Wednesday, November 30, 2011

TalaM CendoL....



Assalamualaikum...Salam Kesejahteraan....

Bila tekak dah rasa teringin nak makan...mesti nak kena buat jugak kan...buat Talam ni minggu lepas kot...tetiba kat opis rasa teringin sgt nak makan talam cendol ni...balik dari opis terus je singgah kedai...cari bahan2 utama...cari cendol...sib baik ada...sampai rumah terus je buat....Amik resepi kat rumah Kak 1 @ Kak Wan dari Citarasawan...suka lepak2 kat blog ni...macam2 resepi ada...bestttt...boleh leka dok belek resepi kat sini...asal resepinya ada guna jagung manis...tapi aku tak guna pun...guna cendol semata je...stok jagung manis dah abis kat dapo kita...maap ya Kak 1 ...kita ubah sikitttt je resepinya....nak semak resepi asal boleh lah tinjau blog Kak Wan @ Citarasawan nak mintak izin kat Kak Wan copy/link resepi kat sini ya....tq tq share resepi yg best ni...sedapppp....sume org pun suka...bwk pi opis....kejap ada...kejap lagi dah tak ada....

KUIH TALAM CENDOL...
Resepi Asal  :  Kak Wan @ Citarasawan
Salinan/Olahan  :  KitchenIsMyWorld

BAHAN-BAHANNYA..
  • 80 gm cendol....( ku guna 180 gm cendol sumenya...)
  • 100 gm jagung manis dalam tin.....( tak guna jagung manis ni...kehabisan stok kat dapo :-)....)

Bahan Lapisan Bawah..
  • 60 gm tepung beras
  • 30 gm tepung hoen kwe...kaler putih
  • 100 gm gula halus
  • 1/4 sudu kecil garam
  • 300 ml santan pekat KARA...( kuguna jenama Ayam Brand...)
  • 200 ml air..

Bahan Lapisan Atas...
  • 30 gm tepung beras
  • 10 gm tepung jagung
  • 200 ml santan pekat KARA..(.nak guna jenama lain pun boleh...)


CARA-CARA PENYEDIAANNYA...

Lapisan Bawah
  • Satukan bahan2 lapisan bawah, tapis dan masak dalam periuk non stick hingga mula berwap dan sedikit pekat...kemudian masukkan cendol....kacau rata...
  • Angkat dari api dan segera dituangkan kedalam loyang 8" x 8 " yang telah dilapik ngan aluminium foil..melepasi ketinggian loyang dan disapukan ngan sedikit minyak...
  • Ratakan permukaan adunan dan kukus selama 15 minit..

Lapisan Atas
  • Satukan bahan2 lapisan atas, tapis dan tuangkan keatas lapisan bawah tadi....
  • Tutup loyang ngan aluminium dan kukus selama 30 minit sehingga lapisan nampak kental.
  • Angkat dan pastikan betul2 sejuk sebelum dipotong....

 
Memang rata2 ramai dah kengkawan blogger yang buat talam ni...macam2 versi ada....boleh pilih yang mana suka..aku je yang terlewat...he he...org lain dah lama buat talam cendol ni...aku barula tehegeh2 nak buat...tak pe la kan....dah buat pun....rasanya emmmm...lemak2 manis...campur lak ngan cendol...walllaaaaa...serasi ngan selera ku...lenkali leh buat campur sekali ngan jagung manis pulak...mesti lagi sedap kan..kan...
Sesape yg berhajat nak rasa talam ni...lehla cuba buat ya.... :-)
Happy & Enjoy Cooking @ KitchenIsMyWorld....


54 comments:

Cendana Kasih said...

menarik dan sedap nampak talam cendol tu...tingin la plak...mintak seketui yer...hehe

dZana said...

waduh.. mcm tak balik2 rmh jer akk ni.. pagi tdi kt sambal gesek.. tghhari melekat kt talam cendol pulak..

cik cek said...

Cendana Kasih...
Upsss...maaf ya...talam dah lama abis...lenkali kak cek buat...confirm kak cek anto kat rumah CK ya...:)

tun_telani said...

adoiiii~~ arini 3 kali tun tgk cendol! 2 tu puding cendol, tp rupa dia sama la ngan talam ni.. terliur habis dah nii.. harap bintulu xde org jual cendol yg sedap je, kalau x mmg dh gi beli buat talam ni(nk buat cendol sendiri malas). kat sini kan, cendol dia keras semacam :(

cik cek said...

dZana...
Sementara sisa vitamin R masih dok ada...tu yg terus lak publish talam cendol yg dah lama abis ni...he he...kalau tak dok teperap lama la pulak nanti....:)

cik cek said...

