Saturday, January 29, 2011

KUIH SERI MUKA.....

Dua hari lepas....hari Rabu malam....stress....jiwa kacau....tapi masih waras lagi....argghhhhh....Akhirnya....kat dapo ni jugakla aku berterapi minda....lupa kejap bila sibuk kat dapo ni....punyala stress..... kuih aku buat....roti aku buat.....sampai tengah malam aku masih dok kat dapo....ha ha ha...dah la sensorang....hilang sume problem kejap.....he he he....macam-macamla aku ni....Memang Tuhan sentiasa menguji hambanya....
Sapela nak makan sume ni.....tak pe no hal punya....bawak ke opis confirm habis.....Memang dah lama teringin nak makan kuih seri muka ni.....buatnya pun bukanla susah sangat....Balik dari keje terus je rendam pulut....

Seri Muka....ada jugak org panggil kuih Puteri Salat....


 he he....berombak kuih ku....mungkin api tak cukup kecik atau pun terlebih waktu mengukus....jadilah rupanya begitu....siap ada kawah lagi....he he he...macam biasa aku lebih suka guna loyang ready made ni....memanafaatkan kemudahan yang ada....

SERI MUKA....

BAHAN-BAHANNYA

Lapisan Pulut
  • 300 grams beras pulut....dicuci dan direndam sekurang2nya 2 jam
  • 50 ml santan pekat (aku guna santan kotak cap ayam brand....)
  • 200 - 250 ml air
  • 1 sudu kecil garam

Lapisan Atas Custard
  • 3 biji telur
  • 150 ml santan
  • 150 ml jus pandan ( 3-4 helai daun pandan + air ...dikisar dan ditapis....)
  • 1 sudu kecil pandan esen
  • 1/2 sudu kecil perwarna hijau @ pandan paste...kalau dah guna ni tak yah letak pandan esen pun tak pe...he he kuih ku tu kes terlebih letak pandan pastelah....jadilah warna hijau sangat....yang ni terpulang memasingla k....
  • 180 grams gula pasir...( boleh dikurangkan kalau tak suka manis sangat.....)
  • 15 grams tepung jagung
  • 30 grams tepung gandum
  • 1 - 2 sudu kecil serbuk kulit kayu manis...tak nak letak pun boleh....tapi aku memang suka letak sebab boleh menghilangkan bau telur....tak percaya cubalah....rasanya lebih sedap....

CARA-CARA PENYEDIAANNYA...

Lapisan Pulut
  • Toskan beras pulut yang telah direndam tadi....
  • Sedikan tempat pengukus....gunakan api yang besar
  • Letakkan beras pulut kedalam bekas yang sesuai...campurkan santan + air dan garam...kacau sebati..
  • Kukuslah pulut lebihkurang 20 - 30 minit....sehingga pulut masak....
  • Keluarkan dari pengukus....untuk mendapat warna macamana yang aku buat tu....senang je....gunakan chop stick...cucuk keatas pulut yang dah masak tadi....buatlah beberapa lubang diatas permukaan pulut....pas tu celupkan pulut dalam perwarna biru...cucukkan semula kedalam lubang yang telah dibuat tadi.....Setelah itu gemburkan pulut...untuk sekatakan santan dan warnanya....
  • Warna biru tu tak perlulah sekata sangat....biarlah bercampur seadanya je...so pulut tu kelihatan ada dua warna...pas tu pulut ditekan mampat dan padat ketka masih panas....boleh gunakan penekan kek atau paling senang....ambil plastik...masukkan kain kedalamnya tekanlah pulut tu....nak guna daun pisang pun ok je....
  • Masukkan kedalam pengukus semula sementara menyediakan bahagian atas lapisan....

Lapisan Atas Custard
  • Campurkan kesemua bahan2 kering kedalam mangkuk pengadun.....kacau sebati....
  • Campurkan kesemua bahan cair dan di masukkan kedalam bahan2 kering tadi....kacau sebati....kalau masih bergentel2 bolehlah ditapis....
  • Tuangkanlah keatas lapisan pulut....kukuslah dengan api perlahan dalam tempoh 20 - 25 minit....api jangan beso kukus tak leh lama sangat....nanti jadi macam kuih yang aku buat....ha ha berkawah ...berombak bagai...
  • Setelah masak....kuarkan dari kukusan....biarkan betul2 sejuk sebelum dipotong.....

Nota :

Ada banyak cara untuk buat lapisan atas custard ni....ada setengah tu bahan tepungnya lebih berbanding resepi yang aku buat ni....hasilnya...lapisan tu agak keras sedikitlah....aku lebih suka cara ni...sebab custardnya lembut dan agak lembik sedikit...dan satu lagi ...resepi asal... adunan custard dimasak sekejap sehingga agak pekat kemudian baru dikukus.....terpulang pada selera masing2....aku sekadar mencuba resepi yang ada...dan setakat ni  resepi ni memang jadi pilihan bila teringin nak makan kuih seri muka...he he he...kalau tak modified resepi memang bukan akulah tu....sorry ya....Pada empunya resepi timakasih bebanyak...sudi berkongsi...ape-ape pun kalau nak rujuk resepi asal boleh click kat sini k......
Dapat idea color2 biru tu dari blog Mat Gebu yang popular tu....thanks kerana sudi berkongsi idea...kalau ikut2kan diorg guna bunga telang untuk dapatkan warna biru tu....he he aku tak rajinlah pulak nak cari bunga telang tu...senang dan cepat guna jelah perwarna biru....sorry ya kerana mempelbagaikan idea....

ni pandan paste & pandan esen yang aku guna...
Perwarna biru dan penekan kek yang aku guna utk buat kuih ni....

Resepi ada dah....gambo tengok dah.....tak teringin ke....kalau rasa macam nak makan kuih seri muka....cubalah buat ya.....Enjoy Cooking....


Seri Muka Puteri Salat
Nak tau rasa ...cubalah buat...




No comments: