Wednesday, June 15, 2011

Home Alone.....Bubur Nasi Sup Ayam & Kincam Maggi



Assalamualaikum...Salam Kesejahteraan....



Menu for today....bila aku sendiri....Home Alone....Hari ni big boss bagi cuti lagi...Yayyyyy....asyik cuti je...sememangnya opis kurang keje skrg ni....cewah! Aktiviti....rutin setiap hari...Basuh baju....kemas rumah....bersih tandas kucing dan bagi mkn kuching....masak....masak? Alamak aku sensorang je hari ni...he he mana p my hubby...sistem pergiliran.... :)

Bila dah sensorang...boringnya....tgk kat blog Ita MasamManis...menu Bubur Daging...kechurla pulak...tetiba tekak teringin lak nak makan bubur...Pantas je ...terus ke dapo...amik segenggam beras....cuci2 dan tenggek atas dapo...sambil2 tu buat lak bumbu tuk masak ikan bilis goreng berkicap ...boleh mkn ngan bubur nasi ...emmmm...Menu ringkas dan amatlah sesuai utk mengisi perut bila dok sensorang kat rumah....Rasanya  sume org tau masak2 bubur nasi cam gini kan...he he he....sambil2 cuci baju....aku siap masak dah....Jom kita makan......






BUBUR NASI SUP AYAM & KINCAM MAGGI

BAHAN-BAHANNYA....

  • Segenggam beras ( terpulang masing2 ya nak masak bubur byk mana...kalau nak masak lebih maka lebihla sukatan berasnya....)
  • Air secukupnya ....kebiasaannya air kena byk....
  • 1 ketul chicken cube maggi
  • 1 bungkus Sup Ayam & Kincam Maggi
  • 1/2 tangkai cellery dihiris2 menyerong....



CARA-CARA PENYEDIAANNYA....
  • Beras dicuci bersih...masak bersama air secukupnya....
  • Masaklah sehingga beras cukup kembangnya...kalau masih belum kembang bolehla ditambah air lagi....
  • Campurkan 1 bungkus Sup Ayam & Kincam Maggi bersama air secukupnya...aku sukat lebihkurang 1 mug besar....kacau larut/sebati.....
  • Kecilkan api....masukkan bancuhan sup ayam tadi kedalam periuk berisi bubur tadi...dan dikacau pantas dan sebati...utk lebih mudah gunakan Whisker....( kalau tidak cepat dikacau menggunakan whisker...sup ayam tadi akan berketul2....)Bila dah sebati bubur akan pekat...kalau suka bubur yg agak cair boleh ditambah ngan air panas....
  • Masukkan chicken cube...dan juga cellery.....siap dah....


IKAN BILIS GORENG BERKICAP...

BAHAN-BAHANNYA...
  • Ikan Bilis...( sukatannya agak2 je ya...)
  • * 1 biji bawang besar
  • * 1 biji cili hijau
  • * 2 biji cili merah
  • * 10 - 15 biji cili api
  • * 2 ulas bawang putih
  • * 2 - 4 keping lobak asin
  • 1 sudu besar kicap masin
  • 1 sudu besar kicap manis
  • 1 sudu besar kicap pedas
  • Minyak masak secukupnya...


CARA-CARA PENYEDIAANNYA...
  • Goreng ikan bilis...ketepikan...
  • Hiris semua bahan2 yang bertanda  *
  • Panaskan minyak....tumis sume bahan2 yg dihiris tadi....masukkan kicap masin...kicap manis dan kicap pedas...bila bahan2 tumis dah agak layu masukkanlah ikan bilis yg digoreng tadi....kacau sekejap....masak dah....siap utk dimakan....










Mudah je kan resepi dan cara2 nak buatnya...lebihkurang sama je ngan bubur nasi biasa kita masak tu...cuma aku tambah Sup Ayam & Kincam maggi tu je....berbeza sikitla penampilan dan rasanya...lebih berperisa....he he he...kalau demam2 ...tak selera nak mkn....buat bubur cam ni...mesti terbukak selera...Kalau sesape kat luar sana tgh dok tepikir2 nak masak menu paling ringkas bolehla cuba resepi mudah ni ya.....