Tun....
Tula kan...tadi kak cek dok jenjalan ghumah kengkawan sume dok tayang puding cendol...kak cek pun tayang jugaklah talam cendol yg tak cun ni...he he...tapi sedap dimakan....
Cendol buat sendiri...lum penah buat lagi tun...mcm tun ckp la tak rajinnya nak buat...beli yg dijual siap dalam peket tu je...senang keje kan...ngape Tun...cendol kat bintulu tak sama ngan kat sini ke...nampaknya kena buat sendiri gak tu....he he

rahel said...

Salam Kak Cek...Rahel dah sampai ni..ada org kat umah tak? ada bawak pinggan ni..nak tapaw balek talam cendol yang cantek tu..kemas jer..

cik cek said...

Salam Rahel....wah! siap bwk pinggan ke...he he...meh2 kita makan sesama...leh gak kak cek rasa kek bekpas Rahel pagi tadi...ada bawak ke...he he...:)

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Cek..Saya pun dah cuba talam cendol resipi Kak1 ni..sedapppp kan...

Tengok sini...tetiba pul teringin nak wat lagiiii

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Salam Cik cek..nak lawan ke????hahaha..kita pun buat puding cendul versi puteh je.Cik cek punya cendul nampak sebiji2 cantik...Kita buat yang biasa je cik cek sebab nak kena makan sendiri pun!

cik cek said...

Sue...
Ni tak cukup bahan...patut ada jagung manis...tgk2 kat dapo dah habis stok...guna cendol sumenya...sedap je...lemak2 manis gitu...
Sue...teringin lagi ke...jom2 buat talam cendol ptg ni...:)

cik cek said...

Salam Kak Ros...
Puding Cendol vs Talam Cendol...sume pun sedap kan Kak Rose...he he...Kak Rose punya lagila cantiknya...siap ada bentuk bintang lagi....:)

Zaliedana said...

Assalam kak Cek,adoyaiii nmpak sedap jer talam akak,kuih2 yg kukus cam talam mmg feberet sy ni..Aritu da bli cendol,smp 3pek,pastu wak blk kg jer,sbb xmendapat smbutan,sbb cuaca ashik ujan,hihi.

EmbunRosaliza said...

Assalam cik cek, sedapnya talam cendol, gitulah kita ni bila rasa nak makan mesti kena buat, jam tu juga cari bahan2 heheh..cantik talam tu

Asmara said...

bila la nak buat talam ni. hihi.. pernah buat 2x cendol sendiri masa puasa haritu, habis mkn camtu tak sempat buat talam pun. balik msia nnti byk la mknn kene qada. hehe..

Gee® said...

sedapnyaaa....terlior dibuatnya...

Ucu Faridah said...

As-salam c/cek...
masih belum terlewat lagi lah cik cek...ni ada lagi sorang minah yg belum buat...(ucu le..)

kalau dekat dah lama ucu sambar....

Wattie said...

Salam Cik Cek,
Bestnya kalau dapat seketul, tentu nyaman masuk ke tekak. Saya lagila ketinggalan, salin jer berjela jela buatnya entah bila heheheh

Treat and Trick said...

Cantik dan kemas aje potongannya! Nak sikit?

http://treatntrick.blogspot.com

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

aduiii.. comelnyer talam cendok kak cek....... kemas aje potongannya tu.. hmm.. samalah mcm sy kalau dah teringin tu.. rasanya jam-jam tu juga nak dibuat.. hehe..

sitiezahim said...

salam kak...cantik la talam akak tuh...lama tak makan cendol..huhu

Amie said...

ooowwww...talam cendol yang sangat cantik... ni datang lewat tertinggal keretapi ni, ada lagi ke saki bakinya... hu hu huuuu

cik cek said...

Waalaikumsalam....
Ya kan skrg ni tiap2 ptg hujan...sejukkkkk...mkn ubi rebus cecah sambal tumis sedap ni kan...tetiba cita pasal ubi rebus la pulak...he he...
Lenkali nanti zaliedana buat k...

cik cek said...

Rosa...
kalah org mengidam lak kan...bila teringin jam2 tujugak nak buat...he he...tapi memang tak rugi buat...sedapppp talam cendol ni....:)

cik cek said...

Asmara...
Rajinnya buat cendol sendiri...he he kak cek beli je yg dah siap dalam peket....nanti kalau buat cendol lagi leh la buat talam ni ya...sedappp...:)

cik cek said...

Gee..
Memang sedapppp...cubala buat nanti k...:)

cik cek said...

Waalaikumsalam Ucu...
Ya ke...ingatkan kak cek la paling terlewat buat talam ni...tak pe2 pas ni turn ucu lak buat...kak cek sambar makan pulak kan...:)

cik cek said...

Waalaikumsalam Wattie....
Takpe2 tunggu turn tu...pas ni Wattie nya seru sampai lak buat kuih talam cendol ni....memang sedapppp...:)

cik cek said...

Treat & Trick...
Tq tq...meh2 makan talam cendol...lemak2 manis gitu...sedappp...:)

cik cek said...

