Tuesday, November 29, 2011

SambaL GeseK Buah Kundang.....



Assalamualaikum...Salam Kesejahteraan....


Sambal Gesek Buah Kundang....fuhhhhh...memang membuka selera....bukan selalu pun dapat buah kundang ni....bila dapat...emmmm....nak buat apa ek ngan buah ni....buat samballah....buat pun tak susah mana...mudah...cepat dan yang paling penting sedap....sedap ke....sedapppppp..... :)

 Meh2 kita semak resepinya pulak....senang je.....

SAMBAL GESEK BUAH KUNDANG...

BAHN-BAHNNYA...
  • 7 biji buah kundang....dibelah..dibuang biji..dibersihkan...dihiris kasar...
  • 1 genggam ikan bilis....ni agak2 je ...nak letak lebih sikit pun boleh je...
  • 5 biji cili hijau
  • 17 biji cili api
  • Garam dan gula secukup rasa....


CARA-CARA PENYEDIAANNYA....
  • Sume bahan2 dicampurkan dan ditumbuk kasar2....atau pun masukkan dalam blender....dikisar kasar....siap dah....senang kan.... :)





Memang best sesekali dapat makan sambal gesek cam gini...leh bertambah2 nasi dalam pinggan....hilang jadual diet..he he...patut2 makan nasi sesenduk...dah jadi 2...3 senduk la pulak...tak pe la kot....sesekali..he he...cakap nak sedap kan hati sendiri...... :D
Ape2 pun....Happy & Enjoy Cooking @ KitchenIsMyWorld....


24 comments:

ady said...

as-salam cik cek
wow! terliurnya..pasti sedap ni cik cek...mkn dgn apa ni..

cik cek said...

Waalaikumsalam Ady....
Memang sedap...mkn ngan nasi...mkn ngan ulam2man...:)

rahel said...

salam Kak Cek.
wah...skali muncul terus dengan sambal gesek...uiii...buatkan kite telan2 liur je tengok..mantap..

Anna Qawina said...

wah...lama x mkn buah ni..masam2 cicah sambal kicap..hhee

cik cek said...

Salam Rahel....
Memang kechur...telan2 air liur..masa dok buat sambal ni...emmmm...best bila dapat mkn sambal gesek cam gini..:)

cik cek said...

Anna...
Memang susah nak jumpa buah ni skrg kan..ni pun kak cek dapat sikit...terus je teringat nak buat sambal gesek ni...:)

dZana said...

aslmkum cikcek.. pagi2 tgok smabal ni pun boleh terliur.. sambal ni kene guna lesung batu baru best.. pas tu ada pulak ikan goreng or tenggiri masak kari.. pergggg.. tak tahan akk.. nafsu2..

WarisanBonda said...

alamak...sedapnyerr..nie masa kecik2 dulu rajin la jumpa sambal gini...sekarang susah nak jumpa buah kundang kampung...huhuhu rindunyerrr zaman dulu-dulu bile tengok sambal nie...

lina said...

salam ini merupakan menu pertama kali lina baca..pasti menarik utk di cuba :)

Amie said...

uwaaaaa.....buah kundang! lama tak jumpa, lama tak makan...adeehhh sedapnya Cik Cek...ada lagi ke, nak ubat ngences nih!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak cek...
aduhh.. kecur air liur nampak sambal gesek buah kundang ni.. blk kg ritu ada gak hubby ambik buah kundang.. tp dah masak semuanya.. mkn cicah2 garam je kat kg.. tak bwk blk pun.. hehe..

Ayu said...

Assalam kak cek, waduhh2..sedapnya sambal gesek..yang kita buat hari tu tak ada buah kundang alangkan dah sedap..ni pulak ada buah kundang lagggii lah sedap kan kak..kat sini buah kundang susah dapat kak..telan air liur ajelah nampaknya ni..huhu..terimakasih kak cek for the wishes tu ya..

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Ini kalau kena dengan nasi panas...memang tak bangun la dibuatnya. Suka sambal2 macam ni

cik cek said...

dZana...
sesekali makan sambal cam gini...memang best....nasi betambah2 dalam pinggan...fuhhhh...bepeluh2 mkn...he he...:)

cik cek said...

Warisan Bonda...
Memang payah nak jumpa buah kundang sekarang ni...kebetulan kawan bagi...terus terlintas nak buat sambal gesek ni...memang kechur..telan2 air liur...best....:)

cik cek said...

Lina...
kalau ada buah kundang nanti cuba buat sambal gesek ni ya...:)

cik cek said...

Amie...
He he...lama abis dah amie...memang kechur2 masa dok buat sambal ni..tak tahan ooooo...:)

cik cek said...

Madihah...
Bestnya...kat kg Madihah ada buah kundang....sedapnya mkn cecah2 garam..ish2...kechur2 lak kak cek rasa...he he..:)

cik cek said...

Waalaikumsalam Ayu...
Kat sini pun payah gak nak jumpa buah ni...kebetulan kawan kak cek bagi...terus la teringat nak buat samabl gesek ni...fuhhhh...memang berselera makan jadinya...:)

cik cek said...

He he...betul tu Kak Paty...punyala berselera makan...sedo2 dah bepinggan menambah nasi.... :)

ibuintan said...

wow..saya pun buat sambal gesek dua hari yg lepas... memang power

HomeKreation said...

Baru tau cam tu ruper nya buah kundang ya...hehe

cik cek said...

Ibuintan....
Sambal gesek...memang power...:)

cik cek said...

Along....
He he...kak cek pun kalau org tak bagi tau ni buah kundang...kak cek pun tak tau...he he...