KitchenIsMyWorld....EnjoyCooking....




18 comments:

tun_telani said...

sedap! sama laa kita kak cek. tun pun seharian duk sorang2 sbb husband kursus, x blk lunch. seharian makan bubur nasi, tp ikan bilis goreng bodo je.. hihi.. sedap nmpk ikan bilis msk camni.

cik cek said...

He he...kak cek hari ni dok kenyang makan bubur je...memang sedap sesekali masak2 simple cam ni...bila dah sensorang tak rajinla nak masak macam2....:)

YANA SHAIFUL said...

salam K.Cek..bestnya bubur nasi.. yana klu duk sorang pun suka gak mkn bubur cani..hmm..esk bleh bt nii..hikhikk

cik cek said...

Salam yana...ringkas dan mudah kan...pas tu mengenyangkan....:)

CT Delima said...

As'salam kak cek

ct pun sendirian gak ni, memang hari2 kena tinggal sorang2 jer..sedihhh huhuhu.

kak cek, kalau makan bubur nasi ni, ct akan ulang2 sampai 3-4 kali kak. sebab tak kenyang... hihihi. apa pun ikan bilis berkicap tu yang mengoda sekali. sangat sedap lah kak. lama dah tak buat kat rumah ni.

MULAN said...

3/4 dari kelorga 4 org ni tak sihat... ni menu sesuai sangat ni...

cik cek said...

Waalaikumsalam CT...

Siannya ...dok sensorang ...nanti kak cek dtg teman CT ek....boleh kita makan bubur sesama...
He he...ingatkan kak cek je mkn bubur tak boleh nak stop...samalah kita kan...tapi best sesekali makan cam gini kan...:)

cik cek said...

Mulan....sesuai sangat...utk org demam...org tak demam pun suka sgt makan bubur2 cam ni...ubah selera kan...:)

AZLITA AZIZ said...

sedap nya bubur makan dgn ikan bilis kicap.. sedap! laporrrr...

cik cek said...

Ita...kalau mkn bubur nasi cam gini...tak cukup sekali kan...dok la mengulang makan....:)
Org ckp bubur utk org demam...org tak demam pun suka sgt makan...:)

Mamasya said...

Assalammualaikum Cik Cek,baru berkesempatan jln2 blog kwn2. Dah lama tak buat bubur nasi...suka kalau tabur ikan bilis goreng..

ijayuji said...

Salam cik cek! sblm ni kita tersilap tgk nama akak ingatkan cik kek hihihi..kita pun suke bubur2 gini pastu mkn dgn ikan2 bilis masak mcm ni mmg sedap! eeeeeee... tak suke sbb nanti mkn ulang ulang ulang sampai abis! hihihi.. mekaseh dtg umah kita :-)

cik cek said...

Waalaikumsalam mamasya...ape kabonya sekrg ni..kak cek harap sume nya sihat dan ceria ditempat baru...
Bubur nasi...menu ringkas bila tinggal sensorang....

cik cek said...

Salam Ika...he he cik cek jadi cik kek....oklah tu...:)
Ya...memang betul...kalau makan bubur tak cukup ngan sekali makan...mesti nak makan lagi dan lagi....:)

Wattie said...

Salam Cik,
Lamanya sy tak makan bubur cam ni, selalu bulan ramadhan jer nampak. Nak tumpang makan kat sini boleh

dZana said...

aslmkum cik.. slm kunjung bls.. masak cam ni mmg sedap wlpun simple jer..

cik cek said...

Sila2kan Watie....tak de hal nya..:)

cik cek said...

Waalaikumsalam....tq singgah jenjalan "dapo" kak cek ni....sudi2kanla dtg lagi ya...salam kenal2 dari kak cek...:)