Madiha....
Ya ...kalau tak buat rasa cam resah je...asyik terasa2 kat tekak..tu yg bila teringin..terus je buat...kalah org ngidam la pulak kan...he he..:)

cik cek said...

siti zahiem..
tq tq...ala siannya adik kak cek sorang ni...kalau dekat dah lama kirimkan...

cik cek said...

Amie...
Ayark...ketinggalan keteapi ke...talam pun dah lama abis...he he...lenkali kak cek buat kak cek kirim kat Amie k...:)

Chah said...

assalam cik cek, selalunya asyik terserempak aje ngan kt kotak komen blogger lain kan...arini saya nyinggah beruntung betul, dapat talam cendol yang yummeh tu...:)

cik cek said...

Waalaikumsalam Chah...
Salam kenal dari kak cek...tq ya singgah sini...
Talam cendol memang sedapppp...lemak2 manis gitu...:)

Nieza said...

cantik, menarik dan semestinya sedap ni. ramai dah yg buat talam cendol ni tapi saya kat sini tak ada jual cendol.nk buat sendiri rasa tak brapa nk rajin pula..hehe

Kakwan (K1) - citarasawan said...

cekkk ooi,, meriahnyer cendol,, mesti dh abis kann,, lmbt sgt K1 dtg hiss tetiba teringat kat MYR,, ni antara resipi yg K1 kongsi kat situ dulu dulu huu huuu..

ibuintan said...

terbayang kesegarannya lalu di tekak ku... ahh nyaman sungguh


baklah sini seketul dua

Mamasya said...

Aslmkum Cik Cek

Nampak menarik talam cendol cik cek ni....nampak menyerlah cendol tu dlm lapisan santan tu..

HomeKreation said...

Salam CikCek. Walaaaa.... sedap nya tengok ada kuih ni... cik puan steamer kita dah lama bercoti....hehe

cik cek said...

Nieza...
Tq...rasanya memang sedap...kak cek pun tak rajin nak buat cendol sendiri..beli je yg dah siap dalam peket...he he...:)

cik cek said...

Kak Wan....
Talam Cendol yg sememangnya sedap...1st time buat ni Kak Wan...berbaloi2..thanks kak...resepi yg sedapppp...sume org pun suka...:)

cik cek said...

Ibuintan....
Memang nyaman je menelannya...sejuk tekak kita...sedappp...:)

cik cek said...

Waalaikumsalam Mamasya...
1st time buat...sib baik jadi...dan yg bestnya lepas hajat dihati nak makan talam cendol ni...dan rasanya...emmmm...lemak2 manis..sedappppp...:)

cik cek said...

Salam Along...ha ha ha..cik puan steamer...gelaran baru tuk kak cek ke tu...he he..ha ah..lama bebeno dah coti...bila dah coti...vitamin M byk tekumpul....he he...sib baik masih dok suka ke dapo lagi...he he...

Ayu said...

Assalam kak cek, dah malam baru boleh ronda2 satu malaysia..hehe....talam cendol ni memang sedap..kita buat pun dah lama dulu..kalau ada jagung lagilah sedap kak cek..lain kali kalau cuba lagi bolehlah letak jagung..bak sini 1/2 loyang ..hehe

cik cek said...

Waalaikumsalam Ayu...
Tula pasal...masa nak buat talam ni...beli cendol je...pas tu bila tgk resepi ada jagung..tup2 jagung abis stok la pulak...lenkali kak cek buat nak letak jagung manis sekali...mesti sedap kan Ayu...1/2 loyang?...he he...sume pun dah abis la Ayu...tak pe lenkali kak cek anto jetlaju kay Ayu pas ni k...:)

inahar ali said...

salam cikcek..waduh br td pi mamam cendol durian kt kedai wahab cendol di wangsa maju..pergh!! rupanye kt sini pun tgh mencendol gak ek!! hehehe!

quinnie said...

cantiknya akak nye talam ni...kemas je...saya tak pernah buat talam cendol...tak tau bila nak cuba..duk salin resepi je...hehehe

JaSSNaNi said...

nakkkkkkkkkkkkkkk... nak sikit kak cek, nak wat sarapan.. bleh tak? heheheheh

mala said...

assalamualaikum ... cheq mai dari rmh mak kat kepala bataih ni. bawak piring sekali, ada belen lagi ka? ;-)

cik cek said...

Ina....
Asal ada cendol mesti sedap kan...:)

cik cek said...

Q...
Tq tq....talam ni memang kena tunggu betul2 sejuk baru leh potong...memula tu kak cek tak sabo..masa dok suam potong...tu dia selekeh jadinya...he he....resepi lama simpan dah...jom2 p beli cendol..leh buat tuk minum petang nanti...:)

cik cek said...

Naniiiii....
Ayark....sudah lama abis ooooo...lenkali ek....he he..:)

cik cek said...

Waalaikumsalam Mala...
Mai dari kg ka...waaaa bestnya cuti2 kat kg...nanti jgn lupa ole2 tuk kak cek tau...:)