Wednesday, January 26, 2011

RENDANG DAGING....

Ada pelbagai resepi rendang yang boleh dibuat.....Rendang Johor....Rendang Perak....Rendang Negeri Sembilan....macam-macam adalah...tepuk dada tanya selera...mana satu kita nak cuba....Kalau nak lebih pedas bolehlah masak Rendang Negeri Sembilan....Rendang Perak...upsss....aku kurang pakar dan arif nak bercerita pasal Rendang Perak....rasanya kena tanya orang Perak tu...baru boleh dapat fakta yang tepat...he he....kalau Rendang Johor bolehla kot....walaupun aku bukanla Master Chef dalam bab masak rendang Johor ni.....Realitinya Rendang Johor ni memang selalu jadi pilihanku setiap kali nak masak rendang.....sebab ape pulak aku kata Rendang Johor....aku Johor marilah....he he he....dilahirkan kat Johor....dibesarkan kat Johor....oooo....ada masa kecik kejap aku dok Kelantan.....selebihnya sumenya diJohor....cuma jodoh je dapek oghang nogoghe Sembilan....jadi....senang cerita dua jenis rendang nilah yang selalu menjadi hidangan keluarga....tapi Rendang Johor tetap jadi pilihan utama..... :-D





RENDANG DAGING...

BAHAN-BAHANNYA
  • 1 kg daging...dipotong sederhana besar...
  • 1 peket kerisek....saiz yang kecik....tapi bukan yang kecik sekali....sikit sangat tu...
  • 1 kotak santan cap ayam brand..
  • Garam, gula melaka dan bahan perasa secukup rasa
  • 3 sudu besar rempah kari kurma brand Alagappa's *
  • 1 - 2 keping asam keping
  • 2 biji bawang besar *
  • 5 ulas bawang putih *
  • 5 batang serai *
  • 11/2 inci halia *
  • 11/2 inci  kunyit hidup *
  • 11/2 inci lengkuas *
  • 2 biji buah keras *
  • 10 biji cili api * ( kalau nak pedas boleh ditambah lagi cili api ni....)
  • 3 sudu besar ready made cili kering paste atau home made pun boleh...*
  • 3 helai daun limau purut yang telah dihiris halus
  • 1 - 2 helai daun kunyit yang telah dihiris halus
  • Sedikit minyak untuk menumis

CARA-CARA PENYEDIAANNYA
  • Kisar sebati sume bahan yang bertanda *
  • Panaskan minyak didalam kuali....tumiskan sume bahan2 yang telah dikisar sehingga naik bau
  • Masukkan daging....dikacau rata....api sederhana kecil k...biarkan daging sebati ngan bahan2 yang ditumis tadi...
  • Tambahkan sedikit air....bila daging dah agak-agak empuk...bolehlah dimasukkan santan....kacau rata lagi...
  • Masukkanlah garam, gula melaka dan tambahan bahan perasa....kacau sebati....
  • Masukkan kerisek dan  asam keping....rendang dikacau lagi...biarkan daging lembut dan rendang pekat..
  • Bila daging dan betul2 empuk masukkanlah daun limau purut & daun kunyit yang telah dihiris tadi...kacau sebati lagi....masak dah rendang ni...bagi mereka yang suka rendang yang agak kering....masak lah lagi ngan api kecik dan dikacau selalu sehingga kering/pekat...
Kebiasaannya aku suka masak lebih paste rendang ni....boleh guna bila2 teringin nak makan rendang...simpan dalam frezzer boleh tahan lama...nak masak cuma keluarkan dari frezzer dah boleh terus diguna....terpulang nak masak rendang ape dengan paste rendang ni....mudahkan....rendang boleh makan bila-bila masa je....kalau dulu masa kekecik....nak makan rendang kena tunggu raya...mas raya tulah boleh makan puas-puas ayam ke daging ke....Masa berubah....anak-anak zaman sekarang boleh makan ape saje....sume pun ada...pilih je.... jangan terlebih makan dah le ya.....

Sebelum ni masak rendang aku ikut resepi mak dan pernah belajar dari cousin masa dulu-dulu....tak ada sukatan atan bahan yang tetap setiap kali aku masak rendang....di alam siber ni....aku click sana sini mencari kelainan resepi rendang dan aku jumpa resepi ni yang hampir sama ngan resepi yang aku buat sebelum ni...bezanya sebelum ni sukatan main agak-agak je....so resepi ni aku rasa is the best setakat ni....cuma macam biasalah aku mesti nak modified....tak banyak ...sikit je yang aku ubah....yang bestnya....my hubby siap tanya " Rendang ape ni ......sedap lah....." Maknanya rendang yang aku masak sebelum ni belum berjaya memenuhi citarasa dia sepenuhnya....anyway timakasih pada yang empunya resepi ....tak rugi mencuba....dapat pujian lagi.... :-D Kalau nak tengok resepi yang asal boleh click kat sini
....Enjoy Cooking....


Berbaju songket di pagi raya
Songket di pakai bersama selendang
Cubalah masak cubalah rasa
Bila dimakan tersenyum girang...




No comments: