Monday, January 3, 2011

CHEESEEE..CAKE..CHEESEEE...

Sesi persekolahan bermula lagi.....parents hari ni mesti ramai yang amik cuti atau paling kurang amik time out half day ke....sibuk menguruskan anak yang baru pertama kali ke sekolah....kalau anak sorang taklah sibuk sangat....kalau ramai paham-paham jela kan....Aku dah lama melepasi fasa tu.....anak2 alhamdulillah sume dah pandai urus sendiri.....dah beso kan....tapi tetap kena pantau jugak....

Cuaca pun mendung je hari ni....lesu....macam hilang semangatla pulak...ish2...boring tahap maksimum.....Wah!....Jomla kita ke dapo....
 Lama dah buat Cheese Cake ni....pas tu sampaila sekarang ....minat nak buat Cheese Cake ni kurangla pulak....mungkin kat rumah ni tak ada penggemo Cheese Cake kot.....tak leh makan cheese banyak2 k.....he he....sihat sangat nanti...

Oreo Cheese Cake....first time try buat....bolehla kan...




Ape nama resepi ni ek...telupala pulak...kalau tak silap Light Blueberry Cheese Cake...resepi ni simple je...tapi sedap sgt....tak leh makan banyak2 tau....makin gebu nanti...he he... 

He he cuma tak puas hati ngan cheese cake ni....orang buat cantik je blueberry tu ada kat tengah kek...versi cheese cake ku....sume mendak kat bawah...ngape ek....kena try buat lagi ni....bila ek?

Yang ni Light Blueberry Cheese Cake jugak....cuma aku dah modified sikit....kalau tak silap aku campur dengan ground Hazelnut .....yang ni tak terasa sangatla cheesenya....pun sedap....Wah! tak ada yang tak sedap....nak wat camana ....memang sedap.....Atasnya saja letak sikit decoration....he he.....

Cheese Cake terbahagi pada dua jenis....pertama Chilled Cheese Cake....versi ni tak perlu dibakar...kalau ada pun cuma base dia je dibakar sekejap...selebihnya disejukkan dalam fridge...untuk semalaman....Kedua...menggunakan kaedah Steam Bake ....atau pun dipanggil 'bain marie method'.....loyang kek dibalut bahagian luarnya ngan aluminium foil sehingga menutupi permukaan loyang dan dibakar dalam satu bekas yang telah diisi dengan air panas....hasilnya permukaan cheese cake gebu dan cantik....
Aku bukanla pakar dalam membuat cheese cake ni....sekadar berkongsi pengalaman je....buat pun bukannya selalu sangat pun....Resepinya....senang nanti aku letak kat sini k....sebenonya banyak blog yang aku tengok buat Oreo Cheese Cake ni....jadi tak ingat pulak yang mana satu resepi yang aku ikut....tapi untuk resepi Light Bluberry Cheese Cake aku amik kat sini....http://tiffinbiru.blogspot.com/2010/04/light-strawberry-cheese-cake.html....kalau dah tengok resepi bolehla cuba buat k....he he....resepi asal guna strawberry.....aku pulak guna blueberry....modified lagi....anyway thanks pada tuanpunya resepi....senang2 nanti nak cuba buat lagilah....cooking....cooking and cooking..... :-)

No comments: