mesti guna resepi yang sama...resepi ni aku copy & paste dari entry ku yang dulu...cuma nak mintak maaf sikitla...bila ku copy baru ku terperasan resepi awalku dulu tak sebut masukkan bahan2 pandan paste...perwarna hijau dan pandan esen kedalam adunan ubi yang telah dicampurkan ngan bahan campuran santan.... mesti org dok tertanya2 bila pulak nak masukkan bahan2 ni kan....sorry sesgt...aku dah perbetulkan dalam entry resepi kali ni.... :-)
Aku cuma manusia biasa....tak lari dari membuat kesilapan....ape-ape pun....Enjoy Cooking....




No comments: